Pagina's

woensdag 19 januari 2022

Mapje van stof en papier.

 


Goedemorgen allemaal,
Vandaag mag ik dan mijn eerste blogpost in dit nieuwe jaar aan jullie presenteren.
Vorige week had ik in de facebook groep van Creatief met Craft Sensations & Art Sensations al een leuk mapje van stof geplaatst en dit mapje was echt een flinke uitdaging voor mij hoor maar jullie reacties waren super lief! Dank jullie wel daarvoor!
Ik gaf toen ook al aan dat ik er ook een variant met designpapier van zou maken...en dat heb ik nu gedaan.


Mede omdat jullie er allemaal zo leuk op reageerden heb ik deze variant voor jullie uitgewerkt. Ik vond het een heel leuk mapje om te maken en er zullen er zeker nog meer gaan volgen want nu heb ik er een boekje en pocket in verwerkt maar dat kunnen natuurlijk ook doosjes of verschillende pagina's zijn.


Op de foto hierboven zie je welke producten ik voor de stoffen variant heb gebruikt en op de foto hieronder is te zien welk 30.5 - 30.5 cm blok uit de serie ik voor de 'uitgewerkte' variant gebruikt heb.


Hieronder volgen de foto's van mijn uitwerking.
Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn om het eventueel na te gaan maken. En dat jullie het resultaat dan ook met ons willen delen op de FB pagina.
 

Als basis voor het mapje heb ik een kaft (achterkant) van een gemengd blok A4 cardstock gebruikt. Dit is lekker stevig maar niet te dik. 
Hiervoor heb ik 1x 13 - 6.5 cm, 2x 13 - 2.5 cm en 2x 13 - 8.5 cm gesneden. zie de foto hierboven.


Het gedeelte van 13 - 6.5 cm is voor de klep. Op de foto hierboven is goed te zijn hoe ik de maten verdeeld heb en hoe het is gesneden.


Voor de kaft heb ik 2 stukjes craft cardstock gesneden van 19 - 16 cm en 15 - 16 cm  (b - h). Op de foto is te zien dat ik op 1 zijde dubbelzijdig tape heb geplakt. Ik heb daarna het cardstock op ongeveer 1 cm breed op elkaar geplakt. Vervolgens heb ik aan de binnenkant van het cardstock, aan de boven- en onderkant en de rechterkant op 1.5 cm vanaf de zijkant een potloodstreep gezet, dit is mijn hulp lijn voor het plakken van de stukjes chipboard.


Ik begin dan aan de rechterkant met 1 deel van 13 - 8 cm op te plakken, daarna 1 deel van 13 - 2.5 cm dan weer 1 deel van 13 - 8 cm en 1 deel 13 - 2.5 cm en als laatste het driehoekje zoals op deze twee foto's te zien is. Let op: tussen alle delen in moet een ruimte van 3 mm zitten!!



Op de foto hierboven zie je ook hoe ik het craft papier rondom het driehoekje heb ingeknipt en vervolgens dubbelzijdig tape zowel op het chipboard als op het craft papier heb geplakt. Dit heb ik ook op de rechte delen gedaan.
Hierna alles goed vast geplakt (zoals je hieronder kan zien) en met een vouwbeentje of ril tool even de ruimtes tussen de verschillende delen gerild zodat het geheel te vouwen is. 


Hierna heb ik een A4 van zwart cardstock op 12.3 cm breed gesneden en dit aan de binnenkant van het mapje geplakt. Helaas heb ik vergeten hier een foto van te maken😔... Let op dat je bij het weg snijden van de hoeken voor de driehoek van de klep het eerst even aftekent voor je de zijstukjes wegknipt.


Het zwarte stuk cardstock is de kaft van het boekje en het craft cardstock is voor de pocket. Het boekje heb ik gerild op 12 en 13 cm. Ik heb de 'rug' voor de pagina's van het boekje verder niet beschreven omdat dit al meerdere keren, op verschillende manieren op ons blog en anders op you tube beschreven is. 
De pocket is op 3 kanten op 1 en 2 cm gerild en daar zijn de hoekjes weer uit geknipt. Verder zie je op de foto hieronder hoe ik een speelse opening aan de bovenkant gemaakt heb. De maten die erop geschreven staan zijn gemeten vanaf de binnenste rillijn.


Vervolgens alles voorzien van dubbelzijdig tape en designpapier, de pocket gevouwen en daarna op geplakt.


Ik heb ook nog een strookje designpapier in de pocket geplakt, dit deed ik nadat ik de pocket opgeplakt had, zo werk je de zijkant van je pocket nl. netjes weg.


Het boekje heb ik bovenop en aan de binnenkant ook voorzien van designpapier en dit op het midden gedeelte van mijn mapje geplakt.





Hierna heb ik een magneetje aan de binnenkant van de klep en de buitenkant van de voorkant geplakt en daar weer designpapier overheen. (niet aan de binnenkant van de klep)


Hierna alles aan de buitenkant beplakt met designpapier.


Alle randen zijn geknipt met een "fotoschaar" en beïnkt. 


Ik vond het weer heel leuk om deze tutorial voor jullie te maken en hoop er dan ook wel een aantal op de facebook pagina terug te zien. Voor nu een fijne dag verder en graag tot de volgende keer, creatieve groetjes Sonja.

Dit zijn de materialen die ik voor deze mapjes gebruikt heb:














6 opmerkingen:

  1. Geweldig Sonja, dank je wel voor dit prachtige tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lia Visser
      Dank je wel en heel graag gedaan.
      Groetjes, Sonja

      Verwijderen
  2. Dankjewel. Ga hem zeker keertje maken. Hoop dat Action snel met vervanger voor de cardstockblokken komt. Zijn nergens meer verkrijgbaar. Gelukkig zelf nog voorraad... 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lia,
      Dank je wel voor je reactie.
      Leuk dat je het ook gaat maken!
      Ik hoop dat je het resultaat dan ook wil delen
      met ons in de facebook groep.
      Groetjes, Sonja.

      Verwijderen