Pagina's

vrijdag 22 november 2019

Tutorial shaker album - Gast DTer Bianca

Hoi allemaal

Helemaal happy, ik mag hier als gastdesigner 2 leuke projecten plaatsen!!
Ik ga als eerste beginnen met een tutorial voor een shaker album...
 Wanneer ik een album maak gebruik ik eigenlijk nooit foto's, deze kunnen altijd later worden toegevoegd. Maar om je toch het idee te laten zien heb ik fotokaartjes erin verwerkt waar je later een foto op kunt matten.
De afmeting voor de te gebruiken foto's staan er ook op vermeld, lekker handig.

Ik zal eerst het album laten zien en daarna zal ik stap voor stap doornemen hoe het is gemaakt en met welke materialen.


Op de voorzijde heb ik een shaker geplaatst... blijft altijd leuk!


De eerste pagina's zijn pockets, gevuld met labels die bewerkt zijn met stencils en inkt. Hier zouden natuurlijk ook foto's op kunnen worden verwerkt of leuke verhalen op kunnen worden geschreven. Als versiering heb ik washi tape gescheurd met daarop uitgeknipte en ingekleurde stempels.
Ook nog enkele paperclips voorzien van vlaggetjes gemaakt van Washi tape en her en der enkele sequins om het af te maken.


De volgende pagina heeft nog een pocket met labels en ook hier zijn naast sequins, uitgeknipte en ingekleurde stempels gebruikt. Om het af te maken heb ik hier om een paperclip 2 lintjes geknoopt. Op de linker pagina zie je zo'n fotokaartje, waar je later nog een foto op kan plakken.


De 3e pagina is uitklapbaar.
Op de voorkant heb ik 2 strookjes washi tape gebruikt met daarop een stempel en een strikje. Ook hier heb ik weer sequins gebruikt, die maken het net allemaal wat speelser.


Wanneer je de pagina uitklapt heb je lekker veel ruimte voor foto's. Ook een leuke ingekleurde stempel erbij die is gemat op designpapier en cardstock. Het uitklapbare gedeelte blijft d.m.v. magneetjes netjes dicht zitten.


Wanneer we het de andere kant uitklappen hebben we nog meer ruimte voor foto's. Hier heb ik de embossing folder (vlaggetjes), die bij de stempelset is meegeleverd gebruikt. Deze is bewerkt met inkt.


Dit is de laatste pagina van het album. Zoals je al op de eerdere pagina's hebt gezien, hebben alle tags ook een lintje met daaromheen een strikje van bakerstwine (2 kleurig touwtje). Dat maakt het net even wat leuker.


Ook nog even de achterkant, ik vind het altijd leuk om daar te vermelden dat ik het hebt gemaakt :).


Alle materialen die zijn gebruikt zijn van Craft Sensations.


Dit is het pakket dat ik heb ontvangen van Craft Sensations:

  • Ivory Cardstock 300 gram 
  • Washi tape 4 rollen 
  • Set lint & Strikjes
  • Designpapier Lovely basics
  • Stempelset incl stans en embossingfolder Memory Lovers
  • Stencils

Als extra heb ik het onderstaande gebruikt, ook van Craft Sensations:

Stempelset, deze passen er zo leuk bij:



Bakers twine, een must have:


 Sequins, maken een project helemaal af:
Tutorial:


Als eerste gaan we de shaker maken.


Snij 8 stukken cardstock van 10x13cm.


Teken 1 cm van boven, links en rechts en maak er een vierkant vak van 8x8cm van, zodat er een soort frame ontstaat, zoals je hieronder ziet.


Maak er 7, dus 1 zonder frame.


Snij nu een stukje mica (doorzichtig plastic) van 10x10cm.


Op het stukje cardstock van 10x13cm waar geen vierkant uit is gesneden, plak je een stukje designpapier van 9.5x9.5cm als achtergrond


Voor de vulling stempel je de polaroid slinger.


Deze knip ik uit.


De mini polaroids kleur je in. Hierop plaats je eventueel enkele letters. Ik  heb de tekst "LOVE" gebruikt. Samen met met de sequins worden dit mijn schudelementjes. Je kunt ook kraaltjes en dergelijke gebruiken.


Nu gaan we alles in elkaar zetten. Begin met het stuk met designpapier en plak daar 6 frames op, de randen bewerk ik met inkt. De vulling erin en daarna het micagedeelte erop lijmen. Op het laatste frame teken ik rondom het vierkant met een zwarte stift/fijnschrijver een stippellijntje. De randen bewerk ik met inkt en dan kan deze erop worden geplakt.


De shaker zit in elkaar en kan worden versierd: Als eerste plaatsen we 2 lagen washitape, zoals hierboven.
Stempel de grote polaroid, kleur deze en knip hem uit. Stempel ook de tekst, deze rechthoekig uitknippen of snijden, distressen (opruwen) en de randen bewerken met inkt.


Plak de 2 stempels op de washi tape. Als laatste een strikje erbij en klaar is de shaker.


 Nu gaan we het album maken:

Snij 2 stukken greyboard van 15.5x13.5cm (kaft) en 1 stuk 15.5x4cm (rug). Bewaar ook een afvalstukje.
(TIP: je kunt ook de achterkant van een designblok gebruiken, 2 lagen op elkaar lijmen, of een pizza doos... )


Neem nu een rol duct tape, dit is ideaal om te gebruiken als kaft, sterk en flexibel. (let op: duct tape blijft zichtbaar, neem dus een bijpassende kleur!.) Leg een strook met de plakkant naar boven en leg de helft van de rug en een stuk van de kaft op gelijke hoogte hierop. Laat een beetje ruimte hiertussen. Om de afstand te bepalen gebruik ik het afvalstukje, dikte van het greyboard dus.


Doe dit ook met het 2e stuk kaft, de duct tape mag je laten overlappen. De 2 zijkanten bekleed je ook met duct tape, snij de hoeken schuin af, zie foto.


Als laatste ook de boven en onderkant op dezelfde manier en dan is dit het eindresultaat:


In het midden plaats je aan weerszijden een lintje van +/-20cm voor de sluiting, ik gebruik 2 lintjes voor een speels effect.


De buitenkant kan nu bekleed worden met designpapier, 0.5 cm kleiner als de basis. Ook de shaker kan op de voorkant worden geplakt. Ik distress al het papier & cardstock en bewerk de randjes met inkt in bijpassende kleuren. Distressen is het opruwen van papier, dat kan met een "distresser" of met een mesje langs de randen van het papier schrapen)


Het begint al op een album te lijken..


Nu de binnenkant:

We gaan eerst de hidden hinge (=binding) maken. Neem een stuk cardstock van 9x15cm en ril dit op de korte zijde op 0.5-1.5-2.5-3.5-4.5-5.5-6.5-7.5-8.5


Nu vouw je het zo dat je onderstaande krijgt... dal-berg-dal-dal-berg-dal-dal-berg-dal .


Draai het om en lijm de bergjes vast aan elkaar, zodat je onderstaande krijgt. Hier komen straks de pagina's tegen aan.


Plak de hidden hinge aan de binnenzijde op de rug en bekleed beide zijdes van de kaft met designpapier, 0.5cm kleiner.


Nu gaan we aan de pagina's beginnen:

Pagina 1: cardstock 15x18cm, ril de lange zijde op 6cm.


Plaats tape op de 2 korte zijdes van de flap, nog niet lijmen.


Pagina 2: cardstock 12x21cm, ril de lange zijde op 15cm.


Plaats tape op de 2 korte zijdes van de flap, nog niet lijmen.


Pagina 3:  cardstock 15x29.8cm (hoogte A4), ril de lange zijde op 12cm en op 22cm, Vouwen zoals hieronder, harmonica.


Ik vind het fijn om met magneetjes de flappen goed te laten sluiten, maar het kan ook zonder.



De basis voor de 3 pagina's zijn klaar


Nu kun je de pagina's gaan bekleden met het designpapier, 0.5 cm kleiner. Op de pockets wil ik een touwtje (bakerstwine). Deze plaats ik rondom de flap en plak dan de flap dicht met de reeds eerder aangebrachte tape. Nu is het een pocket geworden. Het designpapier aan de achterzijde nog niet vastlijmen!!




Nu kunnen de pagina's in het album worden bevestigd. Plaats aan de achterzijde van de pagina langs de rand tape.


Plak deze op de hidden hinge.


Dit is de achterkant:


Als je nu het design papier op de achterzijde plakt, zie je niets meer van de hidden hinge.


Herhaal dit voor alle pagina's.

Dan gaan we op beide zijdes van de kaft ook nog pockets maken. Neem een stuk cardstock van 12x12cm, snij dit diagonaal door.


De rechte zijdes rillen op 1 cm en schuin wegknippen.


Dit vouwen, zoals op foto.


Op de plakranden plaats je tape.
Bekleed de pocket met designpapier, 9.5x9.5cm diagonaal.


Plak dit nu op beide binnenzijdes van de kaft.


Het album is klaar! Nu kunnen we gaan versieren.


We gaan zelf de labels voor de pockets maken. Voor de verticale pocket maken we 2 labels. Neem 2 stukken cardstock van 8x10.5cm en snij/knip de hoekjes op 2 cm af. Maak in het midden een gaatje:


Voor de andere 3 pockets maak je 3 setjes van hetzelfde formaat.
1 van 8x13cm, hoekjes op 2 cm eraf en een kleinere van 6x10cm , hoekjes eraf op 1.5cm. Ook hier maak ik gaatjes in.


Alle labels gaan we bewerken met inkt en stencils. Plaats het stencil op het label en breng met draaiende beweging inkt dmv een sponsje aan.



In de stempelset zat ook een leuke embossing folder. Een strook cardstock van 2 bij 14.5 past er precies in en past mooi op de uitklapbare pagina... (Hier breng je ook met draaiende beweging inkt dmv een sponsje op aan.)



De stempels gaan we gebruiken als versiering... ze zijn ingekleurd met dezelfde inkt als ik heb gebruikt voor de labels. Breng het met een kwastje aan en gebruik een heel klein beetje water.
De stempels knip ik uit en verwerk ze in het album.



Deze afbeelding heb ik gemat op designpapier, een 0.5cm groter en dat weer op een stuk cardstock van een 0.5cm groter.


Nog enkele paperclips gemaakt dmv washitape. 4 cm washi tape dubbel om de paperclip en knippen als een vlaggetje.


Ook een paperclip met lintjes. Gewoon erom knopen, simpel, maar geeft een leuk effect aan je pagina.


Washi tape is ook leuk om te scheuren en als ondergrond te gebruiken.


Plaats her en der door het mini album nog enkele sequins om het af te maken.

Als je nog geen foto's hebt om te gebruiken, of als je het album cadeau wilt geven (oooh ook leuk voor Sinterklaas of kerst...), kun je ook foto kaartjes maken. De camera stempels uit de stempelset zijn hier super leuk voor te gebruiken...

Voor de fotokaartjes uit dit album heb ik het volgende gedaan:

Stukjes cardstock in de maten:

2 stuks 8x10cm
1 stuk 6.5x9cm
1 stuk 8x13cm
2 stuks 4.5x6.5cm
2 stuks 6.5x6.5cm
1 stuk 6x12cm
1 stuk 8x8cm

Stempel in het midden de camera.
Zet de maat onder de camera. Omdat we de foto's matten, neem je als maat de foto's een halve cm kleiner. Dus op een foto kaartje van 6,5x6,5cm schrijf je 6x6.
Om het allemaal wat speelser te maken doodle/teken je een randje rondom. Niet te dicht langs de rand, omdat het dan niet meer zichtbaar is zodra de foto's erin komen.
En als laatste distress je de randen en bewerk je ze met inkt.


Het album is nu klaar, ik hoop dat jullie net zoveel plezier ervan hebben als ik heb gehad. Mocht je nog vragen hebben dan kun je ze altijd stellen.

Liefs Bianca

12 opmerkingen:

  1. Wauw�� wat een gaaf album en wat handig om die foto plaatjes erin te hebben, is wel heel handig ...Ga hem zeker maken...Bedankt voor de toturial ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Frieda šŸ˜˜! En kei leuk dat je hem ook gaat maken šŸ˜!

      Verwijderen
  2. Super mooi album! �� en een handige uitleg zodat dummies als ik hem ook kunnen maken. ��❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. šŸ˜„ Dankjewel šŸ˜˜ ben benieuwd naar je uitvoering. Als je vragen hebt dan hoor ik het welšŸ˜.

      Verwijderen
  3. Super mooi album! �� en een handige uitleg zodat dummies als ik hem ook kunnen maken. ��❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. šŸ˜„ Dankjewel šŸ˜˜ ben benieuwd naar je uitvoering. Als je vragen hebt dan hoor ik het welšŸ˜.

      Verwijderen
  4. Wat een leuke kaart en de uitleg is super duidelijk, bedankt voor de uitwerking en het delen.

    BeantwoordenVerwijderen