Pagina's

maandag 7 februari 2022

Kleuren op kraft papier (techniek en nieuwe stempels)



Hoi allemaal! 
Vandaag een blogpost waarin ik een nieuwe stempelset in de spotlight wil zetten. Er zijn inmiddels verschillende nieuwe stempelsetjes uit, maar de stempel met het boeket bloemen sprong er voor mij uit. Ik besloot om de stempel te gebruiken op kraft cardstock en om de afdruk in te kleuren met kleurpotloden. De een kleurde ik overwegend rood (Valentijn) en de ander in lila kleuren (straks voor moederdag). Hieronder de kaarten waarom het gaat.



Met versamark inkt (een transparante, kleverige inkt) bracht ik de stempelafdruk aan op kraft kleurig cardstock, of misschien zelfs wel papier. In ieder geval gebruikte ik het dunne papier uit het blok met kraftpapier, wit en zwart papier. Vervolgens gebruikte ik witte embossingpoeder die ik met mijn heattool versmolten heb. De stempelafdruk heb ik gekleurd met uiteindelijk maar 3 kleuren per kaart (wit, een lichte kleur en een donkere kleur). Om die reden is deze techniek heel geschikt voor beginners die het kleuren onder de knie willen krijgen. Je hoeft niet te kiezen uit een batterij aan kleurtjes, maar pakt een wit potlood en twee kleuren uit dezelfde kleurfamilie.
 Gegarandeerd mooi resultaat! 


Als je ook wilt kleuren op kraft cardstock, dan is het van belang dat je scherpe punten aan je potloden hebt, en dat je niet te hard drukt. Je wilt de vezels van het papier niet kapot drukken, maar je wilt er juist meerdere laagjes op aanbrengen. Wat ik je ook aanraad is om zachte kleurpotloden te gebruiken. Je kent dat vast wel, zo'n doosje kleurpotloden met daarin ineens eentje waarvan de stift hard is en die -als je ermee werkt - het papier zelfs kan beschadigen. Die moet je om die reden al niet gebruiken, maar ook omdat deze zich niet goed laten vermengen met een andere kleur. 


Voordat ik een kleur aanbracht, bracht eerst een laagje wit aan op bijna alle verschillende deeltjes van de stempel. Vervolgens ben ik met een lichte kleur rood / lila de blaadjes van de bloemen en het groen gaan inkleuren. Tenslotte bracht ik tegen de randen aan en in de hoekjes een tint donkerder rood / paars aan. Op die manier breng je diepte aan. 


Neem er gerust even een half uurtje voor. Je kunt steeds weer terug met je potloden om de kleuren te vermengen. Liever iets langer over doen en voorzichtig kleur aanbrengen dan ineens alles inkleuren. Heb je een plekje iets te donker gemaakt, of heb je te weinig contrast met een ander deel van de stempelafdruk, ga dan gerust met je witte potlood over dat deel dat te donker is. Het wit vormt een mooie onderlaag om de kleuren op aan te brengen, maar je kunt de kleuren er ook mee vermengen. 


Het ontwerp van de kaart heb ik verder simpel gehouden. Een klein etiketje met een spreuk, een strikje en een paar blingetjes met de stempelafdruk als stralend middelpunt. Om de kaart net een beetje 'frisser' te maken heb ik met een witte gelpen stipjes in verschillende maten gezet rondom het boeket. Je zou ook met witte verf en een penseel witte spetters kunnen aanbrengen. Dek dan wel even je stempelafdruk af. Het paneel met het boeket heb ik een beetje verhoogd aangebracht op de kaart. 3D werkt altijd goed op kaarten, het geeft net dat beetje extra. 


Uiteindelijk maakte ik er slimline kaarten van, hoewel ze misschien meer door kunnen gaan voor mini slimline kaarten. Ik heb niets gemeten, en heb gewoon gekeken welk formaat ik vond passen bij de stempelafdruk. Voor mij zit het plezier in kaarten maken niet zozeer in meten, knippen en plakken, maar veel meer in het stempelen, kleuren en een leuk ontwerp maken. Gewoon een beetje op gevoel de dingen doen, zonder al te ingewikkelde handelingen te hoeven verrichten ;-)


Ik hoop dat jullie mijn kaarten mooi vinden. Zelf heb ik ze met heel veel plezier gemaakt. Er is nog een aantal andere stempelsetjes uit, en die zul je me in de nabije toekomst vast ook veel zien gebruiken. Ze liggen al in verschillende winkels! Veel plezier met onze nieuwe stempels en probeer ook eens te kleuren op kraftkleurig papier. Het is helemaal niet zo moeilijk en ik vind het een super mooi effect geven. 

Creatieve groetjes,
Sandra



Gebruikte producten


 





 

10 opmerkingen:

  1. Prachtig resultaat op dat kraftpapier. Duidelijk uitgelegd. Bedankt om met ons te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig resultaat. En wat een mooi resultaat op kraft.
    Groetjes Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ga ik zeker eens proberen... schitterende kaarten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige kaarten. Dank voor de duidelijke uitleg!
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bonjour,
    J'aime beaucoup vos deux cartes, et la colorisation avec les 3 crayons de couleur est superbe ! Le blanc donne beaucoup de luminosité aux pétales, en contraste avec les deux couleurs, c'est très joli !
    Merci pour les explications.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grazie per a spiegazione ho scoperto da poco il tuo blog grazie ai prodotti di Action ora ti seguo alla grande,,,ciao Carla

    BeantwoordenVerwijderen