Pagina's

woensdag 23 juni 2021

Basistechniek embossen en debossen.





                                       Hallo allemaal,

Vandaag mocht ik weer een blogpost van een basistechniek verzorgen. Ik heb er voor gekozen om jullie verschillende technieken van embossen en debossen te laten zien!  De eerste foto hierboven is een totaal foto van alle technieken en hieronder volgen nog een paar afzonderlijke foto's van de verschillende technieken en het kaartje wat ik er mee gemaakt heb. 


De foto hieronder is met een ril pen gedebost en met embossing poeder bewerkt. Ik kom hier later op terug.


De foto met de gestempelde roos is geëmbost met een ril pen.


De volgende kaart is gemaakt met een embos mal die door een stansmachine gaat. Ik heb de geëmboste kant gebruikt voor de kaart maar laat verderop ook de debos kant zien.


Hieronder volgen dan de verschillende techniek foto's:


Hier heb ik gebruik gemaakt van één van de vele maskeerstencils die CS uitgegeven heeft. Ik heb het stencil samen met het witte cardstock door een stans machine gedraaid en dat geeft dit leuke effect. Op de foto hierboven zie je het geëmboste deel en op de foto hieronder de achterkant van het cardstock en dat is het gedeboste deel.


Hieronder heb ik de beide kanten even gekleurd om het effect te laten zien...  Het linker kaartje is de debossing, hier ligt de afdruk erin, en het rechter kaartje is de embos kant, hier ligt de afdruk er dus boven op.



Voor de volgende techniek heb ik even een andere mal genomen en een zachte mat onder mijn werk gelegd. Ik gebruik hier een prikmatje maar het kan ook een foam matje zijn, als het maar zacht is! Ik ga nu met een ril pen met een dikke kop (ze zijn er in verschillende diktes) in alle gaatjes van de mal met een draaiende beweging 'bollen' het resultaat zie je aan de linkerkant op de foto hieronder
Hierna heb ik de mal onder mijn papier gelegd en ben met mijn ril pen  over mijn papier gaan 'krassen', dit ook weer met ronddraaiende beweging. Dit resultaat zie je rechts.


Hierboven zie je de debos kant, je drukt met je ril pen het patroon in je papier. als je je papier dan weer omdraait, zoals op de foto hieronder, dan heb je weer een geëmboste afdruk.


Met een zachte inkttool kan je wat je geëmbost hebt dan kleuren, druk hierbij niet te hard op je werk!  Ik moet hierbij wel zeggen dat ik dit de moeilijkste manier van em- (de)bossen vind omdat het heel moeilijk is om een gelijke druk met je ril pen vast te houden tijdens het proces.


CS heeft ook hele leuke randen om op je kaart of in een journal te verwerken uitgegeven .... Let wel, voor deze mal heb je wel weer een stans machine nodig! Zoals je kan zien geeft dit een heel mooie, duidelijke geëmboste afdruk weer.


Hieronder zie je dat ik met potlood en twee kleuren zachtjes over het geëmboste deel gekleurd heb, dit geeft een leuk effect aan je rand.


Hierna heb ik het ook met waterverf geprobeerd en zoals je op de foto ziet kan je heel duidelijk zien wat gedebost en wat geëmbost is . Het leuke dat ik eraan vind is de lichte schaduwrand die zichtbaar blijft.


CS heeft ook verschillende embossing folders uitgegeven en ik wil deze ook graag even laten zien. Degene die ik hier gebruikt heb heeft een uitsparing waar eventueel een tekst of stempel op kan. Deze folder heeft een positieve en negatieve kant waardoor je een mooie egale afdruk in je papier krijgt. Hiervoor heb je wel weer een stans machine nodig. Je plaatst je papier tussen de beide delen en laat het geheel door je machine gaan en zoals je ziet geeft het een prachtige afdruk. Het kleine stukje onderaan op de foto is de achterkant van het papier.


Hieronder laat ik op de geëmboste (positieve) kant zien dat je dit met een kleurpotlood, inkt en verf heel goed op kleur kan brengen


Op deze foto laat ik dezelfde techniek nog eens zien maar nu het gedeboste (negatieve) deel.


Dit is het resultaat van meerdere kleuren inkt op de hele debos pagina. Ik heb dit met zachte draaiende bewegingen opgebracht en zoals je kan zien gaat er dan niets van de afdruk verloren.


Dit is het geëmboste deel ook hier weer met draaiende beweging en lichte druk de inkt aangebracht. Het stempeltje met het vogeltje zit bij de set van deze embossing folder en ik vond het wel leuk deze erbij te stempelen en in te kleuren met potlood.



Nu nog even een heel eenvoudige techniek waar je alleen maar een ril bord en ril pen voor nodig hebt.
Ook als je niet in het bezit van deze hulpstukken bent zou je het nog toe kunnen passen op je kaart.
Allereerst kies je uit wat je wil, embossen of debossen.


Bij embossen ga je beginnen met aan de achterkant van het deel dat je wil embossen met potlood dunne lijnen te zetten op de plaats waar je het hebben wil. 
In dit geval is dat op 1 cm vanaf de kant.


vervolgens leg je je papier op het ril bord neer zodanig dat je potloodstreep in zo'n gleufje valt en ga je met je ril pen over je streep heen. Heb je deze middelen niet dan kan je ook met de stompe kant van een sate prikker en een zachte ondergrond (bv. siliconenmatje) deze afdruk maken. Leg er dan wel even een liniaal langs als ondersteuning voor de rechte lijn.


Wanneer je het kaartje of je papier dan omdraait ziet het er mooi geëmbost uit.  Wil je een gedeboste lijn, dan zet je de potloodstrepen op de "goede" kant van je kaartje of papier en gaat daar dan op dezelfde manier met je ril pen overheen als bij het embossen. Op de foto hieronder heeft de onderste kaart dus een geëmboste vierkant  en het bovenste kaartje een gedeboste vierkant.


Hieronder het kaartje met de debossing


en dit 'rozenkaartje' is met een embos randje.


Op de foto hieronder is nog een embossing techniek maar hiervoor heb je een stempel, embossing inkt, embossing poeder en een heat gun nodig.  Deze inkt is eigenlijk een soort plaksel wat je op je stempel drukt, vervolgens druk je dit af op je papier en bestrooi je het met het poeder (in dit geval goudkleurig) dit blijft nu op je inkt 'plakken' het overtollige poeder kan je weer voor een andere keer gebruiken, gooi dit dus niet weg!! Hierna moet je met een heat gun je afdruk verhitten waardoor het poeder smelt en je stempelafdruk goed zichtbaar wordt. Ik heb hierna de afdruk nog gekleurd en er andere stempeltjes naast gestempeld.


Ik hoop jullie met deze uitleg wat meer duidelijkheid gegeven te hebben  over deze leuke techniek!


Mochten er nu nog onduidelijkheden of vragen zijn, stel deze dan gerust hieronder aan de pagina of op onze facebook pagina! Ik zal ze dan zo goed mogelijk beantwoorden.  Voor nu zeg ik, ga er ook eens mee aan de slag en je zal ervaren hoe leuk het is om dit toe te passen op je creaties en deel je ervaring met ons op de facebook pagina!   Creatieve groetjes, Sonja.



 Hieronder volgen nog wat voorbeelden van CS artikelen die je voor deze techniek kan gebruiken en die ik o.a. ook gebruikt heb:






















 









3 opmerkingen: