Pagina's

maandag 5 oktober 2020

Ster-kaart - kerst, kerst, kerst!!





Hoi allemaal! 

Vandaag mijn eerste kerstkaarten van dit jaar yay!! Deze leuke 'ster-kaart' zal niet voor iedereen nieuw zijn, en eigenlijk wilde ik 'm vorig jaar al maken. Het is er toen niet van gekomen, maar ook dit jaar heeft CS weer prachtig kerstpapier en dus stond de kaart als eerste op mijn lijstje. Hoe leuk zijn deze kaarten? 

Helemaal onderaan dit bericht laat ik je aan de hand van een foto tutorial zien hoe je ze maakt. 


Omdat onze groep bestaat uit een groot aantal beginnende, ambitieuze kaartenmakers maak ik graag projecten die door iedereen te maken zijn. Deze kaarten zijn beginnersvriendelijk en om ze te maken heb je in principe genoeg aan cardstock, desingerpapier, een schaar, liniaal en potlood, lijm en leuke versiersels. Dat hebben we allemaal wel in huis. 

Ik maakte een grote (blauwe kaart) en een kleine kaart (rood en groen). Voor de grote ster is een stuk cardstock nodig van 30 x 30 cm. Omdat misschien niet iedereen dat formaat thuis heeft, maar zeker wel A4 cardstock, maakt ik ook een kleine kaart. De basis voor deze kaart is 21 x 21 cm. Dat kun je dus snijden van een vel A4. Omdat jullie A4 cardstock met zekerheid wel thuis hebben, koos ik ervoor om een tutorial van de kleine kaart te maken, maar ik heb tevens de maten gegeven voor de grote kaart.  




Op de foto hierboven zie je hoe de kaart eruit ziet als je hem open hebt gevouwen. Ik koos ervoor om te werken met twee vellen designerpapier, maar je kunt gerust meer patronen kiezen. Zoals je ziet koos ik voor een grijze kaartbasis, en voor desingerpapier in blauw en wit en met zilverkleurig foil. Om de kaart op te leuken heb ik gebruik gemaakt van de verschillende nieuwe kerststempels, die ik met Versafine heb gestempels en met zilver embossingpoeder bestrooid heb, waarna ik de embossingpoeder versmolten heb. Ik vind de hangende ornamenten super leuk zo boven aan de kaart. 


Ook de voorzijde van de kaart heb ik opgeleukt met een embellishment. Ik stanste een ster van zilverkleurig spiegelkarton, een kleinere ster van designerpapier, een cirkel van zilverkleurig spiegelkarton en een kleinere, witte cirkel. Daar stempelde ik de spreuk op.



Helemaal bovenin de kaart stanste ik een klein gaatje, deed er een zilveren eyelet in en bevestigde ik een klein, zilverkleurig jingle-belletje met een stukje draad. Boven het belletje strikte ik een organza lintje. En daarmee is mijn kaartje af! 


En dit is het kleine broertje van de ster-kaart. Hij doet niet onder voor zijn grote broer, ik vind 'm aandoenlijk. Overigens raad ik je aan om ingeval van de kleine ster dun designerpapier te nemen. Hoe kleiner de kaart, hoe moeilijker hij wordt om te vouwen. Het dikke cardstock uit de 30 x 30 blokken is er eigenlijk net te dik voor. Ik koost voor kerstpapier van CS uit een 15 x 15 cm blokje. Dit papier is niet te koop bij Action, maar je kunt natuurlijk ieder papier uit ieder ander blokje met dun papier nemen. Het hoeven ook helemaal geen kerstkaarten te worden natuurlijk, een sterkaart zal het als verjaardagskaart ook goed doen bijvoorbeeld met een gift card of briefgeld. 


 Uitgeklapt ziet de kaart er zo uit (foto boven). Binnenin een wit stukje papier waarop ik de spreuk gestempeld en ge-heat embossed heb (sorry, ik kan hier echt geen fatsoenlijk Nederlands van maken ;-)), ook in zilver. Het patroon van het papier komt zo leuk uit op deze kaarten. Kies een patroon met wat grotere figuren (zoals het papier met de kerstballen) en met een kleiner patroon. Voor contrast. 
  

Het schildje voor op de kaart bestaat uit een cirkel rood cardstock (geschulpt), een zilverkleurige cirkel en het kransje uit een van de stempelsetjes. Het kransje heb ik met groen gestempeld, evenals de strok. De krans kreeg rode accenten en de strik groen. Midden op de strik heb ik een strass-steentje geplakt als eye-catcher. Verspreid over een aantal plekken op de kaart bracht ik nog een aantal strass-steentjes aan. 

Voor de liefhebber, scrol naar beneden om te zien en te lezen hoe je deze kaarten zelf kunt maken. Ze zijn beginnersvriendelijk en lenen zich goed voor massa-productie. Zelf denk ik er nog een aantal meer te maken voor mijn buurtjes dit jaar. 

Ik hoop dat jullie mijn eenvoudige kaartjes leuk vinden en mocht je ze zelf gaan maken, deel ze dan vooral met ons in onze Facebook-groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra 



Tutorial
Ik maakte een grote en een kleine variant. Van de kleine variant heb ik een foto tutorial gemaakt, omdat je deze kunt maken met een A4-tje. Om de basis van de grote kaart te maken moet je cardstock van 30x30 cm hebben (niet 30, 5 cm, echt snijden naar 30 cm). Als je het principe van de kleine variant begrijpt kun je de grote variant ook maken. Daarvoor zal ik de maten ook nog geven. 

Maar eerst de kleine sterkaart, wat heb je nodig? 
- cardstock van 21x21 cm 
- 2 of meer verschillende bladen desingerpapier
- lineaal, schaar / papiersnijder, potlood, lijm
- versiersels

Snijd een stuk cardstock naar wens naar 21 x 21cm. Ze bovenin in het midden een punt met een potlood (dus bij 10,5 cm) en trek een streepje van ongeveer 4 cm naar beneden. Trek met je liniaal zowel vanuit de linker onderhoek als de rechter hoek onderin een lijn van 21 cm. Zoals afgebeeld op de foto hieronder.


Knip of snijd het bovenste deel af, en snijd vervolgens langs de lijnen die je eerder hebt getrokken. Als het goed is heb je nu een driehoek waarvan alle zijden dezelfde lengte hebben, namelijk 21 cm. Zie foto hieronder. 



Pak vervolgens opnieuw je liniaal en markeer langs alle zijden precies het midden (dus bij 10,5 cm), zie foto hieronder 



Verbind de markeringen die je zojuist gezet hebt met elkaar en trek drie lijnen. Zie foto hieronder. Als je dat gedaan hebt trek je met je lineaal een lijn 3cm boven de lijnen die je zojuist hebt getrokken. Je hebt 6 lijnen op de volgende wijze: 



Ril alle zes lijnen, of vouw alle lijnen langs je lineaal zoals hieronder te zien is. 



Vervolgens vouw je de binnenste lijnen naar binnen en klap je de punt langs de andere lijnen weg. Zie foto hieronder. 


Doe dat met alle drie hoeken en zie hoe je ster ontstaat. 



Tenslotte stop je een van de hoeken van de onderste 'driehoek' onder de 'driehoek' die daar net boven ligt. Op de foto hieronder zie je hoe ik met mijn vinger de linkerhoek onder de daarboven liggende driehoek vouw. 



Daarmee is de basis van de kaart klaar. Het desingerpapier snijden is nog zo eenvoudig niet. Ik leg je uit hoe ik het heb aangepakt. Je hebt in totaal 6 driehoeken desingerpapier nodig en 6 rechthoekige stukken designerpapier waarvan de kanten schuin zijn afgesneden. Ik heb de maat genomen van de driehoeken die je hierboven op de foto ziet, en ik gebruikte hetzelfde meetsysteem zoals ik dat gedaan heb op foto 1 van de foto-tutorial om tot driehoeken te komen waarvan alle zijden dezelfde lengte hebben. 

 De rode driekhoeken die beplakt moeten worden zijn 7x7 cm. Ik knipte 6 vierkante stukjes designerpapier van 6,5 x 6,5 cm. Bewust kleiner, omdat ik wil dat het rode cardstock nog te zien is onder het designerpapier. Bovenin zette ik een markeerpunt bij 3,5 cm (de helft van 7 cm), en trok ik van daar een lijn een klein stukje naar beneden (soortgelijk als op foto 1 van de tutorial). Vervolgens trok ik vanuit de linker en rechter onderhoek een lijn van 7cm. Om daarna mijn driehoeken uit te knippen. 

De rechthoekige stukken die beplakt moeten worden zijn 3 x 10 cm. Daarvoor maakte ik een mal. Ik sneed een stuk cardstock van 2,5 bij 9,5 cm (bewust kleiner, zodat het rood cardstock te zien is. Daarna heb ik een rechthoekig stuk op de ster gelegd om te bepalen hoe schuin de randen gesneden moesten worden. Met een schaar heb ik de schuine randen geknipt.  

Tenslotte de maten voor de grote ster: 
- cardstock van 30 x 30 cm. 
- Zet bovenin een punt bij 15 cm, en trek vanaf daar een streep van ongeveer 5 cm naar beneneden.
- Verbind de linker- en de rechteronderhoek met een liniaal en potlood aan het streepje dat je net gezet hebt, en wel zo, dat ook deze lijnen precies 30 cm lang zijn. 
- Snijd of knip uit. 
- Breng aan alle zijden een markeerpunt op 15 cm aan en verbind de punten onderling met elkaar. 
- Trek een tweede lijn 5 cm boven de lijnen die je zojuist hebt getrokken. 
- Vouw zoals aangegeven op de foto's, breng designerpapier aan en versier naar eigen inzicht. 



Tenslotte, de lijst met gebruikte producten: 














 

12 opmerkingen:

  1. ziet er erg goed uit ! leuk om ineens zoveel dessignpapier ineens te verwerken, raakt dat ook eindelijk eens op =) Bedankt voor de tutorial, heb hem maar meteen gepind, komt later zeker wel van pas
    grtjs,martina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Martine! Veel plezier met maken!
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  2. Wat een schitterend idee weer dit is leuk om voor mijn collega’s te maken. Ga er gauw mee aan de slag! Erg leuk dat je er weer een mooie tutorial van hebt gemaakt bedankt daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat leuk Joke!! Ben benieuwd wat je collega's ervan vinden ;-) Dank je wel en veel plezier met knutselen!
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  3. Ik heb ze inderdaad wel vaker gezien, maar ze blijven mooi.
    Leuk dat je er een foto uitleg bij hebt gemaakt
    Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Anita, ze blijven leuk, ook om te maken ;-)
      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  4. Bedankt voor de super duidelijke uitleg. Ik ben een beginner kaartenmaker en had deze nog niet gezien. Ik ga ermee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je n'ai jamais aimé ces cartes triangulaires, mais là! Waouhhhhh! Tu en as fait de vraies petites merveilles! J'adoooooore!
    Merci infiniment pour le partage du tutoriel.
    Bonne journée
    Bises de Lyon (france)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel duidelijk uitgelegd, dank je wel. Ik ga hem zeker een keer maken. De hoedjes easelkaart heb ik ook gemaakt 😁.

    Groetjes Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat leuk Nicolette!! Veel plezier met maken!
    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen