Pagina's

maandag 24 februari 2020

Origami ster-doosjes (filmpje) - maak op die oude paperpads ;-)




Hoi allemaal,

Ben je, net als ik, nog bezig om je oude paperpads op te gebruiken? En ben je op zoek naar een eenvoudig project dat helpt om de doorloopsnelheid van je voorraad op te hogen? Maak dan eens een paar van deze superschattige origami gevouwen sterdoosjes! 

Het zijn leuke cadeautjes om te geven en ik vind ze heel geschikt als paas-attentie. Ze zijn namelijk behoorlijk ruim van binnen en eenmaal in elkaar zijn ze ook heel stevig. Daar kunnen heel wat paaseitjes in! ;-) 

Hoe je de basis van het doosje maakt zie je in het filmpje. Wil je er een dekseltje op maken, scrol dan even naar beneden voor een korte foto tutorial.




Zoals je ziet maakte ik een paasvariant, in wit, zwart en roze. Het paashaasje heb ik gemaakt van restjes papier en stansen en ponsen. Door aan de lus boven op het dekseltje te trekken maak je het doosje open. De punten van het doosje zijn aan de onderkant vast gekleefd en langs de randen heb ik een sierrand aangebracht. Daarvoor heb ik een stans gebruikt, maar je kunt de randen ook mooi afzetten met lint of een kantje. 



De tweede variant vind ik chique. Ik houd van de combinatie van zwart, wit en geel en zowel het doosje en het dekseltje heb ik eenvoudig gehouden, om het papier het werk te laten doen. Het dekseltje heb ik een extra mat gegeven, en daarmee is het doosje voor mij af. Dit doosje zou je kunnen vullen met zelfgemaakte sieraden, een stukje zeep of toch weer snoepgoed;-)



Overigens kun je deze doosjes ook maken van kleiner papier (8x8 inch (ongeveer 20,3 bij 20,3 cm) en zelfs 15x15 cm kan), zolang het papier maar vierkant is. Het papier uit de grote blokken van Craft Sensations is behoorlijk dik. Dat maakt het vouwen wat lastiger, en ook moet je voorzichtig vouwen om scheuren te voorkomen. 




 De doosjes die je op de foto hieronder ziet heb ik jaren geleden al eens gemaakt. Een beetje meer 'vintage' of misschien een beetje 'shabby chique'? Een van de doosjes is wat kleiner, die is gemaakt van een stuk papier van ongeveer 20x20 cm. Het is leuk om te variëren met de doosjes, in stijl en qua formaat. 


Het is ook heel leuk om de randen van de punten van het doosje met kant af te zetten. 










Ik hoop dat jullie uit de voeten kunnen met mijn allereerste video-tutorial ooit, en dat jullie de doosjes leuk vinden. Mocht je ze ook gaan maken, deel ze dan met ons op de groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Veel plezier met vouwen! Scrol nog even naar beneden voor de foto-tutorial van het dekseltje en de meest gebruikte producten. 

Creatieve groetjes,
Sandra






Het dekseltje, wat heb je nodig? 
- Stukje cardstock van 10 bij 10 cm (ervan uitgaande dat de opening van het doosje ongeveer 8 cm is). Dit wordt het binnendeel van het dekseltje 
- Stukje cardstock van 9,5 x 9,5 cm, dit wordt het dekseltje zelf
- Mat van 8,5 x 8,5 cm (voor de tuto koos ik kraftkleurig papier)
- Stukje lint
- Beetje lijm en plakband om het lintje vast te zetten. 

Hoe ga je te werk? 
Hieronder zie je de stukjes cardstock die het dekseltje gaan vormen. Ril het stukje cardstock van 10 x 10 cm rondom. Snijd de tegenover elkaar liggende kleeftabjes in zoals hieronder te zin is. 


Zet het binnendeel van het dekseltje in elkaar, zie hieronder rechts op de foto. 


Breng lijm aan op de onderkant van het binnendeel van het dekseltje, zoals hieronder aangegeven. 


En breng hem in het midden aan op het deel dat straks de bovenkant van het dekseltje vormt. 


Maak een mat voor op je deksteltje van 8,5 x 8,5 cm. Overigens kun je gerust een beetje variëren met de maten, zoals jij het mooi vindt. 


Maak een gat of een snee in het midden van de mat. Het midden vind je door twee vertikale lijnen te trekken. Daar waar de lijnen elkaar kruizen is het midden van de mat. Neem een stukje lint naar keuze van ongeveer 8 cm lang. 


Breng beide uiteinden van het lint door het gaatje, zodat aan de bovenzijde een lus ontstaat. Zie foto hieronder. 


Breng aan de onderzijde wat 3D foam aan, zodat de mat een beetje verhoogd op het dekseltje komt en de uiteinden van het lint niet in de weg zitten. Ik gebruikte ook een beetje plakband om de uiteinden van het lint aan de achterzijde vast te zetten. 


En breng tenslotte de mat aan op het dekseltje. 




En tenslotte de lijst met meest gebruikte producten. 


Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.


Geen fotobeschrijving beschikbaar.










15 opmerkingen:

  1. Top Sandra! Erg leuk en duidelijk zo met dat filmpje erbij!
    Groetjes Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een duidelijke vidio! gedaan en het is gelukt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er supergaaf uit.
    Ga het ook eens proberen, papier genoeg ng

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Duidelijke filmpje en het is het proberen waard! Goed gedaan Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super duidelijke video.wat mij betreft kom maar op met de rest!ik ben er super blij mee.vooral omdat het mij ook gelukt is.Dank je wel groetjes karen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha!! Dankjewel voor je enthousiaste reactie! Ik ga mijn best doen 😉

      Verwijderen