Pagina's

woensdag 15 juni 2022

"Fotolijstje"

 


Goedemorgen allemaal.
Vandaag mag ik jullie deze drie ideeën van fotolijstjes laten zien. Zo vlak voor Vaderdag leek het mij wel leuk om jullie te laten zien hoe je op een eenvoudige manier zelf een frame voor een plaatje, foto of andere voorwerpjes kan maken. Hoe leuk is het niet om Vader of Opa met een eigen origineel fotolijstje te verrassen! 
Zoals jullie op de foto's zien heb ik drie verschillende varianten gemaakt. Het fotolijstje heeft een frame van 1 cm diep en breed, het kaartje met de koffie heeft een frame van 0.5 cm diep en breed en de kaart met de jongedame is een halve cm diep en 1 cm breed. Van elk frame heb ik werkfoto's gemaakt die duidelijk laten zien hoe ik ze gemaakt heb.
 Op de onderstaande foto's hanteer ik de maten die ik voor mijn projectjes gebruikt heb. Deze maten gelden alleen voor de lengte en breedte van het frame zoals ik ze gebruikt heb voor de plaatjes. De diepte en breedte van de 3 frames zijn steeds een halve of hele centimeter. De twee frames op de kaarten heb ik met wat inkt bewerkt om ze te kleuren en die van het fotolijstje heb ik gewoon wit gelaten.


Het foto lijstje is dus ongeveer 11 cm hoog en 8.5 cm breed. Ik zeg bewust ongeveer omdat er door het rillen altijd wat verschil ontstaat. Voor het frame heb ik 2x 11 - 5 cm en 2x 8.5 - 5 cm wit cardstock gesneden. Ik heb hiervoor het dikkere cardstock uit het bruine mixed paperblock gebruikt.


Hier heb ik op alle 4 de delen elke centimeter met potlood aan gegeven en gerild. Verder heb ik bij alle 4 een horizontaal potloodstreepje gezet op 1 cm en dat alleen aan de bovenkant! 


Op de foto hieronder heb ik met rood potlood aangegeven welke delen er weg geknipt moeten worden. Dit doe je ook bij alle 4 de delen. Let er daarbij wel op dat ze er alle 4 hetzelfde uitzien!



Vervolgens heb ik rode tape geplakt om duidelijk aan te geven waar er lijm of tape moet komen. Hier is dat aan de rechter binnen kant van de frame delen.


Hieronder laat ik zien dat ik de twee linkerdelen  naar het midden vouw en daar het rechter deel overheen vastplak.


Zo ziet het er dan uit als ze alle 4 geplakt zijn...


Op de foto's hieronder laat ik zien hoe de delen aan elkaar geplakt moeten worden...



op de roze gemarkeerde deeltjes wordt dus een beetje lijm gesmeerd.


Als je de twee delen in elkaar geschoven hebt is het verstandig om dit even vast te houden zodat de lijm de tijd krijgt om te hechten. Let er wel op dat je niet te hard drukt want dan druk je het frame plat.



Even een tip, let er bij het lijmen op dat de delen gelijk in een goede hoek liggen anders krijg je een heel scheef frame!😉 Als alles goed gegaan is ziet het frame er net zo uit als op de foto hieronder. Nu kan je een foto of mooi plaatje aan de achterkant tegen het frame plakken en om dat weer netjes af te werken een stukte wit cardstock erover heen plakken dat net zo groot is als het lijstje zelf.


Als extra heb ik nog een idee voor een standaard getekend wat je in het midden aan de achterkant van je fotolijstje kan plakken.  Het is een stukje wit cardstock van 8 cm breed en 7 cm hoog. Deze ril je in de hoogte op 3  en 5 cm. Vervolgens meet je onder aan de beide zijkanten 1 cm af en teken met potlood een streepje naar de rillijn. Dit deel knip je weg. Tussen de twee rillijnen in plak je dubbelzijdig tape (of smeer je wat lijm) en vervolgens plak je de standaard in het midden van het frame, op ongeveer 3 mm van onderen af, vast.
Ikzelf heb voor de stevigheid van mijn standaard 2 delen cardstock op elkaar geplakt en het daarna gerild enz.



Voor het frame van deze kaart heb ik hieronder de voorbeelden op foto staan met de maten erbij. De verwerking gaat precies hetzelfde als bij het fotolijstje.


Hier heb ik elke 0.5 cm gerild en een horizontaal potlood streepje getrokken op een 0.5 cm vanaf de bovenkant.






Op de foto hieronder laat ik even duidelijk het verschil van frame zien, links is 1 cm breed en diep en rechts is 0.5 cm breed en diep.



Voor het frame van deze kaart heb ik afwijkende maten gebruikt. Ik heb een combinatie van de vorige twee voorbeelden gemaakt. Het frame is nl. 1 cm breed en 0.5 cm diep. De maten op de foto zijn dus ook anders dan bij de vorige voorbeelden.


De rillijnen heb ik nu getekend op 0.5 - 1 - 2 - 2.5 cm en de horizontale potloodstreep is getekend op 1 cm.


Let op: Ook het dubbelzijdige tape of het lijmen is nu anders, je plakt/lijmt nu aan de andere kant (links) en de buitenkant van je strookjes!


Verder volg je weer dezelfde procedure als bij de andere frames.





Voor de kaarten heb ik de normale maten aangehouden die tegenwoordig veel gebruikt worden. Met heel veel plezier heb ik deze techniek voor jullie uitgewerkt en ik hoop dan ook dat we op onze facebookgroep veel van jullie creaties hiermee terug zullen zien. Creatieve groetjes  Sonja.


Hieronder vinden jullie nog een aantal foto's met producten die ik voor dit project gebruikt heb....

















2 opmerkingen: