Pagina's

donderdag 11 april 2019

CS inkt op foto papier en zelf modeleer pasta maken van gesso

Hoi allemaal

Vandaag wil ik jullie graag een kaartje laten zien wat ik gemaakt hebt met de CS inkt pads, de inkt pads zijn op waterbasis en kun je ook heel leuk gebruiken om achtergrondjes mee te maken.
Ik heb de inkt deze keer gebruikt op glossy foto papier.

Verderop in deze blogpost staat een foto tutorial waarin ik stap voor stap laat zien hoe ik de kaart gemaakt heb. Sommige stappen zijn wat lastig om op foto uit te leggen, mocht er dus iets niet helemaal duidelijk waardoor je nog vragen hebt stel ze dan gerust een reactie op deze blogpost, of in het forum van onze facebook groep Creatief met Craft Sensations of stuur een mail naar craft.sensations.dt@gmail.com








Gebruikte CS Materialen


















Foto tutorial

In deze foto tutorial heb ik gewerkt met andere kleuren inkt dan op de kaart die je hier boven hebt gezien.


Dit zijn de materialen waar ik mee gewerkt heb in de tutorial


Ik heb glossy foto papier gebruikt en dit gesneden op de maat 9cm x 14cm
ik heb 3 kleurtjes inkt uitgezocht 


Spray wat water op de inkt pads en dep de pads op een stukje craft sheet of glas plaatje
en breng de 3 kleuren naast elkaar aan.


Pak je foto papier en leg dat op zijn kop (dus met de glossy kant in de inkt) en haal het papier met een draaiende beweging weer van het scheet af. Herhaal de stappen met inkt aan brengen en het papier er in draaien meerdere malen net zo lang tot je het gewenste resultaat hebt.


Het kan zijn dat je nu  nog wat witte stukjes papier tussen het inkt door ziet, als je dit mooi vind kun je dit zo  laten maar wil je toch nog wat kleur aanbrengen op die plaatsen dan kun je als volgt doen.


Neem een vochtig doekje zoals bijvoorbeeld een snoetenpoetser en neem hiermee wat inkt van het inkt pad af.


Dep dit daarna op het papier op de plaatsen daar waar jij extra kleur wilt hebben.
je kunt meerdere kleuren aanbrengen en speel hier ook net zo lang mee tot je het resultaat hebt wat jij wilt.
Let op!! ga niet wrijven met het doekje want dan wrijf je de inkt uit en krijg je vlekken. 

Leg daarna je achtergrondje weg om te drogen,  en gaan we de modeleer pasta maken.


Je kunt gewoon de kant en klare modeleerpasta gebruiken die je in de hobbywinkels kunt kopen maar voor de dames die niet al te veel te besteden voor de hobby wil ik laten zien dat ze deze pasta zelf kunnen maken en dat dit een heel goed en betaaldbaar alternatief is.

Om de modeleer pasta te maken heb ik gebruikt de gesso van Action en wat allesbinder om de gesso dikker te maken. 


Doe wat gesso in een bakje en roer daar flink wat allesbinder doorheen, roer dit heel goed door en strooi er nogmaals wat allesbinder door. Ik heb een goede stevige modeleerpasta gemaakt want hoe steviger hij is des te mooier hij op de kaart komt te liggen zonder dat er pasta onder het stencil doorloopt.
Ik had mijn pasta zo dik gemaakt dat ik de achterkant van het penseel waarmee ik het door roerde er rechtop in kon zetten.

Plak je bewerkte foto papier op de achterkant van het deco stencil vast  zodat het niet kan verschuiven.


Nu kun je de pasta op het stencil gaan smeren, voor de zekerheid heb ik het stencil ook nog even vast geplakt op mijn mat zodat ik zeker weet dat het goed blijft liggen.
Pak wat pasta op met je paletmes (heb je geen paletmes/spatel dan kun je ook een oud bankpasje of iets gebruiken)


Hou je paletmes een beetje schuin en smeer steeds van boven naar beneden de pasta in het stencil
als je dit steeds dezelfde kant op smeert heb je de minste kans dat er pasta onder je stencil terecht komt.


Als je alles gehad hebt haal je heel voorzichtig het stencil van je papier af en leg het stencil wel gelijk in een  bakje water of was het meteen even af om te voorkopen dat de pasta gaat drogen op je stencil.


Je ziet nu dat de pasta er mooi en dik op ligt. Je kunt de pasta  zo laten drogen aan de lucht dan blijft hij mooi strak zoals je hem nu op de foto ziet maar je kunt hem ook gaan drogen met de heattool.


Als je de pasta gaat drogen met de heattool dan gaat de pasta door de warmte mooi opbollen.
Let op!! maak het niet te warm of ga er niet heel dicht op met de heattool want dan krijgt de pasta blazen en kan het foto papier gaan knappen.
Verwarm het langzaam van een afstandje dan krijg je het mooiste restultaat.


Wil je nu de pasta nog een mooie glans geven dan kun je er nog wat witte 3D pearl paint op aanbrengen.


Neem een penseel en kleur voorzichtig met de paint de pasta, de pasta wordt nu wel iets minder wit omdat de paint niet spierwit is dus hou daar wel rekening mee.


Nu kun je de kaart verder af gaan maken, ik heb wit metalic papier gebruikt om te matten (een mat is de laag tussen je basis kaart en je design papier)
deze heb ik gesneden op de maat van 9,5cm x 14,5cm
en tot slot heb ik donker rood design papier gepakt om een basis kaart mee te maken deze heb ik gesneden op de maat van 10cm x 30cm en deze ril je dan op 15cm.


Voordat ik de kaart in elkaar zet heb ik  nog even de randjes beinkt met bruine inkt. Ik vind dat altijd niet iets mooier en geeft je kaart net even iets extra's vooral bij het design papier want dat heeft vaak witte snijrandjes door daar wat inkt overheen te doen ben je gelijk die witte randen kwijt.


Plak de delen van de kaart op elkaar en kleed hem eventueel nog verder aan.


Mocht je naar aanleiding van deze tutorial nog vragen hebben stel ze dan gerust in reactie op deze blogpost, of in het forum van onze facebook groep "creatief met craft sensations"of stuur een email naar craft.senstations.dt@gmail.com











Groetjes!!




8 opmerkingen:

  1. |Goede uitleg met een prachtig resultaat Sandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kaart en super duidelijke fototutorial!
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooie kaartjes. Het zelfmaken van je achtergronden is een van mijn grote passies.
    Zelf pasta maken kan ook met maĆÆzena. Verder dezelfde techniek toepassen als met allesbinder. Ik heb een behoorlijke hoeveelheid gemaakt 10 dagen geleden en in een luchtdichte container bewaard als proef. De pasta is nog steeds smeuĆÆg en dus nog steeds te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar koop ik de allesbinder?
    Is dat maĆÆzena, of is dat wat anders?
    Ik vind het echt een heel erg mooi kaartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig en weer een goeie tip.
    Ik gebruik altijd de tube's Pattex muurvuller ook van Action en dat gaat ook perfect.
    Misschien heb je wat aan mijn tip ;.)
    Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen