Pagina's

maandag 14 januari 2019

Gebruik je kleine stempels, maak een krans!

Vandaag wil ik jullie graag een stempeltechniek laten zien waarbij je goed gebruik kunt maken van allerlei kleine stempeltjes van verschillende stempelsets. Zoals jullie weten streef ik ernaar om al mijn stempeltjes tenminste een keer te gebruiken. Maar ik ben geneigd om vooral de wat kleinere stempeltjes over te slaan, omdat ik niet weet hoe ze te verwerken of omdat ze me niet opvallen. Kennen jullie dat? Met de stempeltechniek die ik jullie vandaag voorstel komen alle kleine stempeltjes aan bod! 

Opgemerkt: voor deze stempeltechniek heb je wel een stampingtool nodig, een stempelplatform. Voordat ik zelf zo'n duur stempelplatform kocht maakte ik gebruik van een oude cd- of dvd hoes. Iets met een klep of deur. Soms is je eerste afdruk van een stempel niet perfect en als je een tool gebruikt met een klep die dicht kan, kun je de stempel opnieuw inkten en nogmaals op exact dezelfde plek stempelen. Op die manier kun je je afdruk verbeteren. Ik heb mij best gered met mijn DIY stampingtool maar eerlijk is eerlijk: wat heb ik al een profijt gehad van mijn dure stempelplatform. Mocht je stempelen leuk vinden en willen investeren, dan raad ik je zeker een stempelplatform aan. 

Hieronder de kaartjes die ik maakte met behulp van mijn stampingtool:



Op de kaartjes is goed te zien hoe de verschillende stempeltjes in een 'krans' zijn aangebracht. Verzamel dus je kleine stempeltjes, en gebruik ze gemixt en door elkaar! Ik vind dit zo fascinerend! En superleuk om te doen! Je kunt er ook een beetje tureluurs van worden als je er te lang naar kijkt ;-).

De kaart met het haasje doet al een beetje voorjaarsachtig aan, vind je niet? Ik zie mezelf al verschillende leuke paaskaartjes maken met dit kleine haasje. Op naar Pasen! 


Op de foto hieronder zie je welke stempelsetjes ik uitzocht voor deze twee kaartjes (voor de tekstjes gebruikte ik nog andere setjes, een lijst met gebruikte producten vind je onderaan het blog). Je ziet dat ik ook graag gebruik maak van mijn oudere stempelsetjes.


Denk je aan een 'krans', dan denk je waarschijnlijk: bloemen. Die kun je vanzelfsprekend heel goed gebruiken voor deze stempeltechniek. Loop je verzameling met stempels eens door en pak verschillende kleine bloemen-stempeltjes uit je collectie. Of vlinders! Of kies totaal iets anders, zoals ik deed met deze leuke vissen of dit grappige haasje. Een beetje 'out of de box'-stempelen vind ik het leukste dat er is. Er is zoveel te zien op zo'n kaartje. Op deze manier trek je echt de aandacht van de ontvanger. 

Beide kaartjes zijn zo'n 11,5 x 11,5 cm groot. De paneeltjes zijn net iets meer dan 10 x 10 cm groot (4 x 4 inches), en de mat eronder is zo'n 11 x 11 cm. 


Voor de kaart met de visjes koos ik de spreuk 'explore the world'. Vond ik zo goed passen bij de vissen, in de onderwaterwereld valt nog heel wat te ontdekken. Ik vind de visjes ook zo'n grappige uitstraling hebben met die 'starende blikken' en sierlijke vormen. Al met al een pakkend tekstje!


De visjes stempelde ik in een krans. Het lijkt net of ze voortdurend achter elkaar aan zwemmen zo. De wat lege vlakken heb ik opgevuld met blaadjes en een bloem-achtige afdruk uit andere stempelsetjes. 


Op de detailfoto's is mooi te zien dat ik de spreuk met 3D foampads heb aangebracht. De mat en het schildje van de spreuk zijn bewerkt met de metallic sheets, waarmee ik een soort spiegelkarton creĆ«erde. Ik weet niet of het op de foto goed te zien is, maar de spreuk heb ik met clear embossingpoeder bestrooid en verhit, waardoor het een mooi glanzend effect heeft.  


Ook voor de kaart met de haasjes heb ik gebruik gemaakt van de metallic sheets. Het spiegelend effect vind ik prachtig, de haasjes komen zo nog beter uit. Over het haasje gesproken, vind je niet dat ie kijkt alsof ie 't haasje is? Haha, telkens als ik 'm aankijk heb ik 't idee dat ie me iets wil vertellen. Vier paar oogjes die me vanaf het kaartje aankijken ;-)


Van dit kaartje heb ik een verjaardagskaartje gemaakt. De 'happy birthday' komt van een stempelsetje waar ook een acrylblok bijgeleverd wordt. Ook deze spreuk heb ik ge-embossed. 



De spreuk heb ik weer verhoogd door 3D foampads te gebruiken. Naast het haasje koos ik wederom voor het bloem-achtige stempeltje dat ik dit maal groen kleurde omdat de bloem me een beetje aan een knol doet denken (in een groen, groen, groen. groen knolle-knollenland...).


Schattig toch, met die kleine vlinders erbij? Op deze kaartjes koos ik voor stempeltjes die ik kon kleuren, maar je kunt ook heel goed 'solid' stempeltjes nemen. Gebruik dan verschillende kleuren inkt. 



Deze stempeltechniek kun je nog veel geavanceerder toepassen. Daartoe heb je dan wel een stencil nodig, in een hexagon of met nog meer hoeken. Mochten jullie het leuk vinden dan wil ik in een andere blogpost nogmaals aandacht aan dit 'kransenstempelen' besteden en je laten zien hoe je zelf zo'n stencil maakt.

 Hieronder zie je aan de hand van foto's hoe ik mijn stampingtool gebruikt heb om de kaartjes te maken.

Plaats je kaartje in de stampingtool en positioneer je stempel. 

Doe de deur dicht en pik de stempel op.

Inkt je stempel, doe de deur dicht en druk af. Roteer je kaart een kwart slag om het volgende haasje te stempelen!

Roteer je kaart 3 keer, zodat je je adruk 4 keer stempelt. Begin opnieuw met een andere stempel. Je kunt ook meerdere stempeltjes tegelijkertijd plaatsen zoals hierboven.

Hoop dat jullie het een leuk idee vinden, dat de foto-tutorial duidelijk is en dat je op deze manier misschien meer uit je stempels haalt. Vergeet niet je creaties met ons te delen op onze Facebook groep 'Creatief met Craft Sensations' ;-).

Tenslotte tref je hieronder nog de lijst met gebruikte producten aan. 

Creatieve groetjes,
Sandra

















9 opmerkingen:

  1. Heel slim šŸ˜‰ en een leuk effect.

    Groetjes
    Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ook fan van de Craft sensations stempels. Zo leuk om doen, Mandalastempelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mandalastempelen is precies het woord voor deze techniek ;-)

      Verwijderen
  3. Leuk! Ik ben het stempelen nog aan het ontdekken, dan zijn zulke duidelijke beschrijving erg welkom.
    Ik hoop dat er hinnenkort nieuwe Craft Sensations stempels uitkomen, want mijn collectie is nog erg beperkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha! Pas maar op Angelique, voor je het weet weet je niet meer hoe je ze nog kwijt kan. Spreek uit ervaring ;-). Leuk dat je ook het stempelen ontdekt hebt, ik vermaak me ook graag met stempelen.

    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. SuperleukšŸ’– die metallic sheets,zijn dat nou stickervellen of gewoon papier? Groetjes van rona

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super idee, ben er meteen mee aan de slag gegaan!

    BeantwoordenVerwijderen