Pagina's

zaterdag 6 juni 2020

"Geluk popjes"

   
Hallo allemaal,

Ik liep al een tijdje met het idee voor een "geluk popje" in mijn hoofd rond en vind het leuk om dit met jullie te delen. Er zijn natuurlijk al heel veel voorbeelden van dit popje op 'het net' te vinden... maar ik vond het een uitdaging om dit met de spulletjes van Craft Sensations te maken. En dat is me gelukt! Onder aan de post vind je de foto's van de producten van Craft Sensations en Art Sensations die ik gebruikt heb. Ik heb, als extra, ook gebruik gemaakt van een borduurnaald met een groot oog en een stompe punt en een lijmpistool omdat ik wel zeker wil weten dat alles goed vast blijft zitten.             In deze rare tijden hebben jullie misschien ook wel vrienden of familie die wel een beetje extra geluk kunnen gebruiken en wat is er dan leuker om zelf een "geluk popje" voor ze te maken!  Eerst heb ik nog wat foto's van steeds een popje meer en daarna stap voor stap foto's over hoe ze gemaakt worden.  
Veel plezier!






Op de  foto hieronder is te zien wat ik heb gebruikt voor het maken van een 'geluk popje'.


Ik heb gebruik gemaakt van de grootste houten kralen van Craft Sensations om het hoofdje en lijfje te maken. Om het hoofdje goed te kunnen beschilderen heb ik de kraal even op een stokje gezet zodat ik het gelijkmatig kon voorzien van verf. 


Voor het hoofdje gebruikte ik de kleur 'champagne' en daar heb ik een paar druppels water in gedaan zodat de verf goed smeerbaar werd en heb er de hele kraal mee geverfd zoals te zien is op de foto hier onder.


Voor de 'handjes' heb ik 2 van de kleinere houten kraaltjes van Craft Sensations gebruikt en deze ook even op een stokje geprikt. Als kleur heb ik 'rosé gold' gebruikt en ook hier even een paar druppels water bij gedaan om het iets te verdunnen.


Hieronder op de foto zie je dat ik voor de 'voetjes' iets grotere kralen heb gebruikt dan voor de 'handjes'op de foto hierboven. Voor de voetjes heb ik de kleur 'black' gebruikt en ook deze eerst met een paar druppels water een beetje vloeibaar gemaakt en toen helemaal beschilderd.


Intussen is de verf van het hoofdje goed droog en heb ik met een klein penseeltje wat zwarte verf (dezelfde als die ik voor de voetjes gebruikt heb) opgenomen en zo de streepjes voor de ogen getekend. Zoals je ziet, ik ben geen kunstenaar wat tekenen betreft😉...maar ik ben er tevreden mee.


Vervolgens ook met een klein penseeltje een mondje eronder getekend en hiervoor heb ik de kleur 'pink' gebruikt. 


Met een groter penseeltje en weer wat zwarte verf heb ik toen de achter- en bovenkant van de kraal geverfd om zo een soort 'kapsel' te creëren. Hierbij is het prettig als de verf iets dikker is dus heb ik er maar heel weinig water bij gedaan. 
De verf die ik gebruikte kwam uit de serie van Art Sensations, de shiny metallic water colour paints.


De lapjes stof die ik gebruikt heb komen uit een setje van kant en klare lapjes van Craft Sensations maar daar kan je natuurlijk allerlei soorten stofjes voor gebruiken die jij leuk vind.
De maat is 6 cm breed en 6 cm hoog. Op de foto hieronder kan je, hoop ik, een beetje aan de vouwen zien dat ik het lapje steeds weer heb dubbel gevouwen.


Op de foto hieronder zie je dan hoe het er uitziet als je het lapje steeds hebt dubbel gevouwen. Vervolgens knip je met een schaar een heel klein puntje weg. Als het goed is heb je dan precies in het midden van je lapje een gaatje geknipt.


Op de volgende foto's laat ik zien hoe ik het popje in elkaar heb gezet. Er zullen best andere manieren zijn om het popje in elkaar te zetten, maar deze manier werkt voor mij goed. Allereerst heb ik een stukje 'bakers twine' van ongeveer 30 cm genomen en dit door het oog van een grote borduurnaald gestoken. Vervolgen heb ik een grote kraal voor de romp genomen en daar de naald doorheen gedaan, daarna door het lapje stof en als laatste door het hoofdje. Let op dat de naald van onder naar boven door het hoofdje gestoken wordt!


Vervolgens heb ik de naald en draad weer van boven naar beneden door alles heen gestoken maar er aan de bovenkant op gelet dat daar een flinke lus overbleef.


Op de foto hieronder zie je dat ik een tweede draad genomen heb (ongeveer 20 cm) en deze onder het hoofdje om de dubbele draad heb geknoopt. Dit worden de armpjes.


Vervolgens heb ik met behulp van de borduurnaald de twee kralen voor de 'handjes' aan de armpjes geregen. Op de lengte die ik goed vond heb ik een knoop in de draad gelegd en het restant afgeknipt.


Op de foto hieronder zie je dat ik precies hetzelfde met de 'voetjes' heb gedaan. 


Na ook hier, voor mij, de goede lengte bepaald te hebben heb ik er knoopjes in gelegd en de rest afgeknipt.


Zowel de kralen van de handjes als de voetjes heb ik met een druppel lijm uit het lijmpistool vast gezet aan het uiteinde van de touwtjes en de knoopjes iets in de kralen getrokken.


Op de foto hierboven laat ik zien op welke plek op het lijfje (in het midden dus) ik een druppel lijm plaats om het stofje tegen aan te drukken. Dit heb ik zowel aan de voor- en achterkant gedaan als ook aan de twee zijkanten.


Het ziet er dan ongeveer zo uit. Ook heb ik onder het hoofdje een druppel lijm gedaan zodat het niet steeds omvalt. 


Tot slot heb ik er voor gekozen om het "geluk popje" nog wat te versieren met  strass steentjes en sequins. 


Ik heb met heel veel plezier deze "geluk popjes" gemaakt met steeds in gedachten voor wie ik het popje maakte.
Ik hoop dat degene, die een popje ontvangt,  ook daadwerkelijk een klein beetje geluk mag ervaren, al is het maar heel even omdat deze speciaal voor hem of haar gemaakt is. Ik hoop op deze manier ook een klein beetje bij te dragen aan het omzien naar elkaar in deze moeilijke tijd waar we allemaal doorheen moeten.

Creatieve groetjes en gezondheid toegewenst,
Sonja.

Hieronder volgt een  artikel overzicht van de producten waar ik gebruik van heb gemaakt voor de "geluk popjes".










4 opmerkingen:

  1. Weet je ook of de stofjes van katoen of polyether zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk.
    Ik heb al gehaakt en geknoopt, maar deze variant heb ik nog niet gemaakt.
    leuk idee.

    groetjes, Bep

    BeantwoordenVerwijderen