Pagina's

maandag 20 september 2021

Doosje voor 13,5x13,5 cm kaarten (foto tuto)

 

Hoi allemaal, 

Vandaag in de spotlight dit leuke doosje dat ik maakte bij mijn 'swingfold' kaarten met de vlinders. Het doosje is geschikt voor 13,5x13,5 cm kaarten. Ik wilde er graag mijn 'swingfold' kaarten in doen, als setje om weg te geven. Deze kaarten zijn best 'dik' als ze dichtgevouwen zijn, en er passen vier van dit soort kaarten met enveloppen in. Heb je kaarten die minder dik zijn als je ze dichtvouwt, dan kunnen er met gemak zes kaarten met enveloppen in. 


Het doosje en het dekseltje zijn gemaakt van twee stukken cardstock. Ik heb ervoor gekozen om het 2x wit cardstock te nemen, maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om het doosje in een basiskleur te maken en het deksel van designerpapier (zoals ik gedaan heb ik de tutorial). Of beiden delen van designerpapier. Ik heb het dekseltje gemat met geel cardstock en vervolgens dat bekleed met designerpapier. 

Wat ik overigens wel aanraad is om het doosje dicht te strikken met een lint dat je stevig kunt aantrekken. Het dekseltje staat net een beetje af van het doosje en dat voorkom je dus door het lint er stevig om heen te wikkelen. Mijn band is van organza, en daarmee sluit het doosje niet niet zo mooi. 


Om het doosje te openen haal je het band eraf en sla je het deksel open. Erin opgenomen heb ik mijn vier swingfoldkaarten met bijbehorende enveloppen. Dit setje wil ik als cadeautje weggeven. Ik zelf vind kaartensetjes om weg te geven super leuk om te maken. Doen jullie dat ook wel eens? 



Het dekseltje heb ik enkel nog opgeleukt met drie blingsteentjes, maar je 'm ook mooi kunnen opleuken met een cluster bloemen of een etiket. Op het doosje heb ik heel in het klein 'for you' geplakt. 


Terugkomend op het lint, dat is echt nodig om het doosje te sluiten. De 'flappen' aan de zijkant zijn niet verkleefd, omdat anders het doosje niet open kan ;-) Hierboven zie je hoe de flapjes open zijn zonder het band eromheen. En hieronder nog een foto van het doosje dicht. Op deze foto zie je dat het doosje wat beter sluit, omdat ik het lint strakker aangetrokken heb. Je kunt het doosje ook gerust best 'vol' stoppen, dat geeft ook een beetje 'body' aan het doosje ;-)

Vandaag een simpel idee om je handgemaakte kaarten in op te kunnen bergen of om te kunnen verschenken. Hieronder vind je een foto tutorial waarin ik uitle hoe je het doosje maakt. 

Ik hoop dat jullie het doosje leuk vinden, en mocht je 'm ook gaan maken dat nodig ik je van harte uit om jouw project te delen op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. En scrol nog even helemaal naar beneden om te zien met welke producten van CS en AS ik heb gewerkt. 

Creatieve groetjes, 

Sandra 



Tuto doosje (wit) en deksel (groen)

- doosje: 1 A4 cardstock

- aan de beide lange zijden rillen op 3cm en op 1 korte zijde rillen op 3 cm (de andere korte zijde wordt de bovenkant van het doosje)

- aan de lange zijde rillen op 3 (reeds gedaan), 17,5 en 20,5 cm

- alle rillijnen vouwen en vervolgens inknippen zoals hieroder op de foto. Zorg ervoor dat je kleeftabs maakt, dus snijd iets schijn weg. 


- deksel: 1 stuk cardstock 21x13 cm 

- beide korte zijden rillen op 3cm alsmede 1 lange zijde

- rillijnen vouwen en de stukjes die gearceerd zijn op het groene cardstock wegknippen of wegsnijden.
 


Vervolgens is het van belang waar je het deksel aan het doosje moet aanbrengen. Op de foto is helaas niet goed te zien welk deel van het deksel aan het doosje gekleefd moet worden, maar spreekt misschien voor zich. Je kleeft de kant waar de hoekjes zijn weggesneden aan het doosje, en dan wel aan die kant van het doosje waar de rillijn zich bevindt (immers: 1 van de korte zijden van het doosje heeft geen rillijn, die klap je straks naar boven). 

Op de foto's hieronder zie je waar je het lijm moet aanbrengen om het doosje vast te kleven...



Op de kleeftabs van het doosje (wit) breng je aan de buitenzijde lijm aan, zodat je de kleeftabs aan de binnenzijde van het deksel (groen) kunt lijmen. Zie foto's hieronder. 



Op de foto hieronder zie je dat het doosje al opgeklapt is en dichtgeplakt. Nu moeten de witte kleeftabs nog aan het groende dekseltje. 


Op de foto hierboven en hieronder zie je dat de onderkant van het doosje al opgeklapt is en vastgekleefd is. 



Gebruikte producten:








2 opmerkingen: