Pagina's

maandag 23 maart 2020

Vlinders op een watercolor-achtergrond


Hoi allemaal! 

In deze bizarre tijden van veel onzekerheid en verplicht thuis zijn heb ik, als het gaat om knutselen, de behoefte om terug te vallen op technieken waar ik al goed bekend mee ben. Toen ik voor het eerst kaarten ging maken had ik een paar stempels, inkt en een paar aquamarkers gekocht. En daarmee maakte ik mijn kaarten. Ik merk dat ik juist nu de behoefte heb om hetzelfde te doen. Alleen nu met de producten van Art Sensations en Craft Sensations ;-). Het gaat om deze drie voorjaars-achtige kaartjes.  


Naast mijn passie voor knutselen heb ik een passie voor tekenen en schilderen. Vandaag combineerde ik beide passies door achtergrondjes met waterverf te maken. De vlinders zijn ook gekleurd met de kleuren uit het aquarelsetje van Art Sensations. 


Allereerst heb ik wat water op mijn paneeltje gesprayd. Vervolgens ben ik met de penseeltjes uit het watercolor-setje wat kleur gaan aanbrengen in het midden van de kaart. Tussendoor heb ik het paneeltje gedroogd met mijn heattool en vervolgens bracht ik opnieuw wat kleur aan, en op sommige plekken heb ik de kleur echt flink versterkt. Dat doe je door zo weinig mogelijk water te gebruiken. Hoe meer water, hoe dunner de verflaag en hoe lichter het opdroogt. Bij weinig water houdt je veel pigment en kun je de kleur versterken. Overigens moet je er altijd rekening mee houden dat de verf altijd lichter opdroogt dan dat je hem aanbrengt. 


De paneeltjes met de vlinders zijn ongeveer 10x10 cm, niet zo groot dus. Die heb ik gemat met spiegelkarton of metallic sheets van Craft Sensations. De mat heb ik aangebracht met 3D foam tape. Om te voorkomen dat de kaart er 'plat' blijft is het gebruik van 3D foampads echt aan te bevelen. Op de mat bracht ik mijn paneeltje met de vlinder aan. De kaartbasis is ongeveer 11x11 cm. 


Wat wel van belang is, is dat je gebruik maakt van watervaste inkt als je met waterverf gaat werken. Ik gebruik StaZon, en uit mijn hoofd dacht ik dat Versafine ook geschikt is. Ook Archival Ink is geschikt. 


De kleuren blauw, paars en roze combineren altijd goed met elkaar. Ook het geel en groen van de kaart hieronder vind ik een mooie combinatie. Dit zijn kleuren die in elkaars verlengde liggen. Voor het laatste kaartje koos ik kleuren die tegenover elkaar liggen in het kleurenwiel: rood en groen. Dat geeft ook een mooi effect.  


Op de foto hieronder zie je goed hoeveel dimensie het kaartje heeft. De spreukjes zijn aangebracht met 3D foampads en alleen het lichaampje van de vlinders is bevestigd op het papier. De vleugeltjes heb ik een beetje naar boven gevouwen. Hierdoor komt de vlinder echt naar je toe en is het een absolute blikvanger. 


Op alle kaartjes heb ik op verschillende plekken gewerkt met goudkleurig metallic paint. Deze paint is super geschikt voor kleine accenten. Ook heb ik met de gouden verf spetters op de kaart aangebracht. Gewoon een beetje verf aan je penseel en een beetje op je penseel tappen. Dat deed ik ook met de andere kleuren verf, waardoor een speels effect ontstaat. 



 Het kaartje hieronder vind ik zelf ook heel mooi van kleur. Rood en groen zijn kleuren die tegenover elkaar liggen in het kleurenwiel. Dat betekent dat ze elkaar versterken als je ze combineert. Dat zie je ook op dit kaartje. 


Op deze kleine kaartjes vind ik een klein spreukje passend. Alle spreukjes komen uit verschillende, oude setjes van Craft Sensations. Ik heb ze gewoon in zwart gestempeld, uitgeknipt en gemat op hetzelfde spiegelkarton als dat achter het paneel te zien is. 



Ook heb ik gewerkt met wat gekleurd, dun draad. Dat zie je achter de vlinders. Het draad vouw je tussen je vingers in de min of meer gewenste vorm en breng je aan op de kaart. Eerst een klein beetje lijm of dubbelzijdig tape aanbrengen op de kaart, zodat het draad niet alle kanten uit schiet. Tenslotte komt de vlinder er boven op.  


Bling mag niet ontbreken op mijn kaartjes. Passende strass-steentjes geven net dat beetje extra, en haalt de kaart op. 



Ik hoop dat jullie mijn kaartjes mooi vinden en dat je je uitgedaagd voelt om ook iets te doen met de aquarel-producten van Art Sensations. Zowel het papier als de verf zijn heel geschikt om dit soort leuke effecten mee te bereiken. Mocht je ze ook maken, maak ze dan als Knuffel van papier voor onze nieuwe Facebookgroep 'Knuffel van papier'. Deze kaartjes zijn snel gemaakt en zullen zeker een glimlach op het gezicht van onze ouderen bremgen. En deel ze met ons in onze groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations' ;-)

Creatieve groetjes,
Sandra

Hieronder de lijst met gebruikte producten:



 








14 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kaartjes Sandra!👌
    En duidelijk, ik ga dit zeker ook eens proberen. Groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superrr kaartjes. Ik ga ze ook maken want ik heb een dip en geen inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is superleuk ook een keer proberen maar😊

    Liefs Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ze zijn Prachtig
    bij ga het fout als ik iets probeer
    spijtig nog een rustige avond x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is jammer! Gewoon heel voorzichtig steeds een beetje meer kleur aanbrengen misschien?

      Verwijderen
  5. Prachtige kaarten en ik ben ook begonnen, alleen n wat voor draad heb jij daarvoor gebruikt? Ik heb er een dun soort metallic garen achter, maar dat krult nogal..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik heb precies zo'n draad gebruikt, een metallic-achtig draad. Heel dun, ik heb er flink mee moeten stoeien ;-)

      Verwijderen
  6. Hallo, deze kaartjes zijn prachtig. Ik zou graag bedank kaartjes maken voor mijn dochter haar communie met de vlinder en dan haar foto vanbinnen maar ik ben niet zo creatief. Je verkoopt ze toevallig niet?

    BeantwoordenVerwijderen