Pagina's

maandag 11 april 2022

Dubbele easelkaart


Hoi allemaal!

Vandaag staan deze leuke, dubbele easelkaarten in de spotlight. Easelkaarten maak ik graag, zeker als ik leuke stempels heb en mooie plaatjes om te showen. Deze kaart heeft een kleine twist, ook de spreuk kun je rechtop zetten als een 'easel'. Vandaar: dubbele easelkaart. Ik maakte twee varianten, eentje met een stempelafdruk die ik zelf gekleurd heb, en eentje waarbij ik simpelweg een leuke kaart uit een creative paperblok heb gebruikt. Heb je geen tijd of zin in stempelen en kleuren, dan pak je gewoon een creative paperblok of een ander blok met plaatjes en spreukjes en je maakt binnen de kortste keren de leukste kaarten. Ik laat je eerst de kaart met de taart zien (ik vind die stempelset zoooo ontzettend leuk), en daarna de kaart met de dame. 


De taart nodigt uit om er een 'over the top' kaart bij te maken, toch? Is best gelukt met het gekleurde designerpapier (dsp) en een roze taart ;-) Deze kaart maakte ik het eerst, en hier koos ik er voor om het desingerpapier rechtstreeks op de kaartbasis aan te brengen. Je kunt er ook voor kiezen om het dsp te matten, maar ik heb de randen van het papier met een roze inktpad geinkt. Dat geeft ook een mooi, afgewerkt effect. 


Vanwege de 'easel-mechanismen' en de knoop onderaan de kaart, is de kaart vrij dik als hij dicht is. Daar moet je wel rekening mee houden als je de kaart wilt versturen. Er moet een wat grotere enveloppe bij en waarschijnlijk heb je wel een postzegel extra nodig. Deze vrolijke verjaardagskaart ga ik niet op de bus doen, maar geef ik af een dame die helaas dementerende is. Ze is dol op vrolijke kleuren en leuke plaatjes, en bijna jarig. Dus komt deze kaart daar goed terecht, denk ik. 


Het geruite papier vind ik helemaal leuk! Het kaartje met de taart heb ik verhoogd aangebracht. Overigens heb ik dit keer geen gebruik gemaakt van de kleurpotloden van CS. De taart is gekleurd met aquarelpotloden. De kleuren heb ik met een beetje water kunnen vermengen. 


Het easelgedeelte met de spreuk steunt tegen een houten knoop die ik gewoon met wat lijm om de kaart heb aangebracht. De spreuk 'happy birthday' heb ik uitgeknipt en aangebracht op het mechanisme met het geruite dsp. De spreuk heb ik gewoon in zwart gestempeld, en ik koos ook voor zwart/wit bakerstwine om het zwart in de taart op te halen.


Al met al is het een betrekkelijk eenvoudige kaart, die snel gemaakt is. Het kleuren van de afbeelding kost de meeste tijd, maar die tijd steek ik er graag in. 

Voor de mensen die ook een 'wauw'- kaart willen maken, maar geen tijd of zin hebben om stempelafdrukjes te kleuren heb ik de kaart met de dame en haar koffie gemaakt. Onderdaan deze blogpost lees je wat je nodig hebt en hoe je de kaart in elkaar zet. Je zult zien dat je met weinig materialen al snel deze kaart in elkaar geflanst hebt. Kies een paperblok met leuke plaatjes en spreukjes en in een handomdraai is deze kaart gemaakt! 


Deze kaart vind ik een hele chique uitstraling hebben, en gelukkig bedacht ik nog op tijd dat we van die leuke halve parels in verschillende kleuren hebben van CS. Die vind ik helemaal passen bij de kleuren van deze 'koffie-kaart'. 


Ook deze kaart is behoorlijk dik als je 'm dichtklapt. Een grote enveloppe is echt wel nodig. Je kunt er ook een doosje bij knutselen waarin je de kaart doet. Beide kaarten zijn wel dik, maar hebben verder een standaardmaat. Dat kan dus ook.


Het kaartje uit het blok 'creative paper collection' vind ik echt helemaal te leuk. Alle kaartjes trouwens. Er zitten ook koffie-gerelateerde kaartjes in die een aquarel-look hebben. Super! Zelf aquarel ik ook, en de dame die ik daar graag in volg gebruikt vaak echte koffie om mee te schilderen. Dat ga ik ook nog eens proberen. Denk dat een aantal van jullie ook wel eens papier heeft geverfd met koffie of thee. Dat heb ik ook nog nooit gedaan, staat nog op het to do lijstje ;-).


Op de foto hierboven en hieronder is goed te zien dat ik in dit geval het dsp wel gemat heb. Het dsp is erg dun, en zo heeft het wat meer stevigheid. Bovendien staat het mooi en afgewerkt. Alle randen zijn geinkt met bruine inkt. Het spreukje geeft helemaal aan wat de bedoeling is: deze kaart is voor een vriendin met wie ik nodig weer eens een bakkie moet doen ;-). Ben zowel een koffie- als een theeliefhebber, maar een luxe kop koffie in goed gezelschap vind ik echt een traktatie. 


Dit zijn mijn kaarten voor deze keer. Hoop dat jullie ze leuk vinden! Maak ook deze leuke dubbele easelkaarten, en show jouw project bij ons in de groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Hieronder vind je een korte foto tutorial waarin ik laat zien hoe je ze maakt. Scrol nog even helemaal naar beneden om te zien welke producten in gebruikt heb. Veel plezier met maken!

Creatieve groetjes, 
Sandra

Wat heb je nodig en hoe maak je de dubbele easelkaart? 


Hieronder op de foto zie je de benodigdheden. 
Voor de basiskaart het je een stuk cardstock nodig van 29 cm x 10,5 cm. Deze vouw je natuurlijk in het midden om een kaart te maken die naar boven opent. Daarna vouw je het gedeelte van de kaart dat je naar boven openklapt nog een keer in het midden (dus: vouw bij 7,2 en 14,5 cm maar heel eerlijk meet ik niets: ik vouw de kaart in het midden en de zijde die naar boven klapt vouw ik ook nog eens in het midden). 

Daarnaast een stuk cardstock van 14,5 x 10 cm. Dit wordt het paneel dat op de voorkant van de kaart komt. Dat paneel heb ik uiteindelijk versierd met het kaartje met de dame met de koffie. 

Het spreukje is ook op een easel-mechanisme bevestigd. Daarvoor het je nodig een stukje cardstock van 12,5 x 7,5 cm. Vouw (langs de lange zijde) in het midden en vouw een van de zijden nogmaals in het midden. Op dezelfde wijze zoals je de kaartbasis hebt gevouwen. Ook hier hoef je dus niets voor te meten, maar ik heb de maten voor de zekerheid opgeschreven op het geeltje dat je op de foto ziet. 

Het paneel met de dame komt voor op de kaart. Vouw de basiskaart dicht en breng alleen lijm aan op het onderste gedeelte van de kaart (het deel waarin ik het watermerk heb geplaatst, zie foto hieronder). Breng het sierpaneel aan. 


Het mechanisme voor de spreuk heb ik ook bekleed met desingerpapier, zie de twee foto's hieronder. 



Breng vervolgens het mechanisme aan op de binnenzijde van de kaartbasis. Op de foto hieronder zie je waar je de lijm moet aanbrengen op het mechanisme (het paneel waarin je mijn watermerk ziet) en ook de binnenzijde van de kaart waar het mechanisme aangebracht moet worden. Overigens heb ik de binnenzijde van de kaart ook bekleed met designerpapier, voor een mooi afgewerkt effect. 


En daarmee is je kaart in de basis af. Het mechanisme waar de spreuk op bevestigd is moet nog wel een 'stopper' krijgen. Op de ene kaart gebruikte ik daar een knoop voor, en op deze kaart een halve parel. 


Gebruikte producten: 
















3 opmerkingen:

  1. Explications trĆØs claires et dĆ©taillĆ©es, merci pour ce tuto et bravo pour vos deux crĆ©ations !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. grazie grazie hai sempre dei progetti TOP fatto!!!mi piace moltissimo

    BeantwoordenVerwijderen