Pagina's

maandag 7 oktober 2019

Halloween kaart sketch oktober

Hoi allemaal! 

Vandaag laat ik jullie zien hoe je met overwegend Craft Sensations materiaal ook een Halloween kaart kunt maken. Ik weet, Halloween is niet voor iedereen. Het is in Nederland niet echt een thema. In de Verenigde Staten wel, en omdat ik daar vaak op vakantie ben geweest ben ik er helemaal voor gevallen. Ieder jaar decoreer ik mijn schouwtje in thema 'Halloween' en maak ik kaarten om te versturen en om mijn schouwtje op te leuken. Het was me nog niet eerder gelukt om een Halloween kaart te maken met voornamelijk Craft Sensation materialen, maar dit jaar wel! Dit is de kaart waar het om gaat:


De kaart heb ik gemaakt aan de hand van de sketch challenge van oktober 2019. Ik gebruikte het 30x30 blok 'the adventure begins'. Het is een kaart van 15 bij 15 cm. Ik koos voor een zwarte basis . De kaart heb ik gemat met crème-kleurig basispapier dat ik ongeveer een halve centimeter rondom kleiner sneed. Deze mat heb ik met een schaar ge-distressed, de randjes lijken daardoor een beetje rafelig en verweerd. 

Vervolgens bracht is een mat aan van papier uit het paperblok met een 'crunge-achtige' uitstraling. Deze mat is weer een halve centimeter kleiner gesneden. 


Van alle matten heb ik de randjes ge-inkt. Ik gebruikte een donkerbruine inkt, en ook een beetje zwarte inkt. Het gaat immers om Halloween, het mag best een beetje 'spooky' zijn. 

Volgens de sketch komt er vervolgens een mat die een stuk kleiner is, en een beetje rechthoekig. Ik koos voor een stuk zwart cardstock met de afmeting van 10 bij 12 cm. De sketch geeft aan dat deze mat weer gemat moet worden met twee matten die rechthoekig zijn. Nadat ik verschillende mogelijkheden geprobeerd had, er niet eentje vond werken, koos ik ervoor om mijn zwart stukje cardstock te matten met 1 mat. Ik koos voor papier met een schrift uit het blok. Het schrift is bruin tegen een beige-achtige achtergrond. Uiteraard inkte ik de randjes. 


In het blok is geloof ik een tweetal vellen papier die van die leuke kaartjes bevatten. Als je goed kijkt zijn het allemaal Halloween-achtige kaartjes. Nadat ik de kaartjes eens goed bekeken had koos ik  ervoor om het kaartje met de pompoen uit te knippen. Ik raad jullie van harte aan de teksten van de kaartjes te lezen, ik schoot ervan in de lach! Het kaartje dat ik gekozen heb moet een soort van advertentie voorstellen van Mrs. Pomeroy's Pathetic Pumkins. Om te gieren toch? ;-)


Veel pompoenen zijn oranje van kleur, en dat gaf mij bij uitstek de mogelijkheid om kleur in mijn kaart aan te brengen. Zoals ik eerder al eens in een tutorial uitlegde hoef je voor een kaart niet de hele regenboog aan kleuren uit de kast te trekken. Ik koos duidelijk voor bruin en crème-achtige tinten, wat een mooie vintage uitstraling heeft en wat ook past bij het thema Halloween. Maar ook saai is. Daarom is het is goed om nog een kleur in te brengen en om, voor het contrast, altijd met zwart te werken. Vandaar het oranje, de zwarte kaart en de zwarte accenten. Overigens kleurde ik de pompoen met een oranje en groen kleurpotlood van Craft Sensations. De pompoen gaf ik wat meer 'leven' door goudkleurige halve pareltjes als pupillen aan te brengen. Vind 'm daardoor net wat 'boosaardiger' geworden.


Het kaartje met de pompoen is gemat op een zwart stukje cardstock. Nu mijn basis klaar is, kan ik gaan nadenken over het verder opleuken van de kaart. Craft Sensations heeft momenteel veel kralen in het assortiment, ook buisjes met hele kleine kraaltjes. Ik ben niet bepaald handig met kralen, en dus bedacht ik iets anders om ze toch te gebruiken. Ik vulde er een klein flesje mee (dat overigens ook van Craft Sensations is, maar momenteel niet te koop is) om er een flesje 'Halloween love potion' mee te maken ;-) Beetje zwart wit bakerstwine er omheen en klaar is mijn embellishment.

Met een kleine figuurstans die ik nog in mijn voorraad had stanste ik drie vleermuizen uit zwart spiegelkarton uit, die ik vervolgens boven aan de kaart aanbracht. Omdat de onderkant een beetje 'zwaar' was uitgevallen (daar zitten immers mijn 3D embellishments) vond ik dat de bovenzijde van de kaart nog wel iets extra's kon hebben. Heel simpel, gewoon met een drietal koperkleurige pailletten kwam er toch harmonie in de kaart. 


Het flesje bracht ik met glue-dots aan op een strik die ik van oranje spiegelkarton maakte. Ook de strik bracht ik met een glue-dot aan. Op de foto hierboven is net te zien dat onder het kaartje langs, conform de sketch, een strook loopt die ik gemaakt heb door gewoon washi-tape aan te brengen op een smal reepje cardstock. Ik koos voor een wat minder opvallende tint oranje, maar wel voor een glitter washi ;-).  

Tenslotte moest er nog een tekstje komen. Omdat ik een stansset met het alfabet heb, koos ik ervoor om het woord 'Boo' te spellen met letters in zwart spiegelkarton. Craft Sensations heeft momenteel ook een alfabet stempelsetje in de winkel liggen die je er goed voor kunt gebruiken. Zelf heb ik ook nog even gedacht aan de houten letters van Craft Sensations. Mogelijkheden genoeg.





Ik stanste van hetzelfde schrift-papier als de mat achter het kaartje een cirkel, en inkte de randen. Door het papier terug te laten komen breng je eenheid in de kaart. Met een gewelfde handpons ponste ik van oranje spiegelkarton een gewelfde cirkel uit. Daarop bracht ik mijn cirkel met tekst aan en vervolgens bracht ik het geheel met 3D foampads op de kaart aan. Nog een gouden blingetje erop, een goudkleurige stud op de ster op het kaartje en mijn kaart is klaar. 

Mocht je ons ook op Facebook volgen, dan heb je de kaart al gezien. Ik besloot er een blogpost van te maken om te laten zien met welke Craft Sensations materialen je een heuse Halloween kaart kunt maken. Ik houd ervan dames, echt! 

Tenslotte vind je hieronder nog de lijst met materialen. Veel plezier met de sketch en misschien voel je je wel uitgedaagd om ook een keer een Halloween kaart te maken ;-)

Creatieve groetjes,
Sandra
















8 opmerkingen: