Pagina's

maandag 13 juni 2022

Explosionbox voor een huwelijk (tuto)

 



Hoi allemaal, 

Onlangs had ik weer een bruiloft, van een jonge collega die haar huwelijk had moeten uitstellen vanwege corona. En nu kon het dan toch! Met een aantal andere collega's wilden we geld geven, en dat moest natuurlijk wel leuk verpakt worden. En dus heb ik me ook gewaagd aan een explosionbox, met daarin een doosje, met daarin envelopjes met geld ;-) Het idee is absoluut niet nieuw of van mij, volgens mij heb ik ook al een aantal keren soorgelijke doosjes gezien in onze Facebook groep. Helemaal leuk, dus maakte ik er een tutorial bij zodat jij 'm ook kunt maken. Het doosje is heel goed gevallen bij het bruidspaar, ze vonden het origineel en persoonlijk. Missie geslaagd! Dit is het doosje waar het om gaat...


In het doosje zit een doosje, en in dat doosje zitten enveloppen die gevuld zijn met geld. Het buitenste doosje heeft ook nog eens vier pockets waar tags in gestoken zijn. Op de tags worden de felicitaties en wensen voor het bruidspaar geschreven. 

Voor het doosje gebruikte ik overwegend groen papier met plantenprint en met gouden foiling. Gouden foil vind ik helemaal passen bij een huwelijk. Op het deksel van de buitenste doos heb ik de letters S en L gestempeld en in goud ge-embossed. Evenals een stempel in de vorm van een bloemenrank. Zelf vind ik het altijd een mooi contrast om op een vierkante vorm te werken met ronde vormen. Maar je zou de bovenkant ook heel mooi kunnen decoreren met bloemen en 3d elementen. Of nog totaal anders. Maar goud hoort erbij ;-) 


Op de foto hierboven is leuk te zien hoe ik de tags heb gedecoreerd. Met hartstempels en goud embossing. Ook stanste ik kleine hartjes uit met een hartstans die tabs vormen voor de tags. Ik stanste nog veel meer hartjes uit en deed die in de binnenste doos. 




De kleuren van de kaart van het bruidspaar waren blauw en goud, maar helaas kon ik daar geen passend papierblok bij vinden. Ik vind dit papier ook superleuk, is al een wat ouder blok, maar kan goed voor deze explosionsnbox. 

Ik hoop dat jullie mijn doosje leuk vinden, en hopelijk heb ik een goede uitleg hieronder als je het doosje zelf ook eens wilt maken. Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag hoor. Is allemaal niet zo heel moeilijk, het zijn natuurlijk twee doosjes in een en als je de basisprincipes kent van het maken van doosjes zul je de box al snel in elkaar hebben gezet. Moeilijkste is dan het decoreren. Mocht je de box ook maken, deel 'm dan vooral bij ons in de Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 


Creatieve groetjes, 

Sandra 




Foto tutorial

Het doosje bestaat uit een doosje met erin nog een doosje, beiden met een deksel. Hieronder per doosje de benodigdheden en instructies. 

Buitenste doos: 

1 stuk cardstock van 12 x 12 inch (30,5 x 30,5 cm).

Rillen bij 4 en 8 inch (10,2 en 20,3 cm).

Desingerpapier (DSP): 4 maal 3 7/8 x 3 7/8 inch (4 maal 9,9 x 9,9 cm).

Decoratie binnenkant box: 

Neem een maat hart-stans kleiner om hartjes uit te stansen en bekleef de hartjes daarmee. De andere vlakken kunnen worden gedecoreerd met stukken DSP die 1/4 inch of ongeveer 3 tot 5 mm kleiner worden gesneden. Met reepjes papier heb ik pockets gemaakt, die kun je ook diagonaal snijden. De tags heb ik gemaakt van cardstock van 3 3/4 x 3 1/2 inch (9,6 x 8,9 cm). 


De hoekjes in de vorm van hartjes heb ik simpel gemaakt met behulp van een stanssetje, zie hieronder: 


Voor de hartvorm kun je ook zelf een mal maken, neem een stukje papier van ongeveer 4 x 4 inch, vouw in het midden en teken een kant van een hart. Knip uit, klap open en je hebt een hart mal. Om de harten in de hoeken te kunnen bekleden met DSP kun je dezelfde mal rondom ongeveer 5 mm kleiner knippen, op cardstock leggen, omtrekken en uitknippen. Dat kan ook. 

Buitenste doos: deksel: 

1 stuk cardstock van  7 1/8 x 7 1/8 inch (18,2 x 18,2 cm).

Rillen aan 2 kanten bij 1 1/2 en 5 5/8 inch (3,8 en 14,3 cm).

DSP 4 maal 1 3/8 x 7 1/8 inch (3,5 x 10,2 cm).

DSP 1 maal 4 x 4 inch (10,2 x 10,2 cm).

DSP 1 maal 3 5/8 X 3 5/8 inch (9,3 x 9,3 cm).

Op de foto hieronder zie je hoe je kleeftabjes maakt door op de rillijnen te knippen. Knip in en knip een klein stukje schuin weg zodat de kleeftabjes beter passen. 






Doosje binnenin: 

1 stuk cardstock van 10 1/2 x 10 1/2 inch (26,7 x 26,7 cm).  

Rondom rillen bij 3 1/2 inch (8,9 cm). 

Op de foto hieronder zie je wat weggeknipt moet worden, zorg ervoor dat je rondom wel kleine kleeftabjes overhoudt. Maat komt niet zo heel nauw, mijn kleeftabjes zijn ongeveer 1,5 cm breed, maar dat kan ook gerust 2 cm zijn of nog iets groter.




Op de foto hieronder zie je hoe je het doosje dichtplakt. 


Deksel 

1 stuk cardstock van 14,1 x 14,1 cm 

Rondom rillen bij 2,5 cm. 

4 maal DSP van 3 1/2 x 7/8 inch (9,9 x 2,3 cm).

1 maal DSP in 3 1/2 x 3 1/2 inch (8,9 x 8,9 cm).


Knip in, snijd hoekjes van de kleeftabs af en breng lijm of dubbelzijdig tape aan op de manier zoals hieronder aangegeven: 


Het binnenste doosje plak je simpelweg in het midden van de buitenste doos. 


Veel plezier met maken! 

Tenslotte nog de lijst met meest gebruitke producten: 




















3 opmerkingen:

  1. Super gaaf, Zocht net nog zoiets ook voor een bruiloft.
    Jammer dat de afbeeldingen met de maten niet te downloaden zijn. Werkt wat gemakkelijker als het naast me ligt i.p.v. op de pc.
    Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een explosionbox heb ik inderdaad al veel gezien, ook wel eens gemaakt, maar nog nooit met zilke leuke hartennop de hoeken, wat een ontzettend leuke toevoeging, zeker voor een bruiloft! Je hebt het verder ook heel mooi afgewerkt. Dankjewel voor de werkbeschrijving, die sla ik op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor dit leuke idee! Ik heb het opgeslagen en ga ermee aan de gang. De uitleg is duidelijk, moet dus goed komen🙃.

    BeantwoordenVerwijderen