Pagina's

maandag 25 mei 2020

Zaadpapier


Vandaag ga ik jullie uitleggen hoe je zelf een zaadmatje kunt maken. Ook laat ik jullie een paar voorbeelden zien hoe je zo'n zaadmatje kunt verwerken in een kaart of  label of iets dergelijks.Een voorproefje zie je hierboven al. Hou er rekening mee dat het zaadpapier helemaal droog moet zijn voor verdere verwerking. Dit kan zeker 24 uur duren, afhankelijk van de dikte van het papier en de manier van drogen. De zon en een verwarming doen natuurlijk wonderen.

Nu volgt de tutorial voor het zaadpapier. Dit zijn de materialen die je daarvoor nodig hebt: 
- aquarelpapier
- staafmixer
- schepraam of zeef
- spons
- vilten dweil of keukenhanddoek
- bloemenzaad


Stap 1: Neem een vel aquarelpapier en scheur dit in zo klein mogelijke stukjes.




 Stap 2: Doe de snippertjes aquarelpapier in een smalle kom en doe hier een klein beetje warm water bij. Maak er met de staafmixer een papje van.



Stap 3: Doe warm water in een schaal (denk eraan dat het schepraam er ook in moet passen) en doe het papje van aquarelpapier hierin. Roer het goed door en laat dit zeker een uurtje weken. Af en toe even door roeren.



Stap 4: Als het papier goed geweekt is, meng je de bloemenzaadjes door het mengsel.


Stap 5: Neem vervolgens het schepraam (of zeef) en haal dit door het papiermengsel. Zorg dat het bloemenzaad goed verdeeld wordt over het schepraam.


Een schepraam kun je heel makkelijk zelf maken.Ik heb mijn man even lief aangekeken en na wat speurwerk in de schuur, maakte hij een schepraam voor mij van een paar latjes en een stukje fijn gaas. Je kunt hier bijvoorbeeld ook (stevig) horrengaas voor gebruiken. Maak van latjes een raamwerk en niet het gaas daar op vast. Zorg wel dat het gaas strakgespannen is.

Stap 6: Leg het schepraam met het papiermengsel op een vilten dweil of keukenhanddoek en druk het mengsel aan met een spons om zo het meeste water er al uit halen.



Stap 7: Leg het schepraam nu te drogen op een krant en laat het even wat aan drogen.


Hieronder zie je een voorbeeldje voor als je een zeef gebruikt. Volg bovenstaande stappen, maar schep nu met de zeef door het papiermengsel, Bedek alleen de bodem van de zeef. Aandrukken met een spons en laten drogen op een krant.


Stap 8: Als het mengsel wat aan gedroogd is, verwijder dit dan voorzichtig van het schepraam. Hoe fijner het gaas, hoe makkelijker het papier loslaat. Het lijkt nu al weer aardig op papier. Leg het zaadpapier op een droge krant en laat helemaal drogen. Dit vergt wel wat geduld, zoals ik al eerder heb aangegeven. Je zaadpapier is nu klaar voor verdere verwerking.


Als je nog papiermengsel over hebt, kun je bovenstaande stappen herhalen en nog meer zaadpapier maken.

Hieronder laat ik jullie wat voorbeelden zien hoe je het zaadpapier kunt verwerken. Daarvoor heb ik het zaadpapier in stukjes van verschillende afmetingen gesneden. Ook heb ik eerst nog een foto van het zakje bloemenzaad genomen, deze op de computer gezet en bewerkt in Word. Deze foto heb ik daarna steeds aangepast aan het projectje dat ik ging maken en geprint op karton, papier of vellum.



Het eerste projectje is een 'zaadboekje':


De voorkant heb ik gemaakt met een toepasselijke kaart uit 1 van de nieuwe plaatjes boeken van Craft Sensations (daar komen alle andere gebruikte afbeeldingen ook uit).

Aan de binnenkant heb ik een pocket gemaakt waar het zaadpapier met beschrijving precies in past.


De randen van deze pocket heb ik beplakt met washi tape en ik heb er een stukje sheet achter geplakt. Dat stukje sheet heb ik eerst bestempeld en gekleurd. Nadat ik ook een stempel op de kaart zelf heb gestempeld, heb ik de pocket op de kaart geplakt.


Ik heb zowel in het zaadpapier als in de beschrijving (geprint op karton) een gaatje gemaakt en er een touwtje door geregen. Zo kun je het zaadpapier makkelijk uit de pocket halen en de beschrijving goed lezen. En het staat nog leuk ook.


Het tweede projectje is een simpel zakje. Simpel maar niet minder leuk. Het is vooral leuk om aan een cadeautje te maken of als een klein bedankje.


 Op de voorkant heb ik weer een toepasselijk plaatje geplakt (zie foto hierboven), maar de achterkant is nog leeg, zodat ik daar later nog een wensje of iets dergelijks op kan schrijven.


Hier heb ik het zaadpapier en de beschrijving (geprint op karton) met een splitpen aan elkaar gemaakt, zodat je ook hier de beschrijving goed kunt lezen zonder dat je het eerst uit elkaar moet halen.


Het derde projectje is een label. Leuk aan een cadeautje of gewoon als klein bedankje.


Voor dit label heb ik een stukje designpapier uit een paperpad gesneden en dubbel gevouwen. Uit de ene kant heb ik opening gesneden, zodat je het zaadpapier kunt zien. Op de andere kant heb ik aan de binnenkant de beschrijving (geprint op papier) geplakt. het zaadpapier heb ik in een zakje gedaan en in het geheel heb ik een gaatje gemaakt. het geheel heb ik weer dubbelgevouwen, nog een bijpassend labeltje eraan en dicht gemaakt met een touwtje. 


Het vierde projectje is een plantensteker.


Voor dit projectje heb ik een stukje uit hetzelde designpapier gesneden. Op vellum heb ik de beschrijving geprint en dit heb op het stukje designpapier geplakt. Het geheel heb ik op een ijsstokje (craft sticks) geplakt.Op het kaartje heb ik een knijpertje geplakt en daar heb ik het zaadmatje en een leuk tekstje los van elkaar tussen geknepen. Om het nog iets persoonlijker te maken heb ik op het ijsstokje de tekst 'voor jou' gestempeld.


Om het helemaal af te maken heb ik een bloempotje gevuld met aarde en de plantensteker daar in gezet. Zo heb je een leuk en origineel cadeautje.


Ik hoop dat ik jullie weer een paar leuke ideetjes heb gegeven.

Creatieve groetjes,


Om het zaadpapier te maken heb ik de volgende producten van Craft Sensations gebruikt:


Voor de 4 projectjes heb ik de volgende producten van Craft Sensations gebruikt:












5 opmerkingen: