Pagina's

maandag 22 oktober 2018

Tipi-kerstkaarten en How To

Zijn ze niet grappig, deze super eenvoudig te maken 'tipi-kerstkaarten'? Het zijn 'tipi-tent kaartjes', maar met een beetje fantasie zie je er een kerstboompje in. Een driedimensionaal kaartje, en ze zijn heel geschikt voor massaproductie want ze zijn eenvoudig te maken en je hebt maar weinig nodig. Cardstock, designer papier (DSP), klittenband of magneetjes, en wat 'versierseltjes', that's all!

Deze kaartjes worden dit jaar mijn 'to-go' kaartjes die naar familie en vrienden gaan. Voor de buurtjes heb ik nog een ander ideetje in gedachten, daarover meer in een ander blog.

Wil je weten hoe je ze maakt? Ik laat het je hieronder zien. 




Omdat ik ze in massa ga maken, maak ik het mezelf makkelijk en heb ik ervoor gekozen om slechts 1 van de 3 zijkanten van de tipi's op te leuken. Beide tipi's zijn bekleed met mooi designer papier uit het Desing Pad Christmas 'Basic Style', van dit jaar. De groene tipi heb ik versierd met houten letters en een wooden embellishment (de sokjes), voor de rode tipi heb ik gebruik gemaakt van een stempelsetje van dit jaar, met bijbehorende stansen. 

(Ps: ja, je ziet het goed, ik heb de S in 'kerst' net iets te snel opgeplakt...;-)) 




De kaartjes kunnen staan en blijven gesloten met behulp van een magneetje of, zoals ik gedaan heb, met een stukje klittenband. Open het klittenband, zodat je je tentje plat kunt vouwen. Op die manier passen de tipi's gewoon in een enveloppe.



Uiteraard mag de Kerstman niet vergeten worden. Een van deze tipi-kaarten stuur ik in een zelfgemaakte enveloppe naar de Noordpool, waar hij met zijn rendieren woont ;-)




Hoe maak je deze kaartjes en wat heb je nodig? 

Om de kaartjes te maken heb je het volgende nodig:
3 stukjes cardstock in de kleur van jouw keuze van 10x10 cm (ik koos groen), 2 stukjes DSP van 9x9 cm (het papier met de dennentakjes) en 1 of 2 stukjes wit cardstock van 9,5x9,5 cm,  zie foto hieronder:


De 3 stukjes gekleurd cardstock worden diagonaal gerild en gevouwen. Ik gebruik daarvoor mijn papiersnijder zoals hieronder afgebeeld, maar om de kaart te rillen kun je ook gewoon gebruik maken van een lineaal en bijvoorbeeld een dottingtool of een stomp ontbijtmes. De kaartjes DSP en de stukjes wit papier worden eveneens diagonaal gesneden. Doe dit met je papiersnijder, of met een lineaal (van metaal of met een metalen strip) en een stanleymes/craftknife. Heb je een hele vaste hand, dan kun je ook gewoon je schaar gebruiken. 





Als het goed is heb je nu 3 stukjes diagonaal gevouwen gekleurd cardstock, 4 stukjes diagonaal gesneden DSP en 2 of 4 stukjes diagonaal gesneden wit cardstock, zie foto hieronder: 



Pak vervolgens het gekleurd cardstock, en bevestig de kaartjes met lijm aan elkaar zoals hieronder afgebeeld. Let er daarbij goed op dat je geen lijm aanbrengt op plekken waar je niets gaat plakken. Zelf vind ik het makkelijk om even een pennenstreepje te zetten. Op de foto heb ik met een witte gelpen aangeduid tot waar ik de lijm kan aanbrengen.   











De kaartbasis van je tipi-kaart is nu al klaar. Vervolgens breng je het DSP aan de buitenzijde van de kaart aan. Op de binnenkant komen de stukjes wit papier, daarop schrijf je straks je wensen voor de ontvanger van het kaartje (op de foto hieronder zie je 2 stukjes wit papier, maar op de vlakken die nu nog groen zijn kun je uiteraard ook wit papier aanbrengen als je dat wilt).

Ik koos onder andere voor het prachtige papier met de dennentakken, want hoe echt wil je je boompje hebben?




Tot slot: vergeet niet een stukje klittenband aan te brengen op de plek waar de kaart gaat sluiten.
Zie foto's hieronder;










Waag je je ook eens aan het maken van zo'n driedimensionale tipi-tent kaart?
Je kunt de kaart zo gestalte geven als je zelf wilt. Het is ook leuk om verschillende kleuren cardstock te nemen en verschillend DSP. Je kunt er ook voor kiezen om de kaart groter te maken, bijvoorbeeld met cardstock van 13x13 cm of 15x15 cm. Zolang de kaarten maar vierkant zijn. Houd er dan wel rekening mee dat de kaart dan niet meer in een standaard enveloppe past.

De tipi-kaart is natuurlijk niet voorbehouden aan kerst. Craft Sensations heeft prachtig papier en materiaal om een tipi-kaart voor iedere gelegenheid te maken.

Creatieve groetjes,
Sandra



Hieronder de gebruikte producten; 












6 opmerkingen:

  1. Leuk en bedankt voor het patroon.
    Is juist wel grappig dat die S in spiegelbeeld is, hihihihi
    Kijk je nog een keer extra, ik zie iets aan die kaart.......maar wat????

    groetjes, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, goed gezien Bep! Ik had de lijm al aan de verkeerde kant aangebracht en wij knutselaars gooien natuurlijk nooit zomaar iets weg. Dus heb ik 'm er gewoon verkeerd om opgeplakt. Ga je je wagen aan een tipi-kaartje? Ze zijn simpel en succes verzekerd ;-)
      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  2. Leuke kaart en patroon, had ik eens eerder gezien en dacht daar begin ik niet aan maar nu met deze duidelijke uitleg begint het toch te kriebelen dus denk dat ik deze toch eens ga proberen, bedankt Sandra voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen hoor! Ze zijn heel leuk om te maken! Graag gedaan, en veel plezier met knutselen ;-)

      Verwijderen
  3. Ontzettend leuk, die ga ik zeker een keer maken. Dankjewel voor de duidelijke uitleg. Groet Rieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Veel plezier met het maken van de tipi-kaartjes ;-)
      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen