Pagina's

maandag 19 oktober 2020

Cadeau kaartjes - beginnersvriendelijk, benut je paperblok optimaal



 Hoi allemaal! 

Vandaag maakte ik een tweetal cadeau kaartjes, met bovenin een doosje voor een kleinigheidje. Ik maakte er kerstkaarten van, maar ze zijn natuurlijk ook heel leuk om te geven voor een verjaardag of andere feestelijke gelegenheid. Het zijn geen kaartjes die je zo kunt versturen, maar ze zijn heel leuk om bijvoorbeeld de kersttafel mee te decoreren. Zet zo'n kaartje met naam op het bord van de persoon voor wie het is bestemd en de ontvanger zal aangenaam verrast zijn. In het doosje past een bonbon, snoepje, geld, een rolletje washi-tape, oorbelletjes etc. Af en toe komen mijn nichtjes knutselen en ik stel me voor dat ik een vrolijke kaart met doosje klaar zet, met daarin een kleinigheidje om ze alvast in de stemming te brengen. Voor een hartelijk welkom. Ze zijn heel simpel om te maken, en onderaan dit blog leg ik je uit hoe je ze maakt. 


Hoe leuk zijn deze kaarten? Ik heb me ten doel gesteld om kaarten te maken waarvoor ik niet veel meer nodig heb dan het het kerstblok met het mooie designerpapier, de tags en de andere elementen die je kunt uitknippen. Met deze blokken heb je als beginnend kaartenmaker helemaal niet veel materiaal nodig om toch leuke kaarten te kunnen maken. Ik ben voornemens om het hele blok te benutten voor mijn kerstkaarten van dit jaar en heb het blok al 'geplunderd' '-).

Omdat het papier in de blokken vrij dik en zwaar is, is het heel geschikt om het te gebruiken voor een kaartbasis. Voor de kaart die je hier ziet heb ik groen papier met sneeuwvlokken gebruikt. Voor het contrast heb ik het doosje in het rood gemaakt, met dan wel weer een groen dekseltje. En zo kun je spelen met het ontwerp van je kaartjes. De tekst heb ik uitgeknipt van een tag en gemat op groen cardstock. Een paar gemstones en een strook fluweel band met glitters maakt het af. 

Met het ontwerp van de kaartjes ben ik nog wel even druk geweest. Van de kaartjes uit het blok maakte ik een tweetal 'embellishments'. Ik stanste een rond kaartje uit, dat ik gemat heb met rood spiegelkarton en groen cardstock. Het kaartje zelf heb ik tot drie keer toe met Versamark inkt ge-inkt, en er iedere keer doorzichtig embossingpoeder over gestrooid. Dan verhitten, en dan nog een keer. En dat dus drie keer. Nu lijkt mijn ronde kaartje net een beetje een button, en het geeft de kaart net iets extra's.

Dit kaartje maakte ik eerst. Ik koos voor rood, groen en wit gestreept designerpapier. Het doosje werd dus groen. Omdat er na het snijden van het papier een smal reepje van het gestreepte desingerpapier overbleef besloot ik daarmee de rand van het dekseltjes van het doosje te matten. Rood met wit gestikt lint, met een valse knoop, heb ik onderlangs de kaart laten lopen. Hetzelfde lint heb ik om het doosje geknoopt. In het blok bevindt zich een vel papier met cadeautjes, en daar knipte ik er een aantal van uit om op de doosjes te plakken.  


De spreuk van het kaartje knipte ik van een tag uit het blok papier. Op die manier is het heel eenvoudig om kaarten te maken. Een paar blingetjes mogen ook hier niet ontbreken. 


Op de foto hierboven is goed te zien dat ik ook dit kaartje met Versamark inkt en doorzichtig embossingpoeder heb bewerkt. Zo maak je van je kaartjes net iets extra's. Het kaartje is gemat op rood spiegelkarton en op groen cardstock. 

De doosjes zijn 4x4x4 cm. Er past net iets gezelligs in. Je kunt er niet te zware objecten in doen, omdat de kaart het gewicht wel moet kunnen dragen. 


Dit zijn mijn cadeau kaartjes. Super eenvoudig om te maken, en heel leuk om te doen. In een mum van tijd heb je er een heel stel gemaakt, en ik vind ze leuk om gasten mee te verwelkomen. Ik hoop dat jullie ze ook leuk vinden en ook de uitdaging aangaan om een kerstblok te plunderen en alle elementen te gebruiken voor je kerstkaarten van dit jaar ;-). Scrol verder naar beneden voor het patroon van de kaart met het doosje en de lijst met producten. 

Creatieve groetjes,

Sandra 



Tutorial

Om de kaart te maken heb je nodig: cardstock voor de kaartbasis, cardstock voor het doosje en een klein stukje cardstock voor het dekseltje. Hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de kaart en het doosje maakt.

De kaartbasis is 21 x 14,8 cm. De kaart wordt gevouwen in het midden aan de lange zijde, bij 10,5 cm. Zie foto hieronder. 

De kaart wordt 2,5 cm diep ingesneden bij 2,5 cm en 6,6 cm. Zie foto hieronder. 


Snijd het stukje kaart zoals hieronder aangegeven weg. Dit is de uitsparing waar het doosje komt. 

Voor het doosje is een stuk cardstock van 12x12 cm nodig. Het cardstok wordt rondom gerild bij 4 cm, zie foto hieronder. 

Knip de rillijnen zoals hieronder op de foto is weergeveven in. De stukjes cardstock die de kleeftabjes van het doosje vormen heb ik een stukje ingekort. 

Voor het dekseltje is een stuk cardstock nodig van 6,1 x 6,1 cm nodig, of, als het om dik en zwaar cardstock gaat 6,2 x 6,2 cm. Dat hangt dus af van de dikte of zwaarte van het papier dat je gebruikt. Die ene millimeter maakt dan echt het verschil. Het stukje cardstock wordt rondom gerild bij 1 cm. 

Creëer kleeftabjes zoals hieronder weergegeven (knip dus in).


En verder is het aan jullie om er iets moois van te maken ;-) Veel plezier met knutselen en deel je projecten met ons op de Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Tenslotte tref je hieronder de lijst met gebruikte producten aan. 
















3 opmerkingen:

  1. Wat gaaf zeg! Dank voor de duidelijke uitleg!
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is leuk.
    Heb het ooit wel eens ergens voorbij zien komen, maar geen patroon.
    Bedankt.

    groetjes, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn weer leuk Sandra, misschien een idee om aan mijn cliënten te geven met kerst.

    BeantwoordenVerwijderen