Pagina's

maandag 10 augustus 2020

Slim line kaart met enveloppe (sjablonen)

 Hoi allemaal! 

De nieuwste trend in kaartenland is de zogeheten 'slim line kaart'. Inmiddels heb ik zelf al twee keer eerder een langwerpige kaart op het blog gedeeld, zonder ook maar het idee te hebben met een trend bezig te zijn ;-). Zelf vind ik een afwijkende kaartvorm op z'n tijd gewoon leuk. Maar deze langwerpige kaart leent zich er heel goed voor om een aantal nieuwe stempels van CS op te presenteren. De dierenportretjes deden me denken aan Polaroid-foto's, en dus maakte ik van de panter, de zebra en de giraffe schattige Polaroids ;-)

De slim line kaart komt in verschillende maten, zolang het maar een lange, slanke kaart is. Inmiddels zijn er ook stansen te koop om slim line kaarten mee te maken. Persoonlijk vind ik het onzin om dergelijke stansen te kopen, je maakt zo'n kaart net zo makkelijk zelf. Ook de Polaroids zijn eenvoudig zelf te maken met bijvoorbeeld een rechthoekige en een vierkante stans. Stans het vierkant uit en je hebt een polaroid. 

Mijn slim line kaart en bijbehorende enveloppe zijn gemaakt van 2 A4-tjes. De maten zijn dus afgestemd op een A4. De sjablonen van zowel de enveloppe als kaart tref je helemaal onder aan. 

Mijn kaart is 9 x 22 cm (18 cm en dan vouwen bij 9 cm). Ik koos ervoor om de kaart horizontaal aan te houden, maar ik heb ook al heel veel leuke voorbeelden gezien waarin de kaart juist verticaal gemaakt is. Kan allebei! Het paneel van de kaart heb ik met inkt kleur gegeven. Het paneel is 8,5 x 21,5 cm en deze heb ik met 3D foam pads op de kaart aangebracht. 


De stempels heb ik met zwart gestempeld en daarna met de kleurpotloden van CS gekleurd. Ik heb al met al niet meer dan 4 kleurtjes gebruikt. Zoals gezegd heb ik zelf de Polaroid frames gemaakt door twee stansen te gebruiken. Maar je kunt ook een rechthoekig stukje cardstock snijden en een met een snijmesje een vierkant uitsnijden. De polaroids die ik gemaakt heb zijn 7,5 x 6,5 cm. Met een vierkante stans van 5 x 5 cm heb ik er een frame van gemaakt. 


De bladeren op de kaart zijn ook stempels van CS. Deze zijn ook gekleurd met de kleurpotloden van CS en later heb ik ze uitgeknipt. Mocht je deze specifieke set stempels niet hebben, kijk dan gewoon in je voorraad en ga op zoek naar verschillende stempels met takken en bladeren. De stempels die ik gebruikt heb zijn uiteindelijk geen specifieke savanne- of jungle planten, maar voor het effect maakt het niets uit. De takken leuken de Polaroids op en bovendien haalt het groen van de takken de achtergrond ook weer mooi naar voren. 
Met wooden deco letters heb ik het woord 'smile' gespeld. Mijn zebra-portretje moest wel in het midden komen met zijn guitige snuit! Overigens heb ik alleen de panter echt in het midden van het frame aangebracht, zowel de zebra als de giraffe heb ik wat meer naar links geplaatst. Het is maar net wat je zelf het mooist vindt, maar het is altijd goed om een beetje variatie aan te brengen. 


Ook heb ik de frames niet recht op de kaart geplakt. maar een beetje scheef en versprongen. Voor een speels effect. 


Hoe vinden jullie dit formaat kaart? Ik vind ze helemaal leuk, de volgende keer wordt het er eentje vertikaal! Welke stempel-set zal ik dan gebruiken? Mocht je suggesties hebben, dan hoor ik het graag! En ga je zelf deze leuke kaart met enveloppe ook maken, deel jouw creatie dan vooral met ons op onze facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. O, en voor ik het vergeet, scrol nog even naar beneden voor de sjablonen en de lijst met gebruikte producten. 

Creatieve groetjes,

Sandra 



Hieronder tref je de sjablonen aan van zowel de enveloppe als de kaart. Veel plezier met maken! 


Sjabloon enveloppe: 


Sjabloon kaart:


Lijst met producten: 











13 opmerkingen:

  1. Ik wist niet dat dit de nieuwste trend wordt dit formaat. Heel mooie kaart!
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, had ook geen idee dat het een trend was haha! Maar je kunt zelfs stansen kopen om deze kaarten te maken. Dankjewel!!

      Verwijderen
  2. Supermooie kaart en ik had het ook gelezen van deze maat kaart nu nog kijken of ik de stempels vind😊

    Groetjes Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die achtergrond zo maken wil ik ook nog eens leren erg mooi is het!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, ga ik ook eens proberen dit formaat.
    Heb laatst ergens gelezen dat de Hema deze maat enveloppen zou verkopen.
    Maar zelf maken kan natuurlijk ook. Bedankt voor het patroon.
    De stempels nog niet gespot hier helaas.

    groetjes, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind hem geweldig, die polaroids zijn geniaal bedacht!
    Lekker frisse kleurtjes ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hele mooie kaart met die grappige dieren. Leuke kleurtjes ook,top.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen