Pagina's

maandag 26 oktober 2020

Zeepketting


Dit keer heb ik eens iets anders gemaakt: een zeepketting. Voor deze zeepketting heb je nodig:
- een stukje zeep
- verschillende kralen
- stofjes of breed lint
- smal lint
- kartelmesje, ijzeren (saté) pin en lange naald

Ik heb een zeer kantig stukje zeep uitgezocht voor deze zeepketting, omdat ik dat gewoon het mooiste vind. Verder is het leuk dat het ook nog eens heerlijk ruikt, vooral als het een cadeautje is.


Met een scherp kartelmesje (ik heb een kaasmesje gebruikt) heb ik de zeep in blokjes gesneden en met een ijzeren saté pin heb ik er gaatjes in gemaakt. Als je de pin even goed heet maakt, glijdt hij zo door de zeep heen. Ik heb 6 blokjes gemaakt, maar er uiteindelijk maar 4 gebruikt. Maar je kunt de ketting natuurlijk net zo lang maken als je zelf wilt.


Om alle onderdelen als een ketting te kunnen rijgen, heb ik een lang stuk smal lint genomen. Onderaan dit lint heb ik een zilverkleurig hart geknoopt. Dit kan natuurlijk van alles zijn als het maar een soort ornament is dat de ketting duidelijk afsluit.


Vervolgens ben ik gaan rijgen. Eerst heb ik het lint door het oog van een lange dunne naald gedaan. Ik heb de naald met lint door 3 kralen geregen en de kralen tot boven op het hart laten zakken (let er wel op dat de gaatjes in de kralen groot genoeg zijn om de naald en het lint doorheen te laten gaan).


Daarna heb ik er een stukje stof aan geregen. De stukjes stof heb ik eerst gehalveerd, anders werden ze te grof. Dat rijgen van de stofjes gaat wel een beetje lastig, maar als je eerst met de saté pin voorzichtig wat gaatjes in de stof prikt, gaat het een stuk makkelijker. Ik heb er 4 gaatjes in geprikt, zodat het op een strikje lijkt (je kunt hiervoor ook breed organzalint o.i.d. gebruiken).


Nu volgt het eerste blokje zeep.


Daarna weer 3 kralen en een stukje stof. Ik gebruik elke keer een verschillende samenstelling van kralen voor een speels effect.


En weer een blokje zeep...


Nu ben ik bij het midden van de ketting aangekomen. Ook daar heb ik 3 kralen geregen, maar dit keer wat grotere en andere kralen. Dit is een beetje de 'eyecatcher' van de zeepketting. 
Daarboven weer een stukje stof.


Dan weer een blokje zeep, 3 kralen en het laatste stukje stof en het laatste blokje zeep. 


Tot slot heb ik nog 3 kralen op het laatste blokje zeep geregen om ook de zeepketting aan de bovenkant netjes af te sluiten.


In het overgebleven lint heb ik een lus gemaakt, zodat je de zeepketting kunt ophangen.


Dit is het eindresultaat:


Ik hoop dat jullie het leuk vinden om ook eens iets anders van mij te zien.

Creatieve groetjes van



Voor deze zeepketting heb ik de volgende producten van Craft Sensations gebruikt:
















 

3 opmerkingen:

  1. Mijn verbeelding slaat op hol! Wat een schitterend idee. Zo leuk! Dank om je idee te delen.

    BeantwoordenVerwijderen