Pagina's

woensdag 28 april 2021

"Voor Moeder"

 

Hallo Allemaal,

Op het moment dat deze blog geplaatst wordt duurt het nog ander halve week voor het Moederdag is. En hoe leuk is het om je moeder of misschien wel oma te verrassen met een heerlijk doosje bonbons! (of in dit geval merci reepjes) Maar dan natuurlijk wel in een zelf gemaakte creatie. Ikzelf heb een aantal jaar geleden mijn moeder ook verrast met een bonbon doosje van dit model en zij vond het, natuurlijk in de eerste plaats lekker, maar ook heel mooi. Ik heb het patroon weer voor de dag gehaald ( wat ik overigens op You tube gevonden had) om het nu met jullie te delen. Natuurlijk is dit doosje niet alleen voor Moederdag geschikt maar kan het op allerlei momenten en voor alle soorten van gelegenheden gebruikt worden. Voor Moederdag heb ik deze voorbeelden voor jullie gemaakt en ik hoop dan ook dat jullie ze leuk vinden, ze gaan maken, en dan natuurlijk de resultaten met ons op onze facebook groep willen delen.  Veel plezier.





En nu de tutorial:

Mijn voorbeeld doosjes heb ik direct uit designpapier van de 30 - 30 cm paperpads van Craft Sensations gemaakt maar het papier dat ik voor deze tutorial gebruik is gewoon wit cardstock en wat linnen cardstock voor de banderol. 


Op de foto hierboven staan alle maten, ril- en snijlijnen al aangegeven maar ik heb voor de duidelijkheid toch wat stap voor stap foto's plaatst. Het cardstock is 28 cm breed en 20 cm hoog. Op de lange kant rillen op 5 - 10 - 18 en 25 cm en op de korte kant rillen op 5 en 15 cm. Op de foto hieronder is alles gerild en gevouwen

 
 op de volgende foto geef ik met een arcering aan welke delen er weggesneden gaan worden, zoals te zien is worden er 4 vierkanten voor de helft weggesneden. Halverwege die schuine lijn ( 7cm lang is deze) op 3.5 cm heb ik een markeer streepje gezet en doorgetrokken naar de hoek.


Ook heb ik aan de linker- en rechterkant van het rechthoekje tussen de halve vierkantjes in op 1.5 cm een markeer streepje gezet. (op het patroon zichtbaar als de groene streepjes lijn) Deze heb ik ook naar de hoek door getrokken.


Op de 4 foto's hieronder even een close up van de beide lijnen die gerild moeten worden en tevens wat er weggesneden moet worden.





Op de foto hierboven heb ik nog aangegeven dat deze rillijnen als 'bergvouw' gevouwen moeten worden terwijl de rest, na het rillen, als 'dalvouw' gevouwen is.


Hierboven is alleen de driehoek als bergvouw gevouwen en  hieronder is ook het andere stukje in bergvouw gevouwen. Het komt misschien een beetje verwarrend over maar als je goed naar de bovenkant van de foto kijk zie je daar de 2 geschreven woordjes "bergvouw" staan


Voor de duidelijkheid heb ik het cardstock even op zijn kop gelegd en met rood potlood aangegeven waar er lijm of dubbelzijdig tape moet komen.


Op de volgende foto zie je rechts van de bolpen een driehoekje omhoog steken...zo moet het eruit zien als je de 4 driehoeken aan buitenkant geplakt hebt.


maar je ziet rechts naast de bolpen ook een rode arcering  dit gedeelte moet ook vast gelijmd worden. (dit is binnenkant van het bakje) Op de foto hieronder zie je hoe het eruit moet zien als je alle 'drie hoekjes' hebt vast geplakt.


Op de foto hierboven zie je dat er nog een klein deel rood gearceerd is.... dit deeltje kan tegen het driehoekje gelijmd worden als je dun cardstock gebruikt hebt! Het dient dan als een stukje extra stevigheid voor je opening! (als je direct het 30 - 30 cm designpapier gebruikt is dit niet nodig want dat papier is stevig genoeg)


Zo ziet het bakje er van boven uit als alles geplakt is.


Voor de band er omheen (banderol) heb ik een strook linnen karton gebruikt van 26 cm lang en 9 cm breed. Deze ril je op de lange kant op 5.2 - 10.2 - 18.3 en 23.3 cm en op het laatste stukje plak je dubbelzijdig tape of smeer je lijm.
Let op: na het rillen de band eerst om het dicht gevouwen doosje heen leggen om te kijken of het goed aansluit! Als dit allemaal goed is plak je de band vast zoals op de foto hieronder te zien is. Niet te strak, anders krijg je het doosje er niet meer tussen geschoven! 


dit is dan het resultaat.

 
Ik heb er voor de foto even een swirl en bloemetje opgeplakt.


Op mijn voorbeeld doosjes heb ik met een letter tang 'voor Moeder' geprint en dit iets verhoogd op de banderol geplakt. Verder een versiering met lint, zelf geponste bloemetjes en wat sier gaas uit eigen voorraad erbij op gedaan. Ik denk dat als mijn Moeder nog geleefd zou hebben, zij hier opnieuw van genoten zou hebben! Met veel plezier heb ik deze voorbeeldjes opnieuw gemaakt en ik hoop dat veel "moeders" er blij mee gemaakt zullen worden!

Lieve groetjes, Sonja




Hieronder nog even wat product foto's van mijn gebruikte CS materialen,










2 opmerkingen: