Pagina's

maandag 30 mei 2022

'Tijd voor een Feestje!'


In dit blog leg ik je uit hoe je dit eenvoudige uitnodigingskaartje maakt. Als je de slag eenmaal te pakken hebt en  je net zo perfectionistisch bent als ik, kun je er ongeveer 4 per uur maken. Ik heb er 60 gemaakt... ;-)

Zo ziet het kaartje er van binnen uit:


Voor dit kaartje heb je nodig:
- 1 vel dubbelzijdig designkarton 30,5 cm x 30,5 cm
- 50 cm bakers twine
- basismaterialen: (snij-)liniaal, mes, potlood, lijm

stap 1: Snij het vel designkarton in 3 stroken van 10cm breed.


stap 2: Voor 1 kaartje gebruik je 1 strook karton. Snij de strook door op 20 cm. Je houdt dan 10,5 cm over. Bewaar dit vierkant goed.


stap 3: Bepaal wat de buiten- en binnenkant moet worden en leg de strook van 20 cm met de binnenkant naar je toe. Ik heb in dit geval gekozen voor een donkere binnenkant, dus heb ik de strook van hierboven omgedraaid. Ril de strook in het midden (op 10 cm).


stap 4: Bepaal het midden van de linkerkant en trek van daaruit een lijntje naar de twee buitenste hoeken (zie onderstaande foto). Je kunt ook 2 lijnen trekken van linksboven naar rechtsonder en van rechtsboven naar linksonder; dan heb je het midden en de 2 lijntjes in 1 keer, maar dan moet je ook veel meer gummen waar het karton vaak niet mooier van wordt. Vandaar dat ik voor de eerste optie heb gekozen.


stap 5: Snij de afgetekende punt eruit.


stap 6: vouw het kaartje dubbel. Het ziet er dan zo uit:


stap 7: Leg nu het vierkante deel in het kaartje tegen de vouw aan, volgens onderstaande foto's.


Hier zie je dat het vierkante deel iets groter is dan het kaartje. Dit hoort zo.


stap 8: Zet met potlood een stip op het vierkante deel precies in de hoek. Zie foto.


stap 9: Draai het geheel om en teken het teveel af op het vierkante deel. Dit wordt een plakstrook.


Hier zie je alleen het vierkante deel.


stap 10: Ril en vouw de potloodstreep.


stap 11: Draai het vierkant deel om en snij vanuit de potloodstip naar de beide hoeken tegenover de vouw (plakstrook). Zie onderstaande foto's. 




stap 12: Draai het om en doe wat lijm op de plakstrook.


stap 12: Draai weer terug en schuif het deel onder de bovenste punt en over de onderste punt van het kaartje. Als de delen in het midden mooi aansluiten, plak je de strook aan de achterkant van het kaartje vast.


De achterkant ziet er dan zo uit:


En de voorkant zo:


Als je de kaart openvouwt, ziet dat er zo uit:


Alle teksten in en aan dit kaartje heb ik op de computer gemaakt. De tekst binnenin heb ik geprint op gewoon printerpapier en dubbelgevouwen in de kaart geplakt.


De tekst op het labeltje aan de voorkant heb ik op cardstock geprint. Het kaartje heb ik met bakers twine dichtgebonden en daar heb ik ook het labeltje aan vastgemaakt. Het eindresultaat ziet er dan zo uit:


Ik hoop jullie weer een beetje inspiratie te hebben gegeven.

Creatieve groetjes van


Voor dit uitnodigingskaartje heb ik de volgende materialen van Craft Sensations gebruikt:






 

2 opmerkingen: