Pagina's

maandag 17 januari 2022

Tent fold swing kaart

 



Hoi allemaal! 

Welkom op mijn eerste blogpost van 2022!! En met al dat mistige, regenachtige en koude weer ben ik meteen maar aan de slag gegaan met het voorjaar! Gewoon om deze grijze, net niks maand een beetje op te vrolijken. Ik maakte zogenoemde 'tent fold swing-kaarten'. Heel eenvoudig: de kaart blijft staan als een tent, en de vlinder kan slingeren. Daarmee is de titel van de kaart wel verklaard. Ik koos ervoor om te werken met het pastelpapier uit het blok 'Dreamy Pastels', met daarin inderdaad hele mooie pasteltinten en bloemmotieven. 

Als eerste maakte in de roze kaart. En hoewel ik het resultaat mooi vind, zitten er een paar schoonheidsfoutjes in. Zo is het beter om het venster dat je uitstanst niet precies in het midden uit te stansen, maar een beetje hoger. Als je goed kijkt zie je dat ik dat bij de blauwe kaart wel gedaan heb. Het probleem met de roze kaart was, dat het tent-mechanisme te zien was. Die wil je graag verborgen houden en dus kun je je venster beter een beetje hoger uit stansen. 

Daarnaast heb in een verkeerde volgorde gewerkt. In plaats van eerst het mechanisme waar de vlinder aan hangt en het tent-mechanisme aan te brengen, bracht ik het designerpapier aan de binnenkant van de kaart aan. Niet doen: eerst beide mechanismen aanbrengen, en dan pas het DSP. Op die manier kun je de randen van mechanismen mooi wegwerken, omdat die achter het DSP verdwijnen. Dus voor een mooier resultaat eerst de mechanismen aanbrengen, en dan pas het DSP. 

Op de foto's hieronder kun je zien dat de vlinder kan 'schommelen'. 



Nog een tip: breng de splitpen niet te strak aan. Op die manier kan de vlinder 'vrij ' slingeren. Vraag me hoe ik dat weet ;-) 

De vlinders zijn al ouder stempels van CS, met bijbehorende stansen. Ook de tekststempel is al echt wat ouder. Maar ik heb er altijd veel plezier in ook mijn oude stempels te blijven gebruiken. Vandaar dat ik ze regelmatig uit de kast trek. 

Hieronder zie je de kaarten nogmaals, nu liggend. Het zijn wel kaarten die je in een grote enveloppe moet versturen, of moet geven, omdat ze aan de onderzijde vrij 'dik' zijn. Immers, daar bevindt zich het 'tent'-gedeelte van de kaart. Mag de pret niet drukken, ik vind het leuke kaarten die je voor iedere gelegenheid kunt gebruiken. Ook kun je heel andere objecten laten vliegen: een hangplant, een vliegtuig of een ander diertjes zoals een vogel, libel, of wat dan ook ;-) 

Ik hoop dat jullie mijn eerste kaartjes van dit jaar leuk vinden. Mocht je ze zelf willen maken, dan kun je de foto-tutorial en uitleg die ik hieronder heb opgenomen, volgen. Deel jouw creaties vooral met ons in onze creatief-groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Scrol naar beneden voor de tuto, en voor de lijst met gebruikte producten. En dan zie ik je gauw weer in een nieuw blog! 

Creatieve groetjes,

Sandra


Foto tutorial en benodigdheden. 

Wat heb je nodig? Voor de kaart: 

- Een kaartbasis (standaard: 10,5 cm x 29,9 cm in het midden gevouwen = 14,8). Met behulp van stansen stans je een venster uit de kaart. In dit geval is gebruikt gemaakt van rechthoekige stansen. 

- Spiegelkarton of metallic sheets van 10 x 14,3 cm, ook een stukje spiegelkarton om het frame te stansen. Dat doe je door twee in elkaar passende, rechthoekige stansen tegelijkertijd te stansen. Op die manier creeer je een frame. Ook nog een stukje spiegelkarton voor het schildje met 'happy birthday'.

- Desingerpapier van 14 x 9,7 cm

- Designerpapier van 14 x 9,7 cm voor de binnenkant van de kaart. 

Wat heb je nodig? Voor de tentfold en het mechanisme: 

- Stukje cardstock van 10,5 x 8 cm. Ril langs de KORTE zijde bij 1, 4 en 7 cm. 

- Stukje cardstock van 5 x 1,2 cm. Ril langs de LANGE zijde bij 1, 2,5 en 4 cm. 

- Stukje mica of acetate (doorzichtig plastic) van ongeveer 7,5 x 1 cm.

- splitpennetje, klein. 

 

Verder nodig: 

- Stempels en kleurgerij (lijm, schaar, papiertrimmer, vouwbeen, inkt, handpons)


Hoe zet je de kaart in elkaar? 

Begin met het maken van de basiskaart (kaart, spiegelkarton, DSP, venster en frame). 


Ga aan de slag met het mechanisme, er zijn twee onderdelen: onderaan de kaart komt het mechanisme dat de 'tent' van je kaart maakt, en bovenin komt een klein 'lipje' waaraan je de vlinder of ieder ander object laat schommelen. Op de foto's hieronder zie je de benodigdheden. 



Beide stukjes cardstock vouw je op dezelfde wijze: zie foto's hieronder. 



Ga aan de slag met het 'lipje' dat bovenin komt. Breng lijm aan op de binnenste delen van het mechanisme (waar de punt van de pen bij ligt) en vouw op elkaar. 



Er moet ook een gaatje in gestanst worden - bijvoorbeeld met een handpons - waar straks de splitpen doorheen kan om het stukje mica met vlinder te bevestigen. Op de foto hieronder zie je al dat de splitpen en het stukje mica aan het lipje bevestigd zijn. Maar pas op: op de foto hieronder heb ik ook al het DSP aan de binnenzijde aangebracht. Dat zou ik niet doen: breng eerst het lipje en de 'tent' aan, en breng daarna pas het DSP aan. Dat geeft een nettere afwerking. 


Op de foto hieronder zie je hoe het stuk cardstock dat de 'tent' van de kaart moet maken, wordt aangebracht aan de kaart. Op de smalle zijden breng je lijm aan, en breng het cardstock vervolgens onderaan de kaart aan. 



Breng ook op de andere smalle zijde lijm aan en klap de kaart dicht. Op die manier heb je een tent-gevouwen kaart. 




Tenslotte, niet op de foto maar wel belangrijk: breng de vlinder aan! Het is echt aan te raden om de vlinder twee keer te stansen, eentje die je kleurt en eentje die je aan de achterzijde plakt om de vlinder meer gewicht te geven. Op die manier 'hangt' de vlinder beter in de kaart en kan hij beter 'slingeren'. 

Breng dus het DSP aan de binnenzijde van de kaart pas aan nadat je het mechanisme op de kaart hebt aangebracht. Daarnaast nog een tip: zorg ervoor dat je een niet te groot venster stanst, en ook dat je het venster niet helemaal in het midden stanst zoals ik met de kaart met het roze gedaan heb. Omdat het venster niet hoog genoeg gestanst was, kon je het mechanisme van de tent in de kaart zien. Dat ziet er niet mooi uit. Ik heb dat opgelost door een strook designerpapier aan te brengen op het mechanisme, maar als je het venster wat hoger stanst (zoals het geval is op de kaart in het blauw), dan zal het mechanisme verborgen blijven. 

Lijst met gebruikte producten: 




























5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel om je mooie kaartjes met uitleg te delen voor ons.
    Het is een heel leuk project. En idd het blauwe is beter van uitvoering. Grtjs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooie kaartjes ik ga ze zeker maken 😊
    Groetjes Annette

    BeantwoordenVerwijderen