Pagina's

maandag 29 maart 2021

basistechnieken: vouwen



In deze blogpost ga ik jullie iets vertellen over het vouwen van karton en het materiaal dat je daarvoor kunt gebruiken. Verder ga ik jullie uitleggen wat berg- en dalvouwen zijn.

Op onderstaande foto staan de materialen die je kunt gebruiken bij het vouwen van karton. Je ziet van boven naar onder een scoreboard, een rilpen, een potlood, een vouwbeen en een liniaal.
Een scoreboard is een kunststof bord met allemaal gleufjes en een maatverdeling erop. 
Een rilpen is een 'pen' met een metalen steeltje dat eindigt in een bolletje.
Een vouwbeen is een afgerond kunststof  stukje gereedschap.


Ik werk zelf bijna altijd met een liniaal en rilpen. Daarom begin ik met deze techniek. Ik gebruik hiervoor de basis van bovenstaande kaart.

Neem een vel karton van 14,5 cm x 29,4 cm. Meet met de liniaal af waar de vouwen moeten komen en zet daar een streepje. In dit geval staat er een streepje op
 9,8 cm en op 19,6 cm. Dit doe je aan de onderkant en aan de bovenkant van het vel karton. 


Draai nu het karton een kwartslag en leg de liniaal langs de streepjes. Met de rilpen trek je nu een lijn langs de liniaal. Herhaal dit een paar keer, zodat er een 'gleufje' ontstaat. Dit noem je: rillen.


Na het rillen, ziet je vel karton er zo uit:


Vouw nu de zijkanten naar binnen en druk ze stevig aan met het vouwbeen. Zo krijg je een mooie strakke en scherpe vouw. Deze vouw noem je een dalvouw.


Als je de flappen weer openvouwt, zie het er zo uit:


Draai het vel karton nu om.


Zet nu op de beide buitenste flappen aan de onder- en bovenkant een streepje op 4,9 cm. Leg de liniaal langs de streepjes en ril langs de liniaal.


Zo ziet dat er dan uit:


Vouw ook deze flapjes weer naar binnen. Draai het vel karton nu weer om en dan ziet het er uit zoals op onderstaande foto. De twee buitenste vouwen noem je een bergvouw en de andere twee vouwen noem je een dalvouw; in een beschrijving zou je nu kunnen lezen: maak een bergvouw op 4,9 cm, een dalvouw op 9,8 cm en op 19,6 cm en weer een bergvouw op 24,5 cm.


Snij nu de hoeken van het vel karton af. Doe dit vanaf de dalvouwen tot op de helft van de zijkanten. Zie onderstaande foto. De basis van de kaart is nu klaar. 


Hieronder zie je nog wat detailfoto's van de kaart:

Zo ziet de kaart er dichtgevouwen uit:


De kaart wordt dichtgehouden met een bandje.



Op dit bandje heb ik een labeltje geplakt. Dit labeltje is gestempeld en uitgeknipt.


Als je het bandje eraf schuift, kun je de kaart openen.



In de kaart heb ik een bloem gestempeld en ingekleurd. De omgeving van de bloem heb ik met stempelinkt bewerkt. Met een zwarte fineliner heb ik het lijntje getekend.


Ik heb de hele kaart gemat met verschillende designs papier.



Dan ga ik nu het basisprincipe van een scoreboard uitleggen.
Dit is een scoreboard met vouwbeen:


Stel, je hebt een beschrijving waarin staat:
Neem een vel craft karton van 13 cm x 26 cm en ril dit op 5 cm en op 13 cm. 
Maak op 13 cm een dalvouw en op 5 cm een bergvouw.
Ga dan als volgt te werk:

Leg je vel craft karton (van 13 cm x 26 cm) op je scoreboard links tegen de rand, zodat je aan de onderkant de centimeters ziet.


Neem je vouwbeen en volg met het kleine puntje op het karton het gleufje dat je bij de 5 cm ziet. 
Laat het karton gewoon liggen en doe hetzelfde bij 13 cm. Je hebt nu 2 rillijnen.


Maak nu een dalvouw met de rillijn op 13 cm; dat betekent dat je het vel dubbelvouwt.


Nu is het een vierkante kaart.


Als je de kaart nu weer openvouwt, wordt het duidelijk waarom dit een dalvouw heet.


Leg de kaart met de andere rillijn naar boven.


Maak nu een bergvouw met de rillijn op 5 cm. Dat betekent dat je het stuk karton rechts van de rillijn omvouwt naar links.


Op onderstaande foto's wordt duidelijk waarom dit dan een bergvouw heet.






Tot zover deze mini workshop over de basistechnieken van het vouwen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat je er iets aan hebt.

Creatieve groetjes,


Gebruikte CS producten:












4 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Altijd leuk om eens een andere kaart te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anita kloppen de maten wel van 10,5? Hij lijkt bij mij veel kleiner dan bij jou. Het is nu een klein vierkant kaartje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk! Mijn excuses. Ik hem even aanpassen. Dankjewel!

      Verwijderen