Pagina's

maandag 4 oktober 2021

Fun fold verhuiskaartjes 'stekkie' (2 varianten)


Hoi allemaal! 

Voor de post van vandaag maakte ik een viertal verhuiskaartjes, waarbij ik totaal geinspireerd raakte door het mooie papier met plantmotieven en de stempels met kamerplanten. Het zijn 'Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe stekkie'- kaarten geworden ;-) Op die manier zijn tekst, papier en stempels helemaal passend voor een verhuiskaartje, toch? 

Zoals in de titel al aangegeven staat maakte ik twee varianten op een funfold kaart, die veel op elkaar lijken. Ben je beginnend kaartmaker en wil je een keer een funfold kaart maken? Dan zijn deze heel geschitk! Geen moeilijke maten, gewoon een beetje vouwen en je hebt zo een 'wow'- effect. En handgemaak is natuurlijk altijd zoveel leuker ;-) 

Ik maakte een A variant en een B variant. De A variant zie je hieronder. Daarbij is de kaartbasis zelf op een bepaalde manier gevonden. Onder de blogpost zal ik de maten van de kaart en de rillijnen aangeven om de kaart te vouwen. 



De stempeltjes heb ik gekleurd met de kleurpotloden van CS. Nu in de winkels liggen onze kleurpotloden die je in een etui kunt oprollen, voor weinig geld. Makkelijk om mee te nemen, veel verschillende kleurtjes en de potloden zijn goed gepigmenteerd. Ik breng de kleuren aan in laagjes. Het eerste laagje wordt heel dun aangebracht, en daar waar schaduwen zijn zet ik er nog een laag en soms nog een laag overheen, om diepte te krijgen. 

Omdat het papier best druk is, heb ik de stempelafdrukjes voor op de kaart aangebracht op een stukje ovaal. wit cardstock. Op die manier komen de afdrukjes beter uit. De spreukjes heb ik in een bepaald lettertype in Word gemaakt, en daarna geprint op cardstock. Soms moet je een beetje improviseren. 

Variant B zie je op de kaarten hieronder. Ook in dit geval gaat het om een 'accordeon'- gevouwen kaart. Daarvoor heb ik een stukje cardstock gevouwen en aangebracht op een gewone witte kaartbasis.

 


Het spreukje heb ik in dit geval op een van de paneeltjes aan de binnezijde van de funfold aangebracht. Gewoon in reepjes gesneden en gezellig verspreid aangebracht. 

Verder is hetzelfde recept aangehouden: bont papier met plantmotief en stempelafdrukjes van kamerplanten. Ook deze stempelafdrukjes heb ik gekleurd met de kleurpotloden van CS. Uiteraard nog een paar blingsteentjes om de kaart net een beetje extra's te geven, en daarmee zijn mijn kaartjes af. 

Heel eenvoudig, maar superleuk om te maken en ik denk ook om te ontvangen ;-) Zelf ben ik van het eenvoudige ontwerp op een kaart, en ik vind het leuk om te laten zien hoe je het leuke materiaal van CS de leukste kaarten in een handomdraai kunt maken. 

Hopelijk vinden jullie mijn kaartjes leuk en ga je ze zelf ook maken. Ze zijn ook supergeschikt voor verjaardagskaartjes, en andere feestelijke gelegenheden. Mocht je ze ook maken, deel ze dan vooral met ons op onze facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Hieronder vind je de maten van beide kaarten (onder A en B) en scrol nog even helemaal naar beneden voor de gebruikte producten ;-) 

Creatieve groetjes,


Kaart A: de kaartbasis zelf wordt gevouwen. Benodigd: 

- stuk cardstock van 30,5 cm x 14 cm. Langs de lange (30,5 cm zijde) rillen en vouwen bij 4,5 cm, 12 cm en 19,5 cm. De kaart wordt accordeon gevouwen, waarbij het breedste paneel de achterzijde is en het kleinste paneel voor naar binnen wordt gevouwen. 

- het designerpapier is allemaal een halve centimeter kleiner gesneden dan de panelen waarop ze worden aangebracht. 

Kaart B: de funfold wordt op een kaartbasis aangebracht. Benodigd: 

- kaartbasis van 29 cm x 21 cm, gerild en gevouwen aan de lange zijde bij 14,5 cm (door de helft)

- stuk cardstock van 23 cm x 10,5 cm. Langs de lange (23 cm) zijde gerild en gevouwen bij 2,5, 5, 10 en 15 cm. Vouw accordeon-gewijs. 

- het designerpapier is allemaal een halve centimeter kleiner gesneden dan de panelen waarop ze worden aangebracht.


Gebruikte producten: 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten