Pagina's

maandag 19 april 2021

Slim line kaarten een beetje anders

 Hoi allemaal! 

Nog niet zo lang geleden vroeg ik de dames in de groep met welk blok te werken. Ofwel met het blok 'botanic vintage', of wel met een blok uit de nieuwe collectie 'creative paper collection'.Ik heb geen keuze gemaakt en gewoon een kaart met beide blokken gemaakt! 

Je hebt als beginnend kaartenmaker helemaal niet veel nodig om mooie kaarten te maken, met een enkel blok van CS kom je al een heel eind. Voor mijn kaarten heb ik voornamelijk met de twee verschillende blokken gewerkt. De vintage-kaart heb ik nog een beetje extra opgeleukt met stempeltjes. Voor de verjaardagskaart heb ik een oude stempel van CS gebruikt en met goud embossingpoeder ge-embossed. 

Het zijn een soort 'fun fold' slim line kaarten. Helemaal onder aan het blog geef ik de maten weer. Dit zijn de kaarten waar het om gaat!



De vintage-kaart is een wat uitgebreidere kaart. Die klapt in 2x open, heeft 3 panelen en bevat binnenin een pocket. Op de foto hieronder zie je de kaart 1x opengeklapt. Zoals te zien is heb ik zowel op de voorkant als in de kaart gewerkt met de kaartjes die je in het paperblok kunt vinden. Verder heb ik het papier geruwd en met inkt bewerkt, voor een meer 'vintage'-look. Het kaartje op de voorkant heb ik bewerkt met verschillende 'botanische' stempeltjes en photo vintage-kleurige inkt. Een gouden spreukje haalt  de kleur een beetje op. Het goud heb ik met washi-tape aan de binnenkant laten terugkomen. Een paar plakpareltjes sieren het kaartje verder op. 

Op de foto hierboven is te zien dat ik een tweede kaartje uit het blok hebt gebruikt om het paneel op te leuken. De kaartjes heb ik gemat met ivoor-kleurig cardstock, dezelfde kleur als de kaartbasis. Op de linkerzijde heb ik een strook goud-kleurig washi-tape geplakt, om het goud terug te laten komen. Ook op rechter paneeltje heb ik met stempeltjes gewerkt en als het kaartje dicht is, is de libelle die daar gestempeld is te zien op de voorkant. Hierboven is namelijk goed te zien dat ik het openingspaneel smal gerild heb.  


Op de foto hierboven zie je de kaart in het geheel open. De kaart heeft in feite drie panelen, en met de kaartjes uit de desingpads kun je dit soort kaarten heel goed maken. Ik heb ook gebruik gemaakt van een paar tags uit een ander blok uit de serie 'creative paper collection'. Die heb ik achter een kaartje gestoken die nu als een pocket dient. 

Het gedeelte waar de boodschap op geschreven kan worden heb ik gemat, flink ge-inkt en voorzien van stempelafdrukken met een beetje een 'botanische' uitstraling. 


Op de foto hierboven zie je de kaart open en van de achterzijde. De kaart wordt gesloten met een lint. Om het kaartje op de voorkant wat 'op te halen' heb ik een goudkleurige spreuk (uitgestanst) aangebracht. Ook heb ik de kaart flink met inkt bewerkt en wat stempel afdrukken tussen de bloemen geplaatst. Ook een paar plakpareltjes mogen niet ontbreken.  


De stempels heb ik afgedrukt met sepia-kleurige inkt (vintage photo). Om op die manier in de meer vintage-achtige stijl te blijven. De tags kunnen nog verder opgeleukt worden door een oogje en een lintje aan te bevestigen. Maar daar had ik op het moment van het nemen van de foto's nog niet aan gedacht ;-)  



Tenslotte nog foto's van hoe de kaart eruit ziet als hij openstaat. Ik ben niet echt een 'vintage'-knutselaar, maar vind het altijd prachtig en ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met het resultaat. Ik vind die kaartjes in de blokken ook zo mooi, je hebt niet veel meer nodig dan een blok, schaar, lijm en wat cardstock om mooie kaarten te maken.



De kaart hieronder is een verjaardagskaart geworden. Er staat weer een heel aantal verjaardagen op de agenda en het feestelijke paperblok heeft alles in zich om een paar leuke, vrolijke kaarten te maken. Ook dit is dus een slimline kaart geworden. 


De spreuk is al van een heel oude stempelset. Ik ben lekker los gegaan met gouden accenten, ik houd daar toch wel van ;-) Ook deze kaart sluit met een lint: goudkleurig organza, hoe leuk is dat? 


Het fun fold effect van deze kaar zit 'm in het paneel dat openslaat. Dit is gewoon een 18 cm brede kaart die in het midden gevouwen is. Het leuke effect op de voorkant ontstaat door dat paneel bij 5 cm te rillen en terug te klappen op de voorkant. Even vastkleven met een paar 3D foampads voor wat meer diepte en je hebt wederom leuke panelen om te decoreren. 


Deze kaart heb ik met uitzondering van de spreuk, het pareltje en steentje en het lint helemaal gemaakt met het papier en stickers uit het paperblok uit de lijn 'creative paper collection'. Het papier met de lolly en het stukje taart komt super leuk uit op de achterzijde, die wilde ik per se gebruiken. Verder heb ik de voorkant versierd met stroken washi-stickers en andere elementjes uit het blok. Deze kaart was helemaal zo klaar, een beetje spelen met het kaartformaat en de leuke producten van CS en je maakt ze aan de lopende band ;-) 


Hoe vinden jullie dit kaartformaat? Superleuk om een draai vervolgens nog een draai te geven aan dit formaat, voor nog een beetje extra speciaal effect. Mocht je ze ook willen maken, lees hieronder dan de maten. En vergeet ze niet met ons te delen op ons blog 'Creatief met Craft Sensations en Arts Sensations'. De gebruikte producten staan helemaal onderaan ;-)

Creatieve groetjes,

Sandra



Maten vintage kaart met pocket en tags
Basiskaart is 21 bij 21 cm
Rillen bij 5 en 13 cm
De opleggers zijn allemaal 3 mm kleiner dan het paneel waarop ze zijn aangebracht. 
Alle opleggers zijn geruwd en ge-inkt.

Maten verjaardagskaart
Basiskaart is 18 x 21,5 cm
Paneel dat openklapt rillen bij 5 cm en terugklappen op de kaart. 
Vastkleven met afstandspads. 





















2 opmerkingen: