Pagina's

maandag 4 november 2019

Sketch november 'kerstpompoen'

Hoi allemaal, 

Deze maand hebben we weer een superleuke sketch, al zeg ik het zelf ;-). Sandra van Kleef ontworp een pompoenkaart, en hoewel de pompoen traditioneel bij de herfst hoort, wil ik jullie laten zien dat je de pompoen ook heel leuk kan optuigen als kerstpompoen. Ga naar de blogpost van Sandra van Kleef voor het patroon en voor een filmpje over hoe je de pompoen in elkaar zet 

Hieronder de kaart die ik maakte aan de hand van de sketch. 


De basis van mijn kaart is gemaakt van kraft-kleurig papier. Ik heb geen snijmachine (cricut of cameo of iets dergelijks), en dus heb ik alle onderdelen met de hand geknipt. Een hele klus en eerst denk je: dit wordt niks!, maar als je de kaart eenmaal goed en wel hebt opgetuigd is daar helemaal geen sprake meer van. Mocht je net als ik niet zo handig zijn met de schaar, laat je daardoor dan niet afleiden. Als ik het kan kunnen jullie het zeker! ;-) 

Het blok dat ik gebruikte komt uit de kerstserie op de foto hieronder. Het blok in het midden van de bovenste drie. Ik koos eerst een vel papier voor mijn onderlegger, gewoon een effen, rood blad. Daarna koos ik twee vellen papier met een design. Zelf ben ik weg van alle leuke ruitjes patronen, en voor zo'n gezellige pompoen vind ik dat heel goed passen. Het papier met de ruitjes is rood met wit. voor het contrast koos ik een vel papier met een rode achtergrond en witte boompjes en takjes. 


De losse partjes van de pompoen heb ik niet gemat. Wel heb ik alle randen, van alle onderdelen, flink aangezet met bruine inkt. Daardoor krijgt het project meer diepte. Op de foto hieronder zie je net het rode randje van de onderlegger. 


Omdat in het ontwerp van Sandra het steeltje zo prominent aanwezig is, wilde ik daar wat mee doen. Ik koos voor een groen steeltje, omdat groen het best contrasteert met rood.

In mijn eigen voorraad vond ik lint met draad, ook in dat leuke geruite patroon. Daar maakte ik een strik van die de basis van mijn versiersel is. Craft Sensations heeft organza-achtig lint, ook in het groen, en dat gebruikte ik als mijn tweede strik. In mijn voorraad vond ik een houten hart in de vorm van een knoop en daar haalde ik rood-wit bakerstwine doorheen, om 'm daarna vast te knopen aan de strik. 


Het papierblok heeft ook leuke uitknipvellen met tags en kaartjes in verschillende vormen en maten. Ik knipte een langwerpige tag uit en een ronde tag. Beiden heb ik gemat op hetzelfde rode cardstock dat ik als mat voor mijn pompoen gebruikte. Beide tags knoopte ik, eveneens met bakerstwine, aan de strik vast. Daarmee was mijn versiersel klaar. Met behulp van mijn lijmpistool bevestigde ik de strik net onder het steeltje op de kaart. 

Omdat ik de buik van de pompoen nog en beetje kaal vond plakte ik er een schattig houten kerstmannetje op. Overigens is dit ook een product van Craft Senstions, maar ik betwijfel of ze in de winkel liggen. Je kunt er natuurlijk ook andere houten figuurtjes op plakken of op een andere wijze verder versieren. 


De pompoen wordt naar boven toe opengeklapt. Er moet waarschijnlijk wel een extra grote enveloppe omheen, hij is ongeveer 17 cm breed en heeft 3D versiersels die hoog op de kaart liggen.


Ik hoop dat jullie mijn kerst-pompoen leuk vinden, en dat je je uitgedaagd voelt om ook mee te doen aan de sketch. Wel een waarschuwing, ze zijn heel erg verslavend om te maken die pompoenen! ;-)

P.s., scrol nog even naar beneden voor de lijst met gebruikte producten.  

Creatieve groetjes,
Sandra















3 opmerkingen: