Pagina's

maandag 23 mei 2022

Pop up kaart met tasje voor cadeautje/giftcard



Hoi allemaal! 

Voor de blogpost van vandaag maakte ik deze leuke pop up kaartjes met een tasje! Dit type kaartje is momenteel een behoorlijke 'hit' als je de sociale media een beetje volgt, en met een aantal verjaardagen in het vooruitzicht wilde ik deze kaart ook maken. Bovendien lag dit te leuke papierblok al iets te lang te 'branden' in mijn kast. Hoogste tijd om er iets mee te doen ;-) Hierboven en hieronder de kaartjes waarom het gaat...
  

Eerst maakte ik de paarse variant, voor een lieve vriendin van mij. Het papier nodigt echt uit om er een cadeautje van te maken, toch? Vind het gouden foiling in het papier superleuk en feestelijk. De tinten in het blok passen goed bij het goud, vind ik. 


Om de kaart te sluiten kun je een magneetje gebruiken. Die heb ik niet altijd bij de hand, maar lint van Craft Sensations heb ik genoeg. Vandaar dat ik een soort 'bellyband' van lint en een rond etiket met daarop in het goud een stempelafdruk met 'happy birthday' ge-heat embossed. Paars lint voor de paarse variant, groen lint natuurlijk voor de groene variant. 



Het is eigenlijk een soort cadeautje op zich. de kaart is lekker dik vanwege het tasje dat erin opgevouwen zit. 


Omdat het papier van zichzelf al lekker druk is heeft het verder niet veel nodig. Nog een paar blingetjes en een stukje wit carstock binnenin om je groet en verjaardagswensen op te kunnen schrijven. Wat mij ook heel leuk lijkt is om in het tasje een kleine enveloppe met geld of giftcard te doen, en daarbij in jouw wens voor degene die de kaart ontvangt. Het is niet perse een kaart die je gemakkelijk op de post doet, want hij is best dik. Maar hij heeft wel een normaal kaartformaat en past dus wel in een enveloppe. 


Een paar stukjes organza lint maken de hengsels van het tasje. Ik heb het organza gewoon geknoopt aan de binnenzijde, op die manier blijft het prima op zijn plek. 


Hieronder foto's van de groene variant. Concept is precies hetzelfde, alleen ander papier. Vind dat het papier echt leuk uitkomt op deze cadeau-kaartjes. 



Het gouden embleem of etiket heb ik gewoon met een stukje dubbelzijdig tape geplakt op het lint. Eerst lint er omheen, strikken en dan bepalen waar het etiket moet komen. Ik plakte het etiket vrij dicht onder de strik. Vind het een superleuk effect geven. 


In de groene kaart heb ik (nog) geen stukje wit cardstock aangebracht. Deze kaart ga ik nog geven, en misschien ga ik wel voor een envelopje met daarin mijn wensen voor de jarige. Vind het gouden foiling van het papier prachtig. 




Hierboven is het tasje goed te zien. Het tasje vraagt nog wel een beetje aandacht bij het in elkaar zetten, maar zodra je het door hebt maak je ze achter elkaar. In de tutorial hieronder laat ik je zien hoe je het tasje in elkaar zet. 


Hieronder de twee kaarten nogmaals naast elkaar. Welke kleur heeft jouw voorkeur? Ik kan echt niet kiezen, vind ze beiden heel leuk! De paarse variant heb ik inmiddels aan mijn vriendin gegeven en die was er reuze enthousiast over. Daar doen we het toch voor? Iets handgemaakt wordt meestal echt gewaardeerd, en op die manier geef je een saaie giftcard (die heel goed van pas komt) net dat beetje extra. Wat hebben we toch een fijne hobby, niet? ;-) 


Hieronder zie je nog goed dat ik de flap van de kaart gemat heb met goudkleurig spiegelkarton, om het goud uit het papier naar boven te halen. Ik houd ervan. Shine bright mensen! 


Dit zijn mijn pop up kaartjes met een tasje voor wat voor een kleine goody of geld / giftcard. Ik hoop dat jullie ze leuk vinden en kijk er al naar uit om jullie varianten voorbij te zien komen op onze tijdlijn in onze Facebook groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Deel je jouw variant met ons? De foto-tutorial vind je hieronder, zodat je ze ook kunt maken ;-) 

Creatieve groetjes,






Tutorial

Basiskaart
- 1 stuk cardstock van 10,5 x 27,5 cm, rillen aan de lange zijde bij 11,7 en 23,7 cm
- voor de buitenzijde van de kaart: 1 stuk designerpapier (dsp) van 10 x 11,2 cm, 1 stuk metallic cardstock van 4,5 x 10 cm (flap) en 1 stuk dsp van 4 x 9,5 cm om op de flap met het metallic papier aan te brengen. 
- voor de binnenzijde van de kaart neem een stuk dsp van 10 x 27,2 cm, snijd deze op 11,2 cm, dan op 11,5 cm en tenslotte op 4,5 cm.

Tasje
- 1 stuk cardstock van 9 x 25,5 cm
rillen aan de lange zijde op: 1,5 cm, 3 cm, 12 cm, 13,5 cm, 15 cm en 24 cm
- draai naar de korte zijde en ril op 2,5 cm en 7,5 cm
- meet op de middelste panelen de plek waar de gaatjes komen, ongeveer 3 cm naar binnen en 1,5 cm van boven (zie foto)
- snijd weg hetgeen gearceerd is op de foto. Let op hoe je je stuk cardstock vouwt en voor je houdt. 


Op de foto hierboven zie je hoe je aan de lange zijde moet rillen (1,5, 3, 12, 13,5, 15 en 24 cm)

Op de foto hieronder zie je hoe je je cardstock draait en aan de korte zijde rilt (2,5 en 7,5 cm)


Op de foto hieronder zie je dat het cardstock weer zo gedraaid is dat je 'm in de breedte voor je hebt. Let wel: hij is nu wel helemaal gedraaid, dit is de wijze waarop je je tasje in elkaar zet straks (zie je dat de 1,5 en 3 cm rillijnen nu rechts liggen op de foto en niet meer rechts? Dat is de bedoeling). 


Op de foto hieronder zie je hoe het geheel er 'geknipt' uitziet. De dottingtool geeft aan dat het flapje 1,5 en 3 cm nu dus aan je rechterzijde liggen. Op de foto hieronder zie je ook dat je de gaatjes aanbrengt ongeveer 1,5 cm van boven en ongeveer 3 cm naar binnen. Breng markeringen aan op beide paneeltjes. De flapjes boven de betreffende panelen klap je naar binnen, ook daar moeten de gaatjes in gestanst worden. Die flapjes worden straks ook vastgekleefd aan de binnenzijde, ze geven stabiliteit aan het tasje.



Foto hieronder: klap de flapjes naar binnen voordat je gaatjes stanst. 


Foto hieronder: binnenzijde tasje, de gaatjes zijn ook in het flapje gestanst. 


Breng de lintjes aan (dat heb ik niet op de foto gezet) en dan is het nu tijd om je tasje te gaan vouwen en plakken en wel als volgt: 


Op de foto hierboven zie je hoe het tasje gevouwen wordt (accordeon gevouwen, zie pen en dotting tool). Kleef het tasje dicht enkel aan de zijkanten (de onderste flapjes worden nog niet geplakt). 

Op de foto hieronder zie je dat de zijkanten van het tasje naar binnen gevouwen zijn. De tab aan de linkerzijde op de foto hierboven is een kleeftab, die kleef je gewoon aan de buitenste tab aan de andere kant. De tabs aan de onderzijde heb je nog niet gekleefd, die moeten op de basiskaart geplakt worden. 


Brent nu het tasje aan in de basiskaart en wel als volgt: 


Leg het tasje aan de rechterzijde van de rillijn in de kaart en breng lijm aan op de kleeftab (zie foto hierboven. Sla vervolgens de linkerzijde van de kaart dicht (zie foto hieronder). 


Doe hetzelfde aan de andere zijde, zie foto's hieronder. 




Je tasje is nu bevestigt op de basiskaart. NB: dit is slechts een dummy model, maar voor de echte varianten had ik eerst het dsp allemaal aangebracht voordat ik het tasje aanbracht in de kaart. Daar moet je nog wel even op letten. 


Einde tuto, hieronder de gebruikte producten: 




































2 opmerkingen:

  1. Wat een super mooie creatie laat je ons weer zien. Dankjewel voor de uitleg!
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk! Ik heb het zelf ook eens gedaan met zo'n tasje, maar dit is een stuk duidelijker! Erg leuk. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen