Pagina's

woensdag 16 september 2020

Dubbele diagonale pocket Kaart.

    
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik dacht ik wel een leuke pocket kaart voor jullie. Hierboven staan twee voorbeelden die gemaakt zijn uit een blok designpapier van 30 - 30 cm van Craft Sensations. Per pocket kaart heb je maar 1 vel designpapier nodig. Verder heb je alleen maar een schaar, liniaal, potlood en tape of lijm nodig.
Hieronder volgen eerst nog wat overzichtsfoto's en daarna zal ik via foto's uitleggen hoe ik de kaart in elkaar gezet heb.







Hieronder volgt dan mijn uitleg:  Allereerst heb ik het vel papier dubbel gevouwen, een kwartslag gedraaid en weer dubbel gevouwen. Zoals op de foto hieronder.

Vervolgens heb ik het weer open gevouwen, met de binnenkant van het designpapier naar mij toe gekeerd. Zoals zichtbaar op de foto hieronder, heb ik aan de linkerkant de horizontale vouwlijn ingeknipt tot aan de verticale vouwlijn in het midden. Vervolgens heb ik de rechter punt van de onderkant naar het midden toe gevouwen. Dit zie je rechtsonder op de foto...


Op de foto hieronder zie je de snijlijn (van de linkerkant) nu rechts onder in beeld bij de 0 van de liniaal. Bij de 4 cm heb ik even een hulpstreepje geplaatst. Let op: dit hulpstreepje staat dus links, op 4 cm van onderen van het bovenste gevouwen vierkantje designpapier!


Vervolgens heb ik het papier een kwartslag naar rechts gedraaid. De 0 van de liniaal in het midden op de verticale vouwlijn gelegd en vandaar uit 4 cm naar rechts een hulpstreepje gezet. Hierna heb ik met een ril pen een rillijn getrokken tussen deze twee hulpstreepjes. Als je niet in het bezit bent van een ril pen kan je ook de achterkant van je schaar gebruiken of een vouwbeentje. Lukt dit niet, leg dan een liniaal tegen je hulplijntjes en vouw het driehoekje langs je liniaal omhoog.


Op de foto hieronder zie je hoe dit er dan uit komt te zien.


Vervolgens heb ik aan de binnenkant van deze driehoek (die van de linker bovenflap) dubbelzijdig tape geplakt. Dit kan ook met een goede sterke lijm. Zoals je op de foto hieronder ziet heb ik de tape aan de linker zijkant door geplakt tot aan de horizontale snijlijn.


Vervolgens heb ik eerst de driehoek vastgeplakt en daarna heb ik de hele linker bovenflap naar rechts gevouwen en vast geplakt.


Vervolgens heb ik op de rechter (gevouwen) onder flap dubbelzijdig tape geplakt. Dit keer langs de verticale vouwlijn van de basis zoals op de foto hieronder te zien is.


Na de beschermlaag verwijderd te hebben heb ik de hele onderkant omhoog geklapt zoals op de foto hieronder zichtbaar is. Vervolgens heb ik de flap die je op de foto nu links ziet, onder de rechter flap gevouwen.


Zo ziet het er dan uiteindelijk uit.

Omdat ik het wel leuk vond om er nog een extra pocket aan toe te voegen heb ik bij 1 van de twee kaarten, (die op de bovenste foto staan) de terug gevouwen flap ook weer voorzien van dubbelzijdig tape en zo een derde pocket gemaakt.


Op de foto hieronder is het resultaat van de nu nog kale basiskaart te zien


Ik heb deze kaart uit een blok van 30 - 30 cm designpapier gemaakt maar je kan het natuurlijk ook eerst van Cardstock of Kraft papier maken en het later met designpapier beplakken. 
Het is ook heel leuk om het uit een vel A4 cardstock-, kraft- of designpapier te maken. 
De basis is dan hetzelfde als bij deze uitleg. Met dit verschil dat de kleine driehoek van de linker bovenflap een andere maat heeft en de driehoek van de rechter onder flap wordt met de punt niet tegen het middelpunt gevouwen maar zover mogelijk tegen en langs de verticale vouwlijn!  
De tags die in de verschillende pockets zitten heb ik allemaal uit een blok van CS geknipt als ook de andere versiersels. 
Ik hoop jullie met deze tutorial weer geïnspireerd te hebben en zie de resultaten graag terug op onze face book groep.

Veel plezier en creatieve groetjes, Sonja.


Hieronder volgen nog enkele foto's van de producten van Craft sensations die ik voor deze kaarten gebruikt heb.



3 opmerkingen: