Pagina's

maandag 20 april 2020

Mixed media kaart 'flourish' - met tips en trucs



Hoi allemaal! 

De afgelopen tijd heb ik me wat meer bezig gehouden met de artsy-producten van Art Sensations en wat minder met papier. Het werken met verf en kleuren, en werken met gemengde producten, vind ik ontspannend en het helpt me goed om de zinnen te verzetten. Vandaag maakte ik deze mixed media kaart 'flourish', met producten van AS en CS. 


Het is eigenlijk een beetje een combinatie van mixed media, art journaling en kaartenmaken geworden. De kaart heeft de afmeting van 15x15 cm en ik heb het voornemen om meer van dit soort kaarten te maken in dit formaat. Ik speel namelijk nog met de gedachte om de kaarten in een album bij elkaar te brengen, en er een soort art journal van te maken.  


Op de foto hierboven is mooi te zien hoe 3D de kaart is. Het paneel zelf is met 3D foampads aangebracht en de bloem is ook gelaagd. De blaadjes zijn ook hier en daar met 3D foampads aangebracht. De afdruk van de bloem is een oude stempel van CS. Ik stempelde de bloem 2 keer, en schilderde deze met geel acrylverf. Later bracht ik nog goudkleurig metallic paint aan. Van een van de stempelafdrukken heb ik het binnenste deel van de bloem uitgeknipt. Deze heb ik op dezelfde wijze geschilderd, en daarna met 3D foampads op de andere bloem aangebracht. Op de foto hieronder is ook mooi te zien dat ik wat accenten met oranje verf heb aangebracht, en met een witte pen.



Het paneel zelf is overigens zo'n 12x12 cm. Ik bracht het paneel aan op een stuk cardstok van 15x15 cm. Dat stuk cardstock was wit, maar de randen heb ik zwart gemaakt met zwarte gesso. Met een wat grote kwast, zodat je de structuur daarvan nog net een beetje ziet. Daarna heb ik met een penseeltje wat goudkleurig metallic paint aangebracht, om het zo een beetje op een lijstje te laten lijken.


Het spreukje heb ik uitgeprint. Overingens kun je ook heel goed de verschillende letterstempels die CS heeft voor gebruiken. Vervolgens zijn de randen ge-inkt met bruine en zwarte inkt, om het een oud effect te geven. Ook heb ik de letters wat aangezet met een zwarte fine-liner en een witte pen. In mijn voorraad had ik nog wat jutte, dat heb ik onder het spreukje en de bloem door laten lopen. Het jutte heb ik met een beetje witte gesso aangezet. 


De gouden strepen die je op de kaart ziet zijn een soort gilding flakes. Ook die heb ik nog in mijn voorraad. Ik heb simpel een stukje dubbelzijdig tape op de kaart aangebracht en daaroverheen de flakes aangebracht. Even flink wrijven en je hebt een prachtig effect. Alternatief: gebruik een mooi washi-tapeje, CS biedt daarin genoeg aan.


Zoals gezegd, ook de bloem is met acrylverf gekleurd. Maar de blaadjes heb ik met waterverf gekleurd. En ook weer aangezet met een zwarte fineliner en een witte pen. Drie goudkleurige rhinestones mogen niet ontbreken;-).



Helaas geen foto-tutorial dit keer, maar wel een stap voor stap beschrijving van de kaart en wat tips en trucs. Scrol daarvoor naar beneden, en helemaal aan het eind van het blog vind je gebruikte producten.

Ik hoop dat jullie mijn mixed media uitspatting leuk vinden en dat ik je kan inspireren om ook wat meer vanuit 'gevoel' te kliederen ;-). En deel jouw projecten met ons in onze groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations.

Creatieve groetjes,
Sandra



1. De achtergrond
  1. Begin (uiteraard) met de achtergrond. Gebruik aquarelpapier, of ander dik papier dat natte media als gesso, acrylverf en waterverf aankunnen. 
  2. Je kunt de achtergrond eerst bewerken met witte gesso, om deze te 'primen'. Hoeft niet, ik ben meteen met acrylverf op het papier gaan werken. Wel gebruikte ik de gladde achterkant van het papier, niet de ruwe kant. 
  3. Selecteer kleuren die goed bij elkaar passen. Kies bijvoorbeeld kleuren die tegenover elkaar in het kleurenwiel liggen, zoals blauw en oranje zoals ik gedaan heb. Of kleuren waarvan je weet dat als je die met elkaar mengt, je geen 'modder' krijgt. Bijvoorbeeld als geel en blauw bij elkaar komen krijg je groen. Dat kan het ook goed doen op je achtergrond. 
  4. Wees niet bang voor contrast. Werk dus gerust met zwart, en zet randen aan met een donkere kleur.
  5. Gebruik je vingers, een vochtig baby-doekje, een stukje keukenrol, een spatel of gewoon een kwast om de verf aan te brengen. Ik heb met mijn vingers blauw en oranje verf aangebracht aan de randen en heb de kleur naar het midden van het panneel getrokken.  
  6. Laat drogen of droog tussendoor indien nodig. Nadat de kleuren waren aangebracht ben ik met een dunne laag witte gesso (kan ook gewoon witte acrylverf zijn) over de achtergrond gegaan. Op die manier duw je de felle kleuren een beetje terug naar de achtergrond. 
  7. Weer goed drogen en daarna heb ik de met een tekststempel en met zwarte, watervaste inkt her en der wat afdrukken aangebracht. Ook heb ik bovenin de kaart een aantal afbeeldingen gestempeld. Wel heb ik eerst de stempel afgedrukt op een kladpapier, om een iets minder sterk afdruk om mijn paneel te krijgen. 
  8. Vervolgens ben ik met goudkleurige metallic paint langs de randen van het paneel gegaan. Met een penseel. Ook heb ik met een witte pen her en der wat accenten op de achtergrond aangebracht. Beetje rommelig, maar dat doet het goed op mixed media projecten ;-)
  9. Spetter wat witte spetters over de gehele achtergrond. Meng wat witte acrylverf of gesso met water en spetter met een penseel. 
  10. Breng tenslotte accenten aan door bijvoorbeeld met washi-tape te werken (of gebruik net als ik de flakes).

Blikvanger (focal point)
  1. Bepaal wat het hoofdelement op je kaart moet worden. Ik koos voor deze grote roos, maar vlinders doen het ook heel goed. Je kunt ook zelf bloemen maken en tekenen, bijvoorbeeld met behulp van uitgestanste cirkels, of andere geometrische figuren. Het kan eigenlijk niet gek genoeg. 
  2. Bepaal de compositie op de kaart. Dit keer koos ik ervoor mijn hoofdelement links onderin te plaatsen, maar hij kan ook in het midden van de kaart of aan de andere kant. Maak gebruik van verschillende materialen, dus niet alleen verf, inkt en stempels, maar gebruik ook iets met meer structuur zoals stofjes, draad, touw, of jutte. 
  3. Bewerk je hoofdelement. Dat hoeft niet gedetailleerd, neem verf en breng deze in een vlotte beweging aan. Of gebruik inkt en breng aan met een blender-tooltje (gewoon een make-up borsteltje van de Action of een sponsje).
  4. Zorg voor dimensie op je kaart, maak er dus een 3D element van, en gebruik 3D foamtape voor diepte. 


Spreuk
  1. Het laatste wat een mixed media kaart nodig heeft (of een art journal pagina) is een spreuk of tekst. Ik koos voor een enkel woord 'flourisch'. In welke volgorde je werkt maakt niets uit. Kies bijvoorbeeld eerst je spreuk en kies daar je hoofdelement bij, of kies eerst je blikvanger en bedenk er een spreuk bij. Wat ik leuk vind is om me te laten leiden door een titel van een boek of liedje, of door een mooi citaat. Daarna kun je bepalen hoe je kaart eruit komt te zien.
  2. Stempel de spreuk met letterstempels, zoek een mooi schrift uit op je computer en druk af, neem een tekststempel, of knip een deel van een zin uit een oud boek, krant of tijdschrift. Of gebruik een labelmaker of een typemachine als je die nog hebt ;-) 
  3. Tenslotte: breng accenten aan met bling

De stappen hierboven geven weer hoe mijn kaart zo ongeveer is ontstaan. Misschien heb je er wat aan, en zet het je aan om ook wat meer te gaan kliederen. Persoonlijk beleef ik veel plezier aan dit soort projecten, omdat ik wat meer vanuit mijn gevoel kan werken. Bij een patroon van een kaart moet ik altijd zo goed meten en opletten, het is wel eens lekker om dat los te laten ;-).

Tenslotte: 
hieronder de lijst met producten die ik onder meer gebruikt heb: 















3 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig geheel Sandra!
    Super bedankt voor de vele tips die je in je uitleg geeft!
    Ik ben daar heel erg blij mee!
    Groetjes, Sonja.

    BeantwoordenVerwijderen