Pagina's

vrijdag 3 september 2021

Kaartje met monoprinting

 

Hi allemaal,

Deze keer ben ik aan de slag gegaan met de gelli plate en heb daarvoor de techniek monoprinting gebruikt. Ik zal hieronder in de werkwijze proberen te schrijven hoe ik het heb gedaan, maar er zijn genoeg filmpjes hierover te vinden.

Mij spreekt deze techniek aan omdat je een afbeelding heel vintage kunt maken, dus niet perfect. Je kan met felle kleuren aan de slag en ipv gezichten ook landschappen doen. Ook erg leuk voor achtergronden en voor journals. De afbeeldingen komen uit een tijdschrift en is "geprint" op muziekpapier en op een pagina van een oud boek.


De print is gemat op zwart en dan weer op kraft, de hoekjes heb ik een beetje gekruld. De tekst is gestempeld op een gebroken stuk van een ijslolie stokje.


Daarboven een strikje van Bakerstwine en strass erbij. De bloemen heb ik gestempeld op het zelfde papier als de afbeelding, zodat het er mooi bij past.


Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren met deze techniek... mocht je ook met de gelli plate en voor de rest natuurlijk zoveel mogelijk Craft en Art Sensations materialen aan de slag gaan laat dit dan vooral zien op onze Facebook pagina.

Liefs,


Werkwijze:

Ik begin met het kiezen van enkele afbeeldingen uit een glossy tijdschrift, het lukt bij mij niet altijd dus neem er een paar extra voor als het mis gaat. Zorg ook voor voldoende papier waar je op wilt "drukken". Ik vind persoonlijk oud muziek papier of oude teksten erg leuk. De teksten bij een afbeelding print je ook mee, dus kijk of de afbeelding groot genoeg is en of je de teksten er wel bij wilt hebben.


Dan plaats ik enkele druppels acryl verf op de gelli plate.


De verf rol ik uit met een brayer, net te dik!


Plaats de afbeelding erop, met de juiste kant op de gelli plate.


Wrijf het aan en haal het voorzichtig los. Je ziet al iets van de afbeelding... laat dit even drogen.


Als het droog is dan enkele druppels lichtere verf erop.


Rol dit gelijkmatig uit, ook niet te dik.


Plaats dan het papier waar je op wilt "printen" en wrijf dit aan.


Haal het voorzichtig los en je afbeelding is geprint.


Ik vond deze 2 het beste gelukt en deze ga ik dus gebruiken voor kaartjes te maken. Ik snij ze uit op 12x12cm


De randen ruw ik op en bewerk ik eerst met bruine inkt.


Dan met donkergroene inkt.


En als laatste met zwarte inkt, je ziet al een beetje de hoekjes opkrullen, ik fixeer da nog een beetjes extra.


Dan is dit het eindresultaat...


Ik neem een dubbelgevouwen basiskaart van 13x13cm en een zwarte mat van 12.5x12.5cm


De afbeelding en zwarte mat krijgt een strikje van bakerstwine waar ik het gouddraadje uit heb gehaald.


Ik breek de rondje randjes af van de ijslolly stokjes en bewerk deze met bruine en zwarte inkt. 


Helemaal rechts komt de tekst met een stempel aangebracht.


De stukken muziek en boekpapier die over zijn ga ik dunnetjes in de lichte acrylverf zetten


Dan stempel ik daar de bloemen op, let op het drogen van de inkt duurde bij mij heel lang... denk door de acrylverf.


Ik knip de bloemen uit en de randen werk ik bij met een fineliner.


De blaadjes krijgen ook een beetje bruine en groene inkt.


Dan krul ik de blaadjes een beetje naar achteren en met een "bolpen" duw ik ze in het hart weer naar beneden.


Ik maak er 3-laags bloemen van, lijm de 3 maten op elkaar.


Dan kan alles op de kaart worden gelijmd en natuurlijk strass (of pailletjes) erbij.


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat je lekker aan de slag kunt.
Veel plezier!

Overzicht gebruikte materialen van Art en Craft Sensations

Acrylverf.


 Kraft.


Stempels.


IJslolly stokjes.


Bakerstwine


Strass.


Ook nodig:

  • Gelli plate
  • Brayer
  • Oud papier
  • Glossy tijdschriften

2 opmerkingen:

  1. Bijzondere techniek.
    Zal mijn gelliplate weer eens opzoeken en dit uitproberen.
    Bedankt voor de uitleg.

    groet, Bep

    BeantwoordenVerwijderen