Pagina's

maandag 21 maart 2022

Cadeaukaart (voor beginners)

 


Hoi allemaal! 

Voor het blog van vandaag maakte ik een eenvoudige versie van een cadeaukaart. Het is een eenvoudig model dat heel geschikt is voor beginners die toe zijn aan de volgende stap. Met pasen om de hoek en moederdag in het vooruitzicht wilde ik net iets extra's doen. Ook wilde ik graag werken met de stempel van de narcis, omdat het voorjaar echt begonnen is. Genieten jullie ook zo van al dat frisse voorjaarsgroen? 


De cadeaukaart heeft de afmeting van een gewone kaart. Maar de verrassing zie je als je de kaart opendoet. Er is ruimte voor twee theezakjes en maar liefst zes reepjes merci. Ik was door mijn reepjes heen, vandaar dat er maar vier inzitten ;-) Maar geloof me, er passen er zes in. 


Zoals je ziet heb ik de binnenzijde maar heel eenvoudig versierd. Wel heb ik met matten gewerkt die ik vervolgens met desingerpapier heb bekleefd. Alle randen zijn geinkt. Je kunt er ook voor kiezen om de mat weg te laten, maar ik vind dit net wat 'aangekleder'. 

Verder heb ik een paar bloemen gestempeld en uitgeknipt en uit een heel oud stempelsetje komen de aren die op houdertje met chocolade zijn gestempeld. Vanzelfsprekend kun je de kaart zo versieren zoals je wilt. Omdat ik met de narcis heb gewerkt was de keuze voor fris geel en groen (voorzijde) vanzelfsprekend. Maar de kaart lijkt me ook heel mooi in bijvoorbeeld lila en paarstinten. 


Alle matten heb ik een halve centimeter kleiner gesneden dan de basis, en het designerpapier is weer een halve cm rondom kleiner dan de matten. In het midden van de kaart heb ik ook een mat en designerpapier aangebracht. Ik vind het geel geblokte papier helemaal passend bij het thema voorjaar, pasen, moederdag. 



De voorkant heb ik versierd met een paneeltje met daarop de prachtige narcis gestempld. Ik gebruikte een bijzondere techniek. De achtergrond heb ik heel licht geinkt met gele inkt. Met dezelfde inkt heb ik de narcis twee keer gestempeld. Vervolgens stempelde ik de narcis nog een keer op wit carstock en met zwarte inkt. Deze heb ik gewoon met kleurpotloden gekleurd en vervolgens uitgeknipt. Spreukje komt van een heel oud stempelsetje, maar ik vind het schrift zo goed passen bij de narcissen. Met een paar ovale stansen heb ik een geel en een wit ovaal gestanst. Doet het goed op de rechthoekige kaart. 


Zoals je ziet heeft de kaart een bepaalde 'dikte', zodat de thee en chocolaatjes er goed in passen. Ik heb gewerkt met een stukje geel lint om de kaart te sluiten. Vanzelfsprekend was ik weer te snel en had ik de achterzijde van mijn cadeaukaart al aangekleed met een groene mat en het geblokte desingerpapier. Als je op tijd bent kun je er namelijk ook voor kiezen om het lint onder het papier te laten lopen. Toch vind ik het ook wel leuk dat het lint nu op de achterzijde is te zien. Soms kies ik daar bewust voor. 



Dit soort cadeaukaarten zijn er in allerlei soorten en maten. Vandaag heb ik het eenvoudig gehouden, maar zelf vind ik 'm hartstikke leuk. Mocht je nog niet zo lang kaarten maken, maar wel toe zijn aan de volgende stap dan is dit project heel geschikt. Maak 'm vooral in heel andere varianten: vintage, shabby chique of maak 'm in een verjaardagsvariant. Ben nu al benieuwd wat jullie ermee gaan maken. Vergeet niet jouw project met ons te delen in onze groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Scrol naar beneden voor de 'how to' en de lijst met gebruikte producten. 

Creatieve groetjes,
Sandra 




Hoe te maken? 

- 1 stuk cardstcok van 14,8 x 23 cm. Aan de lange zijde rillen bij 10,5 en 12,5 cm. Vouw deze rillijnen en je hebt je kaartbasis gereed. 
- 1 stuk cardstock van 6 x 16 cm. Aan 1 lange zijde rillen bij 1 en 2 cm, aan beide korte zijden eveneens rillen bij 1 en 2 cm. Dit stuk cardstock ril je dus op 3 plaatsen. Dit wordt de houder van de reepjes chocolade
- 2 stukjes cardstock van 6 x 9 cm. Aan 3 zijden rillen bij 1 en 1,5 cm. Dit worden de houdertjes voor de theezakjes.

Zie foto hieronder: 


Om van de stukken cardstock houdertjes of pockets te maken moet er nog wel geknipt en geplakt worden en wel als volgt: 


Op de foto hierboven zie je hoe de pocket voor de reepjes wordt geknipt, maar hetzelfde principe geldt voor de thee-houdertjes. Op de foto hieronder zie je hoe - nadat er geknipt is - er kleeftabjes zijn ontstaan. Breng lijm aan op de kleeftabs en vouw dicht. Kleef de pockets vervolgens in de cadeaukaart (wel zo plakken dat de thee en / of het chocolade niet te ver uitsteekt, zie ook voorbeeld foto's eerder in dit blog). 


Lijst met gebruikte producten: 


























4 opmerkingen:

  1. Heel leuk, het ziet er erg vrolijk én lekker uit! Dankjewel voor de werkbeschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo..... cardstock gesneden. Zat toch achter de pc en papier..... gniffel.
    Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel leuk Sandra, en ook voor gevorderden is het leuk hoor, geloof mij maar ;)

    BeantwoordenVerwijderen