Pagina's

maandag 1 november 2021

Sketch november 2021, hoe pak je het aan?


Hoi allemaal!

Omdat het de eerste van de maand is, heb ik ervoor gekozen om een blogpost te maken van de sketch van november. We kiezen ervoor om afwisselend rechthoekige, vierkante en ronde kaarten aan te bieden, en soms komt er nog iets anders tussendoor. Ditmaal is het een vierkante kaart, en al sinds ik kaarten maak is dat mijn favoriete kaartvorm. De kaartbasis is 14,5x14,5 cm, hetgeen een 'standaard' kaarformaat is.

De kaartbasis is dus vierkant, maar op de kaart zelf wordt gewerkt met ronde vormen. Ook het werken met ronde vormen vind ik leuk om te doen, en het geeft een wat speels resultaat. Op de sketch zijn drie cirkels te vinden die elkaar een beetje overlappen. Zoals je op de foto's kunt zien kies ik ervoor om niet alle cirkels plat op elkaar te plakken, maar werk ik met verhogingen. Een beetje 3D op een kaart doet het meestal net iets leuker dan wanneer alles plat is aangebracht. 

 

Voor het 3D effect gebruik ik 3D foampads, 3D foamtape, fun foam of gewoon een aantal lagen cardstock of een stuk gerecycled karton van een doos crackers of iets dergelijks. 

De kaart is gemat met een stuk roze cardstock, die vervolgens gemat is met het te leuke, roze gestreepte zebrapapier. Het roze cardstock is 3 mm kleiner gesneden dan de kaartbasis, dus 14,2x 14,2 cm en het designerpapier is weer 3 mm kleiner dan het roze cardstock: 13,9x13,9 cm. 


De foto's hierboven en -onder laten een close-up zien van het 'focal point' van mijn kaart. De cirkels zijn allemaal gemat, en voor een leuk effect heb ik mijn zebra-afdruk aangebracht op een roze cirkel. De achterste cirkel, met de tekst, is een halve centimeter groter dan de andere twee cirkels, zowel de mat als de cirkel die er bovenop komt. De mat is 7,5 cm, de cirkel met de tekts is 7 cm. De mat van de andere cirkels is 7 cm, en de cirkel eroven op is 6,5 cm. 

 Hoe werkt mijn brein? Ik kies een blok waar ik graag mee wil werken (Botanical garden), en bij het doorbladeren ervan valt mijn oog op, in dit geval, het zebra-papier. Het patroon is wel druk, maar mooi symmetrisch en kan dus werken in de achtergrond.Vervolgens gaat er lampje branden en herinner ik me dat ook ik de leuke dierenstempels heb met daarin het portret van een zeer zelfverzekerd zebraatje ;-) En zo wordt de link gelegd. Voor contrast koos ik een stukje desingepapier met een donkere achtergrond en roze en witte bloemen. Bovendien stempelde ik de zebra met zwarte inkt. Ik probeer dus ook altijd een beetje contrast in mijn kaarten aan te brengen om, in dit geval, al het roze te doorbreken. 


Omdat het desing met een versiersel in de vorm van bloemen komt, en ik niet zo van de bloemen ben, moet ik nog even goed denken hoe ik dat ga oplossen. Traditionele bloemen passen niet bij het meer moderne thema waar ik meestal voor ga, en bovendien heb ik geen kant en klare bloemen liggen. Bij het doorspitten van mijn stempels en stansen ben ik een aantal 'funky' bloemen tegengekomen ik een beetje anders kan gebruiken dan 'klassiek'. Ik stempelde de blaadjes die in het setje komen en knipte ze uit. Een lichtgroene kleur geeft een frisse, en moderne uitstraling. De bloemen heb ik enkel gestanst uit het roze cardstock waarmee ik de kaart en een cirkel heb gemat. Door ze op elkaar aan te brengen, een beetje versprongen en met 3D foampads, krijg ik de look die ik wil. Mijn kaart is nog steeds straks en modern, en daar ging ik voor;-) 


Natuurlijk was ik weer te snel met de kaart in elkaar te zetten, want er moest ook nog een strook of een stuk lint onder de cirkels doorlopen. Ik heb het roze cardstock nog een beetje los kunnen trekken en daaronder het witte lint kunnen aanbrengen. Een paar grote plakparels in het roze in de linkerhoek maken de sketch compleet. Echter, de rechteronderkant was 'te zwaar' ten opzichte van de linker bovenhoek. Een houten embellishment in de vorm van een anker in het roze balanceert mijn kaart uit.

 Dat het anker niets met het thema te maken heeft stoort me wel een beetje (er is niks nauticals aan mijn kaart), maar aan de andere kant: een roze zebra tussen de bloemetjes is natuurlijk ook al een beetje vreemd en dus keur ik het goed. Bovendien is het net een klein gezichtje daar linksbovenin, vind je niet? Met oogjes, een neus en een mond ;-)

Tijd om af te ronden! Ik hoop dat jullie mijn kaart leuk vinden en dat het je inspireert om mee te doen met onze challenge! Blader je blokken door en kies papier dat je aanspreekt. En dan lekker knutselen! Veel plezier met het maken, en mocht je meedoen vergeet dan niet je kaart in het juiste album te plaatsen op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Wie weet win jij een mooie prijs!

Creatieve groetjes,
Sandra  


Gebruikte producten: 





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten