Pagina's

maandag 22 maart 2021

Vlechtkaarten (tutorial filmpje)

 Hoi allemaal! 

Vandaag maakte ik een drietal zogeheten 'vlechtkaarten'. Ik maakte ze aan de hand van een soort mal, die ik hieronder heb opgenomen. In het filmpje (onder deze blogpost) laat ik jullie zien hoe je de vlecht aan de rand van de kaart kunt maken met behulp van deze mal. De mal is bestemd voor de standaard kaartmaten (hoewel ik voor het gemak de kaarten net iets kleiner heb gesneden), daarnaast maakte ik ook een grote variant. Je kunt de mal gewoon verder doortrekken voor een grotere kaart. 

Het zijn verjaardagskaarten geworden en de grote kaart is denk ik bestemd voor moederdag. Hieronder de kaarten die ik maakte...

Het zal je duidelijk zijn waarom dit vlechtkaarten genoemd worden, de kaart heeft aan de zijkant een vlechtrand waardoor je eventueel een lint kunt halen. En die techniek maakt de kaart zo bijzonder. 



Overigens is de vlechtkaart niet nieuw, ik heb me laten vertellen dat in de tijd nog voordat er stansen waren er mallen te koop waren aan de hand waarvan je de mooiste patronen kon knippen. Op sociale media kwam ik ook een aantal keren deze vlechtkaarten tegen, ze worden kennelijk nog altijd veel gemaakt. Ik maakte de kaarten aan de hand van een mal van papier, het patroon heb ik onderaan dit blog opgenomen en is ook als PDF bestand te vinden op onze creatief groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'.



Deze kaart met kolibrie is een wat grotere kaart. Ik koos voor mooi desingerpapier uit een nieuw blok met foiling. De stempel is al van een heel oude stempelset. Het is wachten op nieuwe stempels van CS, en ondertussen doe ik het ook nog altijd graag met oude stempels.




De kolibrie heb ik gekleurd met kleurpotloden van CS, en ik weet niet of het te zien is, maar ik heb ook gewerkt met een glitterpen. De glitterpennen zijn wel van CS, maar helaas niet verkrijgbaar bij Action. 


De kleinere kaartjes zijn verjaardagstaartjes geworden. Ik heb gewerkt met de nieuwe blokken papier van CS, met verschillende kleuren roze, groen, pastellen en en wat bontere variant. Daarin is ook glitterpapier opgenomen. Het papier is wat dunner dan gewoon cardstock, kan zijn dat je daar even aan moet wennen. Voor het inknippen is dat juist prettig, en wat ik ook fijn vind is dat het papier dubbelzijdig is. 


Voor de groene kaart heb ik twee ovalen gestanst en de oplegger heb ik met een embossingmal door de stansmachine gehaald. Vervolgens ben ik er heel licht met een sponsje en witte inkt overheen gegaan, om de embossing een beetje aan te zetten. Superleuk effect vind ik zelf ;-)


Door de vlechtrand van de groene kaart heb ik een stuk organza-lint gevlochten. Op de roze kaart met grote vlinder heb ik eenvoudig een strik bovenaan de kaart aangebracht. 


Ook deze stempels zijn al van een wat ouder setje, maar ik blijf ze erbij pakken. Een beetje knutselaar moet natuurlijk wel vlinder stempels in haar voorraad hebben ;-). Ik heb ze heel eenvoudig gekleurd met twee of drie kleurpotloden. Waarbij ik sommige delen van de vleugels wat donkerder heb aangezet en licht heb laten uitlopen. Ook mijn vlinders kregen een behandeling met de glitterpen. 


Op de foto hierboven is nog net een deel van de vlechtrand te zien. Voor deze kaart koos ik ervoor om een stuk gekleurd cardstock aan de binnenkant van de kaart te plakken, dat nu mooi te zien is door de vlechtrand. En zo zijn er veel mogelijkheden met deze vlechtkaarten. Ze zijn leuk om te maken, helemaal niet moeilijk, en het effect is super! 


Dit zijn mijn vlechtkaarten, ik hoop dat je ze leuk vindt! Mocht je ze ook willen maken, bekijk dan het filmpje hieronder. Daarin leg ik uit hoe je ze maakt. Je hebt er wel de mal voor nodig, ik hoop dat jullie kunnen werken met de afbeelding die hieronder op het blog staat. Op de FB groep zal ik een PDF bestand plaatsen, zodat je die in ieder geval kunt downloaden en uitdraaien op je printer. Ben je geen lid van onze groep, dan raad ik je van harte aan om gewoon eens wat te googlen op 'vlechtkaart', braided card, of lattice card. Er zijn veel patronen beschikbaar, waarbij het niet veel uitmaakt of er gewerkt wordt met centimeters of met inches. 

Mocht je de kaarten ook maken, deel ze dan vooral met ons op onze FB groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations). En scrol nog even door voor de gebruikte producten! 

Creatieve groetjes, 
Sandra

Ps: dames, in het filmpje zeg ik tot 2x toe dat ik het A4 formaat cardstock heb gesneden heb op 29,5 en dat gedeeld door 2 zou dan 14,5 zijn...dat is natuurlijk niet zo, ik heb het A4-tje gesneden op 29 cm en dan is 14,5 cm wel het midden. Mijn kaart is dus: 14,5 X 10,5. Excuus voor het ongemak! 










Lijst met gebruikte producten:
























2 opmerkingen:

  1. Hoi
    Heel erg mooi gemaakt.
    Groetjes Jackelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg blij met je filmpje Sandra! Ik ga het zeker ook een keer proberen.
    Het zijn prachtige voorbeelden geworden!
    Groetjes, Sonja.

    BeantwoordenVerwijderen