Pagina's

woensdag 22 januari 2020

Mini Boekje (Tutorial)


Hallo allemaal,

Hierboven zie je het resultaat van een klein herinneringsboekje wat ik met veel plezier uitgedacht heb voor bv. Valentijnsdag of Moederdag!
Nu denken jullie misschien wel, "oh, dat duurt nog zolang"..., maar ik denk maar zo , "klaar is maar klaar" en misschien wil je er wel meer maken!!
Hieronder zie je eerst nog een paar totaal foto's en daarna zal ik via tekst en overzicht foto's uitleg geven hoe je dit boekje in elkaar zet.
Veel plezier met het bekijken en hopelijk ook maken van deze tutorial!





We gaan beginnen;

Op de foto hieronder zie je 3 stukjes karton liggen.
( ik heb hiervoor de achterkant van een paper padje van Craft Sensations gebruikt) De hoogte van de 3 delen is 10 cm, de breedte van het linker en rechter deel is 6 cm en het midden deel is 3 cm breed.


Op de foto hieronder zie je dat ik rood linnen cardstock gebruik, dit is 15 cm hoog en 21 cm breed.
Hier heb ik de stroken karton op geplakt met dubbelzijdig tape, zodat het goed stevig vast blijft zitten.
Let op dat je tussen de delen ongeveer 3 mm ruimte laat.
Zoals je kunt zien heb ik rondom ruim 2 cm over.


Op de volgende foto zie je dat ik zowel op het karton als op het rode linnen cardstock dubbelzijdig tape heb geplakt. Na alle 4 de hoeken weggeknipt te hebben (let er wel op dat je 2 mm papier overhoud bij de hoeken) heb ik per kant de beschermlaag van het dubbelzijdig tape verwijderd en de randen vastgeplakt.


Na het plakken ben ik met een ril pen tussen de drie delen door gegaan, dit is dan het resultaat,


Voor de "rug" heb ik een stuk cardstock genomen van 9,5 cm hoog en 12 cm breed. Deze heb ik gerild op de lange kant en dan op 2-4-5-6-7-8-9 en 10 cm.


De ril vouwen op 2-4-5-7-8 en 10 cm zijn dal vouwen en de ril vouwen op 3-6 en 9 cm zijn berg vouwen. 


Vervolgens heb ik op de achterkant van de gerilde delen die tegen elkaar aankomen dubbelzijdig tape geplakt. Lijmen kan natuurlijk ook maar het moet echt goed vast zitten omdat hier de pagina's op worden vast gezet.
Op de foto's hieronder zie je hoe dat er dan uit ziet.

  


Op de foto hieronder laat ik zien dat ik de hele achterkant van de "rug" voorzien heb van dubbelzijdig tape om deze vervolgens in het midden van de kaft op te plakken.


Dat ziet er dan zo uit. Let er wel goed op dat de drie "pagina rugjes" precies in het midden van het middelste gedeelte van de kaft zitten.


Vervolgens heb ik 2 stukjes rood linnen cardstock gesneden van 9.5 cm hoog en en 5 cm breed  


Op de volgende foto zie je dat ik die aan de binnenkant van de kaft, links en rechts van het "rug" gedeelte geplakt heb.


Op de volgende foto zie je dat ik de uiteinden van de drie pagina ruggetjes een klein stukje schuin weg geknipt heb. Dit heb ik gedaan om straks de pagina's er wat makkelijker overheen te kunnen schuiven.


Vervolgens heb ik aan 1 kant van de ruggetjes dubbelzijdig tape geplakt.


Op de foto hieronder is te zien dat ik een eye led in de kaft gedaan heb en daar een lintje door om het boekje te sluiten, maar dit kan natuurlijk ook met alleen een lintje. Deze plak je dan aan beide kanten aan de binnen kant tegen de kaft aan voor dat je de rode stukjes cardstock er tegen aan plakt.


Nu laat ik zien hoe ik de drie pagina's heb opgebouwd. Het staat jullie natuurlijk vrij om dit naar eigen inzicht te doen. Hoe meer varianten er komen hoe leuker wij dat vinden. En natuurlijk hopen wij dat jullie dat met ons willen delen!


De basis voor de 3 pagina's; ik heb 3 stroken van 20 cm lang en 5,5 cm breed gesneden en deze op de lange kant gerild op 1 en 10.5 cm. Op het strookje van 1 cm heb ik bij alle drie de stroken een stukje dubbelzijdig tape geplakt (zie de tweede strook) en daarna de stroken dubbel gevouwen en vastgeplakt.


Voor de opbouw van de eerste pagina heb ik een pocket met klep gemaakt met een kleine tag erin. voor de andere kant van de pagina een dubbele flap voor bv. een foto, kaartje of misschien wel een kort briefje of stempeltje, het kan allemaal. 


Deze flap is 12 cm lang en 9.5 cm breed. Ik heb het op de lange kant gerild op 1 en 6.5 cm. Hierna heb ik dubbelzijdig tape op het strookje van 1 cm geplakt en het aan één kant in de pagina geplakt.


Het klepje van de pocket heb ik op dezelfde manier aan de andere kant van de pagina geplakt en aan de onderkant een smalle strook om de label tussen te doen. Een klein stukje klitte band om het geheel te sluiten.


Tenslotte nog een kaartje (tag) van 9 cm breed en 5 cm hoog gesneden en van een klein tabje en designpapier voorzien en deze tussen de pagina in gestoken.




Hierboven kan je zien hoe ik de tweede (in het midden) pagina  heb opgebouwd.



Als alles ook voorzien is van Design papier en het kaartje voorzien van een lieve tekst of mooie stempel kan het geheel dichtgevouwen worden en het strikje gestrikt.


Zoals je ziet op de volgende foto heb ik de pagina over het tweede "ruggetje" heen geschoven en ook vast geplakt. Ook hier weer een kaartje met tabje tussen gedaan.



Voor de laatste pagina heb ik een kleine waterval gemaakt waar kleine foto's op geplakt kunnen worden.
Ik heb hiervoor 3 kaartjes gesneden van 7 cm lang en 
5.5 cm breed en heb ze gerild op 1 cm. De 1 cm strookjes voorzien van dubbelzijdig tape  en de eerste tegen de zijkant van de pagina geplakt. Daarna de tweede en derde strook eronder en tegen  het 1 cm strookje van het vorige kaartje aan geplakt.


Op het eerste flapje heb ik een magneetje geplakt maar als je deze niet hebt kan het ook met een stukje klitte band. Let op: dan wel eerst je design papier opplakken voor je het klitte band plakt. 
Tegen de andere zijkant van de pagina heb ik een smalle strook van 9 cm lang en 3 cm breed (en gerild op 1 cm) geplakt en daar ook een magneetje op gedaan.
Ook hiervoor geld, eerst designpapier plakken als je met klitte band werkt.




Op de strookjes van 1 cm (tussen de flapjes) heb ik wat washi tape geplakt.


En natuurlijk ook hier weer een kaartje met tabje  voor tussen de pagina gemaakt.
Ook deze pagina in zijn geheel weer over het laatste "ruggetje" geplaatst en zo is de basis voor het mini boekje klaar.


Op de foto hieronder is te zien welke materialen ik voor dit boekje heb gebruikt.
Verder heb ik nog gebruik gemaakt van een liniaal, mesje. potlood, schaar, ril pen, dubbelzijdig tape en lijm.


Ik heb er heel veel plezier aan beleeft om dit boekje te maken. Het boekje is nog niet helemaal af omdat ik nu nog niet weet aan wie ik dit ga geven en ik graag een "persoonlijke noot" wil toevoegen voor degene die dit boekje van mij krijgt.

Hartelijke groet, Sonja. 




14 opmerkingen:

  1. Prachtig boekje, leuk om het dan nog verder persoonlijk aan te gaan kleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Ellen! Dit is inderdaad de bedoeling dat je het verder persoonlijk 'aankleed'.
    Groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk en duidelijk ook! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel erg mooi en duidelijke uitleg. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mini-albumpjes... altijd leuk om te maken. Dankjewel. Meteen opgeslagen.

    Hartelijke groeten,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Graag gedaan Lia,
    Veel plezier en succes ermee.
    Ik hoop dat je, als je het album maakt, het resultaat t.z.t. met ons wil delen!
    Groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo zeg, wat is dit ONTZETTEND leuk gemaakt!!
    En met de foto's tutorial is het heel erg duidelijk hoe het gemaakt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lief Daphne, dank je wel voor dit compliment!
    Groet, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful designs, great work. I enjoy seeing the pictures of the beautiful jewelry you make. Thank you for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thank you very much and I appreciate your compliment!
    Regards, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen