Pagina's

vrijdag 24 januari 2020

"My all-time favorite" mini album


Hallo allemaal,

We hebben te horen gekregen dat een collega op mijn werk weggaat. Dat is nooit leuk, maar wel de gelegenheid om iets moois voor haar te maken. Het is een mini album geworden met een notitie boekje erin. Dus ze kan zelf nog leuke foto's maken en wat herinneringen noteren.

De basis van het album is gemaakt met kraft en het mooie design papier uit de paper pad Soft Vintage van Craft Sensations

Op de voorkant heb ik een tekstkaartje (dit zijn kaartjes die wij in de winkel gebruiken om bij de kleding te presenteren) gemat op kraft. Eronder een stukje gaasverband, dat op kleur is gebracht met inkt. De bloemen en vlinders zijn stempeltjes, die ik heb uitgeknipt en een beetje bol heb gemaakt.


Als je het boekje openmaakt zie je links een pocket voor een tag en rechts een pagina die open kan. Ook hier dezelfde stempels gebruikt en enkele sequins erbij geplaatst.


Links onderin op de pocket de houten letters gebruikt. Fijne letters om te gebruiken zijn maar 1.5 cm hoog.


De rechterpagina kan je openklappen en daaronder heb ik een fotokaartje, voorzien van stempel, geplaatst. Deze stempel is ideaal te gebruiken om aan te geven dat hier een foto geplaatst kan worden. Het formaat van de te plaatsen foto schrijf ik eronder.


Op de achterzijde van de eerste pagina ook een foto kaartje dat je achter het tekstkaartje schuift. De 2e pagina heeft 2 pockets waar je tags in kunt schuiven. Op de onderste pocket een stempel geplaatst uit dezelfde stempelset.


De achterkant van de 2e pagina heeft een band waar je foto's of kaartjes achter kunt schuiven. De band is bekleed met "faux leather". Dat is zelfklevend imitatie leer lint, in allemaal dierlijke printjes, super gaaf!
De 3e pagina kan je ook weer openklappen, onder het vierkante tekstkaartje zit een magneetje waardoor hij dicht blijft zitten.


Hier is de pagina opengeklapt en zie je weer een fotokaartje.


Op de achterkant van de 3e pagina weer ruimte voor een fotokaartje dat geklemd zit achter een tekstkaartje. Ook hier weer enkele sequins gebruikt. Aan de rechterkant zit dezelfde pocket als voorin, hier heb ik een notitie boekje ingeschoven.


Het notitie boekje is gepimpt met de mooie stempels.


Dit is de rug en de achterkant van het album. Ook hier heb ik de Faux leather band gebruikt. Dit is flexibel, mooi en dus ideaal voor de rug.


Tutorial:

We beginnen met de kaft te maken:

Neem 2 stukken greyboard van 9.5x14.5cm en 1 stuk van 4.5x14.5cm. En een strookje als passtuk.


Neem een A4 dunne kraft en lijm het greyboard zoals hieronder is afgebeeld. Het passtukje gebruik je om de afstand ertussen te bepalen.


Dan snij je de hoeken schuin af, zorg dat je 2mm van de hoekjes afblijft.


Alle 4 de hoeken op dezelfde manier eraf snijden.


De boven en onder rand omvouwen en goed lijmen. De hoekjes een beetje naar binnen stoppen.


Dan de buitenste randen omvouwen en goed lijmen. Voorzichtig de kaft vouwen.


Begin in het midden op de rug aan de buitenkant met de Faux Leather te plakken. Dan zowel links als rechts nog een strook ernaast. Ik heb geprobeerd de print iets door te laten lopen.


Zo ziet de binnen kant er dan uit.


Nu aan weerszijden in het midden aan stukje lint van ongeveer 25cm plaatsen.


Designpapier tegen de rand van Faex leather plaatsen.


Nu nog een stukje kant erlangs en de buitenkant is klaar.


In het midden van de binnenkant plaats ik een strookje dunne kraft van 7x14cm. Beetje in de gleufjes rillen zodat het boekje nog mooi dicht kan. Als laatste plak je het designpapier erin.


Als laatste voor de binnenkant kaft gaan we nog 2 pockets maken.
Neem een stukje dikke kraft of cardstock van 10x10cm en snij deze diagonaal door.


De rechte hoeken rillen op 1 cm en dit schuin wegknippen.


Bekleden met designpapier en in de beide hoeken plaatsen.


Ik schuif in de rechterkant een notitieboekje, maar je kan er ook een leuke tag voor maken.


Nu de binding:

Neem een stuk dikke kraft of cardstock van 10x14 cm en ril deze op 1-2-3-4-5-6-7-8-9 cm. Vouw het als volgt, zie ook foto, dal-berg-dal-dal-berg-dal-dal-berg-dal.



Aan de onderzijde de berg vouwen vastlijmen.


De onderzijde ziet er nu zo uit.


Plak het in het midden van de rug in het album.


De kaft is klaar, nu gaan we 3 pagina's maken.
Neem een stuk kraft of cardstock van 9x28cm en ril dit op 7 en 21 cm.


Pagina 2: neem een stuk kraft of cardstock van 11x18.5cm, ril deze op 14cm.


Snij aan weerszijde tot de de flap 1 cm eraf.


Van de flap ril je aan weerszijde 1cm en knip je schuin weg.


Neem nu een stuk kraft of cardstock van 11x9cm en rillen op 1-10. Knip de flapjes schuin weg.


Plak nu van beide stukken de flapjes van 1cm aan elkaar.


Zodat je het onderstaande krijgt.


Voor de achterzijde maken we een band, waar je iets onder kunt schuiven. Neem een strookje van 3x16cm en ril dit op 1 en 15 cm. Knip de hoekjes schuin weg.


Door met pagina 3: neem een stuk kraft of cardstock van 18x14cm en ril deze op 4.5 en op 13.5 cm.


Alle pagina's heb ik geruwd en bewerkt met inkt.


Voor pagina 1 en 3 gebruik ik magneetjes om het gesloten te houden. Deze plaats ik onder het designpapier.


Het 2e magneetje plaats ik op een flapje. Ik gebruik hier een vierkantje voor, maar je kan ook een leuk hartje of een cirkel gebruiken


Dit doen we ook voor pagina 3.



Alle pagina's bekleed ik met designpapier, maar de achterkant laat ik nog even los. Ik plak eerst de pagina's op de binding en dan plak ik het designpapier aan de achterkant vast. Nu zie je de binding niet meer zo duidelijk.


Bij pagina 2 kan je de flap vastlijmen zodra je het designpapier hebt geplaats, nu heb je daar 2 pockets.


De band kan ook zodra het designpapier is geplaatst in het midden worden gemaakt. Ik heb daar een stukje faux leather overheen geplakt.


En nu is de basis klaar en kan het album worden versierd. Ik gebruik tekstkaartjes en stempels hiervoor.


Voor de voorkant ga ik naast uitgeknipte stempels ook een stukje gaasverband op kleur brengen met inkt en water. Ik vind het handig om alles eerst neer te leggen en dan pas vast te lijmen.


Door het hele boekje heen heb ik stempels uitgeknipt en gebruikt als versiering. Ook her en der sequins toegevoegd.



Ik heb de volgende Craft Sensations materialen gebruikt:

Designpad Soft Vintage, zie je rechts onderin. 



Faux Leather



De stempelsets van bloemen en vlinders uit de onderstaande serie.



De stempelset met camera, zie je rechts bovenin


Wooden letters.


Sequins


De onderstaande materialen heb je ook nodig:

  • Greyboard, kan ook een pizzadoos zijn.
  • Kraft dik en dun (of cardstock)
  • Kant en lint
  • Gaasverband
Ik hoop dat jullie het een leuk album vinden.

Liefs Bianca


13 opmerkingen: