Pagina's

maandag 12 november 2018

Kerstballen en kerstboompjes van papier met een verrassing

Hoi allemaal! Vandaag weer een kerstproject. In een eerder blog had ik al laten weten dat de tipi-kerstkaarten mijn 'to go' kaarten zijn voor familie en vrienden dit jaar, en dat ik voor de buren iets anders in petto heb. De buren krijgen van mij een papieren kerstbal met een verrassing. De bal kunnen ze in de boom hangen of ter decoratie neerzetten. In de kerstbal doe ik een 'fortune cookie' en mijn kerstwens voor dit jaar.
 Ik laat je de kerstballen eerst zien, en verder in het blog leg ik je uit hoe je de grote kerstballen maakt. Van de middelgrote en kleine kerstbal doe ik je de maten toekomen, de werkwijze is hetzelfde.  


Alleen de grootste kerstbal is geschikt voor een fortune cookie, in de kleinere kerstballen kun je bijvoorbeeld een bonbon of chocoladeballetjes doen. 


Net als de tipi-kaarten is dit project heel geschikt voor massaproductie. Je hebt weinig materialen nodig en zodra je de 'schwung' van het in elkaar zetten te pakken hebt is de bal vlot gemaakt. 

De kerstballen zijn gemaakt van papier uit de kerstblokken die Craft Sensations dit jaar in de winkel heeft liggen. Daarnaast heb je een stukje band of lint nodig voor de lus, en wat materiaal om een 'embellishment' naar keuze te maken. 



Wederom koos ik voor traditioneel rood en groen, maar kies gerust voor een andere kleur. Het schildje voorop heb ik geponst uit rood en goud cardstock. Een klein stempeltje of stickertje maakt het af.

De fortune cookies kun je gewoon in de winkel kopen (waar je ook je papier gekocht hebt bijvoorbeeld). Ook kun je wat lekkers in de kerstballen doen. Niet te zwaar, want het blijft natuurlijk papier.


Uiteraard kon ik de verleiding niet weerstaan om zelf alvast een fortune cookie te openen. Ik kreeg een zeer vrouw-vriendelijke boodschap mee: koop volgende week nieuwe schoenen! ;-)



Voordat ik besloot om de buren kerstballen te geven maakte ik eerst deze schattige, papieren doosjes die met een beetje fantasie de vorm van een kerstboompje hebben. Helaas te klein voor de fortune cookies, en dus koos ik uiteindelijk toch voor de kerstballen.  


Ik gebruikte designer papier voor het ene doosje, en voor het andere doosje maakte ik mijn eigen designer papier door lukraak stempelafdrukjes op het cardstock te plaatsen. De doosjes worden boven gesloten met een rood lint, waaraan ik een belletje hing. Om de schildjes te maken stanste ik cirkels van rood spiegelkarton, en kleurde ik een stempelafdrukje van een stempel van een wat ouder kerstsetje. Uitgestanst, bovenop het rode spiegelkarton geplakt en je versiersel is klaar. In deze kleine doosjes kun je bijvoorbeeld een chocolade-tabeltje doen met een kerstwens. 

Dan de kerstballen, wat heb je nodig en hoe maak je ze? Hieronder leg ik het uit. 

Wat heb je nodig voor de grote kerstbal? 
Een stuk designer papier van 30,5 bij 18 cm;
Een stukje band of lint van ongeveer 20 cm;
Materiaal om je kerstballen te versieren (optioneel);
En: schaar, dottingtool of bonefolder, lineaal, kleine pons om gaatjes te maken. 

Aan de slag: 
- Ril je cardstock aan de lange zijde bij 3,6 cm / 7,2 cm / 10,8 cm / 14,4 cm / 18 / 21,6 cm / 25,2 cm / 28,8 cm 
- Ril je cardstock aan de korte zijde bij 3,6 cm / 7,2 cm / 10,8 cm / 14,4 cm 

Als het goed is heb je aan 1 kant een kleeftab van ongeveer 1,5 cm. 
Zie foto hieronder



- Knip de volgende vlakken als volgt weg: 



Als het goed is heb je nu iets dat er zo uit ziet: 



- Op de onderste, overgebleven tabs zoek je het midden van die tab. Simpel trucje: gewoon een kruis maken met twee diagonale lijnen, daar waar de lijnen elkaar snijden is het midden. In het midden van de tabs pons je een gaatje waar straks het lint door geregen kan worden (zie foto hieronder). 
- Breng diagonale vouwlijnen aan op verschillende vierkante vlakken zoals aangegeven op de foto hieronder. Als het goed is, is elk vlak ongeveer 3,5 cm breed. Het midden is ongeveer 1,75 cm. Breng daar een markeerpunt aan en trek van daaruit diagonale vouwlijnen.
Zie foto hieronder:



- Nu kun je alle rillijnen vouwen. De schuine vouwlijnen moeten naar je toe gevouwen worden, met andere woorden: de driehoek moet naar je toekomen. Vouw de lijnen dus niet naar buiten toe. Deze vouwvlakken geven straks de vorm aan je bal.
Zie foto hieronder:



- Nu kun je de bal gaan verlijmen. Breng lijm aan op de kleeftab aan de buitenkant (d.w.z. op de kant met het design), en breng de andere zijde over naar de kleeftab en plak dicht. 
- Breng nu de vlakken zonder de gaatjes naar elkaar toe en druk de schuine vouwlijnen naar binnen. Als het goed is krijgt je project de vorm van een kerstbal. maak de onderzijde dicht door de vlakken op elkaar te plakken. 
- Rijg het lint door de gaatjes in een lus, knoopje aan de binnenzijde.
- En vergeet niet je fortune cookie en wens erin te stoppen.

Hieronder de maten voor de middelgrote en de kleine bal (verdere werkwijze als hierboven): 

Middelgrote bal: 
- Desigener papier van 15 x 25 cm
- Aan de lange zijde rillen bij: 3 / 6 / 9 / 12 / 15 / 18 / 21 / 24 cm
- Aan de korte zijde rillen bij: 3 / 6 / 9 / 12
Verder: zie boven

Kleine bal: 
Designer papier van 12,5 x 21 cm
- Aan de lange zijde rillen bij 2,5 / 5 / 7,5 / 10 / 12,5 / 15 / 17,5 / 20 cm
- Aan de korte zijde rillen bij 2,5 / 5 / 7,5 / 10 cm
Verder: zie boven 

Ga je het ook eens proberen? Post jouw creaties op onze groep 'Creatief met Craft Sensations', wij zijn benieuwd naar jullie versies van deze kerstballen.

Creatieve groetjes,
Sandra 
















4 opmerkingen:

  1. Superleuk, dank je wel! Mooi voor bij het kerstdiner :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da’s ook een leuk idee Angelique 😉, dankjewel!
    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee.
    Ik zie me al lopen hier door het dorp, al onze buren/vrienden hun eigen zelf gevouwen kerstbal.
    Wie weet......
    Bedankt voor het patroon, ik vind ze hem erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! Gelukkig is mijn buurtje niet zo groot 😉 En graag gedaan!

      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen