Pagina's

maandag 15 april 2019

Achtergronden maken met inkt en stencils

Hoi allemaal,

Hoe krijg je jezelf uit een knutseldip? De laatste tijd was ik zo druk dat mijn 'çrafty mojo' beneden vriespunt was gedaald. En wat doe je dan? Ik ga dan altijd terug naar de basis: inktjes, stencils, leuke stempeltjes, een beetje bling en voor je het weet ben je lekker aan het knutselen. En zo kwamen deze eenvoudige, vrolijke voorjaarskaartjes tot stand ;-). Wel daagde ik mezelf een beetje uit door niet alleen met een stencil te werken, maar om daaronder een vlak te maskeren waar de vogeltjes gestempeld konden worden. Hoe ik dat gedaan heb kun je zien in de foto tutorial onderaan deze blogpost.



De achtergronden van deze schattige kaartjes heb ik gemaakt met stencils van CS en met de kleine inktpads die in een rond doosje komen. Ik maakte 3 kaartjes met 3 kleurcombinaties; geel, groen en paars/roze. 


Op mijn kaartpaneel bracht ik een uitgestanst figuur van masking-papier aan. Het stencil komt daar overheen. Zo spaar je een figuurtje uit waar je later een stempel-afdruk op kunt aanbrengen. Ik wilde een beetje voorjaarsachtige kaartjes maken en daarom koos ik voor stempeltjes met vogeltjes. Deze stempeltjes komen samen met een embossingfolder. 


Het gele kaartje heb ik gemaskeerd met een hart in het midden. Op de foto lijken de kleuren wel lichtgevend, maar in het echt zijn de kleuren wat minder fel. 


Uit een stempelsetje van CS koos ik een spreukje, dat ik aanbracht op een stukje zwart cardstock. Het contrast van het zwart doet het goed tegen de lichte achtergrond. Ik koos ervoor het paneel te matten op een stukje geel papier uit een Luxury paperblok. Een paar strass-steentjes maken het kaartje af


Alle vogeltjes kleurde ik met alcohol makers. De stempeltjes zijn zo klein dat ze wel wat kleur kunnen gebruiken. Vandaar dat ik koos voor de markers en niet voor de kleurpotloden. 


Op het groene kaartje heb ik gebruik gemaakt van een stervormig stukje maskeerpapier. Ook gebruikte ik een honingraad-achtige stencil. Vind die vormen goed bij elkaar passen. Gemat op een stukje groen cardstock. De spreuk heb ik direct op het paneel aangebracht. Een paar sterretjes bovenin de hoek en ook dit kaartje is klaar. 


Voor de paars-roze variant koos ik een zeshoekig figuur als middelpunt. Ik koos een stencil met soort van golfachtige beweging, maar het kan ook een soort houtstructuur zijn. Vind de inkt heel mooi uitkomen met dit stencil. 


Ook in dit geval stempelde ik de spreuk direct op het kaartpaneel, maar dat ging niet goed. Vandaar dat ik de spreuk alsnog op een banner gestempeld heb, zodat ik deze eroverheen kon plaatsen. Niets meer te zien van mijn foutje, opgelost! ;-)




Het zijn hele eenvoudige kaartjes, die vlot gemaakt zijn en die mij weer in mijn knutsel-spirit hebben weten te krijgen. Zit je in een knutseldip ga dan terug naar de basis en maak iets eenvoudigs met een techniek die je goed beheerst. Of pak je favoriete stempeltje waarmee je altijd wel iets leuks weet te creëren. Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn om iets moois te creëren, dat wil ik nog wel eens vergeten ;-)


How to
Hieronder laat ik je aan de hand van foto's zien hoe je deze kaartjes maakt. Wat heb je nodig? Een paar leuke stansvormen, inkt, stencils. inkt blening tools, stempels en cardstock. Ook iets van maskeer -papier (Post-It's werken ook). 

Zoals je ziet heb ik ook de dure inkt blending tools, maar meestal gebruik ik make-sponsjes en onlangs kocht ik make-up borstels bij de Action die ook heel goed werken. Het hoef niet altijd veel te kosten ;-) 


Pak je maskeer-papier en stans een leuke vorm uit. Ik gebruikte een hart, een ster en een zeshoek. 


 Verwijder de achterzijde van het maskingpapier en plak de uitgestanste vorm op de kaart. Mijn ster is in het midden van de kaart aangebracht.  


Leg je stencil bovenop de kaart met de uitgestanste vorm. Op de foto hieronder zie je dat ik de kaart aan de achterzijde van het stencil heb vastgeplakt om zo te voorkomen dat de kaart gaat schuiven. 


Plak nu ook het stencil met de kaart vast op je werkplek. Ook weer om schuiven te voorkomen. 


En dan kan er ge-inkt worden! Ik gebruikte voor deze kaart verschillende kleurtjes groen en blauw, en op het laatst voegde ik nog wat geel toe voor wat meer helderheid. Ik gebruikte de borstels van de Action, gaat perfect. 


Dan even spieken of je het gewenste resultaat al hebt. Verwijder je stencil nog niet meteen, mocht je nog wat meer kleur willen aanbrengen dan is dat namelijk niet handig ;-)


Ben je tevreden met het resultaat, verwijder dan het stencil en het stukje maskingpapier. Magisch momentje, hoe ziet het eronder uit! 


De achtergrond is klaar. Vogeltje erin stempelen en kleuren, kaart op het gewenste formaat snijden en aanbrengen op gekleurd cardstock. Breng aan op je basiskaart. Nog een spreuk en wat bling bling en je hebt in no time de leuktste kaartjes. 



Vind je het een leuke techniek en wil je het ook een keer proberen, vergeet dan vooral niet om jouw creaties met ons te delen op onze Facebook groep 'Creatief met Craft Sensations'. Tenslotte hieronder de lijst met gebruikte producten. 

Creatieve groetjes,
Sandra 
























14 opmerkingen:

  1. Van je knutseldip is zo te zien geen spoor meer over, haha. Je hebt weer supergave kaarten gemaakt!
    Wat een leuke techniek leg je uit, helemaal niet moeilijk maar met een top resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha! Dankjewel Angelique! Het is ook maar net hoe je het ervaart, zo'n knutseldip ;-). De stencil-techniek is altijd leuk om te doen en kan eigenlijk niet misgaan. Dus helemaal geschikt als je in een dipje zit ;-)
      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  2. Een hele leuke techniek, ik doe het ook graag ....spelen met inkt.
    Mijn vraag is....Heeft de ACtion ook maskingtape? Zie het nl. niet bij de gebruikte materialen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ook een echte inkt-fan ;-). Nee, Action heeft geen maskingpapier. Ik werk vaak met post-it notes, vanwege het kleefrandje. Je moet dan net iets beter opletten dat de inkt er niet onder komt, maar het is heel goed te gebruiken.

      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  3. Ik durf die inkt steeds niet te kopen, ben bang dat ze het niet goed doen.
    Maar hier zie ik dat dat dus wel zo is!!
    Prachtige kaartjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik had ook een beetje mijn twijfels hoor! Ik dacht, gewoon proberen! Ze werken prima! Mochten ze een beetje droog worden, gewoon een beetje water toevoegen. Dank je wel!

      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  4. Ik vind mooi maar hoe beginnen maken fout hoe doet wel echt mooi gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar kan die kopen winkel bijv action???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Linda, de stencils, inkt en borstels kun je kopen bij de Action.
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  6. Helemaal geweldig je kaartjes, leuke kleuren, schattige vogeltjes, echt supermooi gedaan Sandra!
    Groetjes, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Wietske, wat fijn dat je ze leuk vindt! Ja, die vogeltjes zijn echt schattig he? ;-)
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  7. Mooie achtergronden waar kan ik de stencils kopen?

    BeantwoordenVerwijderen