Pagina's

maandag 2 november 2020

Step-kaarten(trapjeskaart) kerst met tuto

 Hoi allemaal! 

Vandaag wederom twee kerstkaarten gemaakt met enkel een kerstblok, een beetje bakerstwine en blingetjes. Ditmaal maakte ik twee step-kaarten, of trapjeskaart als je wilt. Als je naar het modelletje kijkt zal het je meteen duidelijk zijn waarom hij zo genoemd wordt. Mijn uitdaging is om te laten zien dat je met enkel een blok met mooi papier, tags, kaartjes en spreuken hele leuke kaarten kunt maken. Craft Sensations biedt steeds vaker blokken aan met bijpassende plaatjes, kaartjes en tags waardoor ook een beginnend kaartenmaker met weinig middelen leuke kaarten kan maken. Onderdaan het blog vind je een foto-tutorial en een beschrijving voor de basis van de kaart, alsook de maten van de matten. Ik hoop dat jullie de kaarten leuk vinden. 

De afgelopen weken heb ik steeds met hetzelfde kerstblok gewerkt, ik wil het blok zoveel mogelijk opgebruiken en jullie laten zien dat je met 1 blok heel veel, leuke kaarten kunt maken. Gelukkig verveelt mij de klassieke combinatie van groen, rood, zilver en goud nooit. 

 

Op de foto hierboven zijn de trapjes mooi te zien. Dit soort step-kaarten zijn er in verschillende varianten. Ik koos ervoor de trapjes aan de zijkant te plaatsen, maar je kunt ook een stepkaart maken waarbij de kaart in het midden een 'step' heeft. Deze kaartmodellen zijn heel universeel en worden veel gemaakt. Ook wel te begrijpen, omdat je er een superleuk effect mee creëert. 


Zoals je ziet heb ik enkel gewerkt met elementen uit het kerstblok. Ik gebruikte de kaartjes en tags voor mijn focal points en knipte cadeautjes uit het designer papier om het achterste paneel mee te versieren. 


In de foto tutorial helemaal onderaan het blog geef ik de maten voor de matten die ik gebruikt heb voor de verschillende panelen. Ik maakte een rode kaart en een groene kaart en wisselde het spiegelkarton af met groen en rood. Op de kaart hieronder zie je dat ik ook nog met goudkleurig spiegelkarton gewerkt heb, omdat de kleuren toch een beetje donker waren. Dat gouden randje, en de gouden strass-steentjes, halen de kaart helemaal op. 


Wat ik nog niet heb gedaan maar wel ga doen is op het grote rode respectievelijk groene vlak dat je hieronder op de foto kunt zien aan de linker achterzijde van de kaarten, is een witte mat plaatsen. Daar kan ik mijn kerstgroet op schrijven. 


Op de foto hieronder is mooi te zien dat ik met een glitterpen de glazen pot heb gekleurd. Voor een sprankelend effect. 


En op de foto hieronder is goed te zien hoe de goudkleurige mat de kaart helemaal ophaalt.


Op de foto's hieronder kun je zien hoe (simpel) ik de treden opgeleukt heb. Je kunt de treden zo vormgeven als je wilt, en ik ben nu al benieuwd hoe jullie stepkaart eruit zal zien ;-)



Als je de kaarten dichtvouwt heb je wel een behoorlijk pakketje waar een wat ruimere enveloppe omheen moet. Waarschijnlijk ook extra postzegels met alle matten. Maar dat vind ik het zeker waard, de ontvanger van de kaart zal zeker blij zijn om zo'n leuke kaart in de bus te vinden. 



Dit is mijn versie van de zij-stepkaart. Deze kaart is natuurlijk ook heel leuk voor verjaardagen, of andere feestelijkheden dan kerst. Er gaat iets vrolijks van de trapjes uit ;-). Hieronder leg ik je uit hoe ik de kaarten gemaakt heb. Er is een foto met daarop de kaartbasis met alle snij- en vouwlijnen, en misschien vind je het handig om je kaarten aan de hand van die foto te maken. Ook de maten van de matten heb ik ditmaal opgenomen in de tutorial, om het jullie net even iets makkelijker te maken. Mocht je de kaart ook maken deel ze dan met ons op onze facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations' ;-)

Creatieve groetjes,
Sandra


Hoe gaat het in zijn werk? 

Neem 1 stuk cardstock van 21x14,8 cm: dit is de kaartbasis. 

Snijd vanaf 4 cm t/m 18,5 cm in. 


Ril aan de 4 cm kant bij 4, 8, 12, 16 en 18,5 cm

Ril aan de 21 cm kant bij 10,5 cm.

De vouwlijn die je bij 18,5 cm hebt gemaakt vouw je naar boven, de vouwlijn bij 16 cm vouw je naar beneden, de vouwlijn bij 12 cm vouw je naar boven, de vouwlijn bij 8 cm vouw je naar beneden en tenslotte vouw je de vouwlijn bij 4 cm weer naar boven. 

De vouwlijn bij 10,5 cm vouw je ook naar boven. Dan heb je je trapjes al gemaakt.

Zie foto's hieronder. 


Wat heb je nodig om te matten?

 Het paneel aan de linkerkant is het grootste paneel en is de focal point van je kaart. Daarvoor heb je een goud gefoilleerd paneel van 10,1 x 7 cm nodig en een paneel designer papier van 9,7 x 6,6 cm. Bovenop dit paneel kun je je kaartje matten, of je kies ervoor om eerst nog een paneel spiegelkarton te matten. Die zou dan 9,3 x 6,2 cm zijn. 

Het kleine paneeltje helemaal vooraan aan de rechterkant heeft een mat van 7,2 x 2,1 goudkleurig spiegelkarton en een stukje designerpapier van 6,8 x 1,7 cm. 

Voor het middelste trapje snijd je een vierkant paneel van 7,4 x 7,4 cm rood cardstock (of als jouw kaartbasis een andere kleur heeft: een paneel van deze grootte in de kleur van jouw cardstock). Het heeft vervolgens een goudkleurige, vierkante mat van 7 x 7 cm en tenslotte een vierkant stukje designerpapier van 6,6 x 6,6 cm.

Het achterste trapje heeft een mat van rood cardstock (of in de kleur van jouw kaartbasis) van 10,3 x 7,4 cm, een goudkleurige mat van 9,9 x 7 cm en een mat designerpapier van 9,5 x 6,6 cm. 

En tenslotte...de lijst met gebruikte producten.

 Veel plezier met het maken van deze kaarten! 







2 opmerkingen: