Pagina's

maandag 16 november 2020

Easelkaarten in een handomdraai (tuto) - gebruik glitter!

 



Hoi allemaal! 

Ik wil graag mijn kerstpapier optimaal benutten dit jaar, en het duurde even een tijdje voordat ik wist wat ik met de leuke kaarten wilde doen met de kerstmannen erop. De kaartjes zijn 6 x 6 inches groot, en omdat ik de kaartjes niet teveel wilde versnijden maar de kerstmannen juist goed in de spotlight wilde zetten, besloot ik er 'easelkaarten' van te maken. Dat zijn kaarten die je als een soort schildersezel kunt opstellen. De plaatjes in het kerstblok lenen zich goed voor easelkaarten, omdat je op die manier de afbeelding goed tot zijn recht kan laten komen. Het kerstblok bevat 4 kaarten met kerstmannen en in het blok is ook een vel papier in het groen dat zich precies in vieren laat snijden. Dat heb ik gedaan en de groene kaartjes die ik daardoor had vormen de basis voor mijn paneel. Ook die kaartjes zijn precies 6 x 6 inches groot en daarom besloot ik de easelkaarten in inches te maken. 


Hieronder steeds 2 foto's per kaart. Op de een of andere manier zijn de foto's wat 'korrelig' geworden, en ik denk dat het komt omdat de camera al het glitter niet zo goed kan verwerken ;-) Maar een kerstkaart zonder glitter is voor mij geen kerstkaart. 


De panelen bestaan uit een stuk cardstock van 6 x 6 inches. Ik gebruikte een vel papier uit het kerstblok in het groen, dat eigenlijk al was ingedeeld in die panelen. Het enige dat ik hoefde te doen was het vel in vieren delen.


 Op het paneel heb ik een mat van rood cardstock aangebracht dat ik met glitter heb omrand. Hoe ik dat gedaan heb lees je onderaan het blog, onder de tutorial. 



Op de foto hierboven is de 'stopper' mooi te zien. Ik bracht eerst een stuk designerpapier aan met in het groen met een rode blok (6 x 6 inches). Daarna bracht ik een rode mat aan van 2,5 x 5,75 inches, waarop weer een stukje designerpapier gaat van 2,25 x 5,5 inches. Daar bovenop bracht ik een etiket aan, dat ik met een sierstans heb uit gestanst. Hierop kan de kerstwens geschreven worden. 


En de kaart met de kerstman heb ik gemat op het rode cardstock. Alle panelen heb ik opgeleukt met goudkleurige strass-steentjes, bakerstwine, en een spreuk in goudkleurig heat embossing. 


Omdat ik de kaartjes toch nog een beetje 'donker' vond besloot ik ook een beetje washi tape te gebruiken op de kaartjes, goudkleurig natuurlijk. 


Sommige van de spreukjes heb ik 'verpakt' als een cadeautje, zoals op de foto hierboven. De randen van alle kaartmatten heb ik aangezet met inkt, nadat ik de randen een beetje had opgeruwd. Voor een 'vintage' effect. 


De kaarten kunnen per post bezorgd worden, maar je zult wel extra postzegels nodig hebben. De kaarten zijn vanwege alle panelen vrij zwaar, maar daardoor staan ze ook weer beter. 

Ik hoop dat jullie mijn kaartjes leuk vinden, en dat je misschien zelf ook wel easelkaarten gaat maken met deze kaartjes of met kaarten uit andere paperblocks. Ik denk dat ik er een aantal rood-kleurige enveloppen bij maak, en dat deze kaarten bijvoorbeeld naar mijn buurtjes gaan. Een handgemaakte kaart is tenslotte zoveel leuker ;-) 

Scrol naar beneden voor de werkbeschrijving en een foto-tutorial. Helemaal onderaan vind je de lijst met gebruikte producten. Mocht je ze ook gaan maken deel ze dan met ons op onze Facebookgroep Creatief met Craft Sensations en Art Sensations. 

Creatieve groetjes,

Sandra 



Tutorial

Opmerking vooraf: omdat de kaartjes die ik gebruikt heb precies 6 x 6 inch zijn heb ik besloten deze tutorial in inches te doen. De meeste linialen kennen ook een inch aanduiding, ook de linialen die te koop zijn bij de Action. Zelf vind ik het werken met inches veel prettiger dan het werken in centimeters, omdat je niet met millimeters te maken hebt. Ga voor jezelf de uitdaging aan en kijk of het ook in inches lukt ;-).

Wat heb je nodig? 
Naast schaar/papiersnijder, lijm, vouwbeen, lineaal heb je nodig: 
 1 Vel papier van 12 x 12 inches
Een paneel van 6 x 6 inches dat naar eigen inzicht versierd kan worden. Mijn kaart heeft een mat van rood cardstock met glitter van 5,75 x 5,75 inches en de kaart is 5,5 x 5,5 inches. 
Een stopper: om de kaarten te laten staan moet je een soort 'stopper' maken waarachter het paneel rust. Mijn stopper bestaat uit een stukje cardstock van 2,5 x 5,75 inches met daarop een stukje designerpapier van 2,25 x 5,5 inches. De mat van de stopper bracht ik met 3D foampads aan, zodat de kaart zeker blijft staan. 
Een stukje cardstock om je kerstwens op te schrijven: ik heb met een sierstans een label gestanst waarop ik mijn kerstgroet kan schrijven. 
Een stuk cardstock van 6 x 6 inches voor de binnenkant van de kaart. 
Bakerstwine, stempel met spreuk, goudkleurige strass-steentjes, goudkleurig heat embossing etc. 

Hoe ga je te werk?
Neem een vel papier van 12x12 inch (gewoon een vel uit een van de grote blokken, in cm's is het vel 30,5x30,5) en snijd deze bij 6 inches door het midden. 

Op deze manier heb je al 2 stukken papier voor 2 kaarten. 

Ril bij 3 inches en bij 6 inches...(zie foto hieronder, de volgende keer toch weer met blauwe of zwarte pen schrijven zie ik wel...)

Vouw de kaart bij 6 inches dubbel en klap het stuk van 3 inches terug. Het teruggevouwen stuk van 3 inches is het deel waar de 6 x 6 inches kaart op geplakt moet worden. Breng dus ook alleen lijm aan op dat teruggevouwen deel, zie foto hieronder. 


Breng het 6 x 6 inches paneel aan op de kaartbasis. Zoals op de foto's hieronder. 


Rondom de rode kaartmat heb ik glitter aangebracht. Heel simpel: neem wat vloeibaar lijm, breng een rand aan langs het cardstock en strooi er glitter over. Het overtollige glitter doe je weer terug in het flesje. Wel even goed laten drogen voordat je ermee aan het werk gaat.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten