Pagina's

vrijdag 9 juli 2021

Parasol en hoedje


Hi allemaal,

Dit keer ben ik aan de gang gegaan met de stofjes van Craft Sensations...

Het parasolletje en het hoedje heb ik daarmee gemaakt, zonder naald en draad! Dit samen is verwerkt op een kaartje.


Ik heb designpapier uit 2 verschillende blokken gebruikt, door het scheuren krijg je al een vintage look. Ook een tekstje en parels erbij om het af te maken.


Ik hou van miniatuurtjes en vond het dus erg leuk om dit parasolletje of parapluutje te maken. Mocht je willen weten hoe en met welke materialen ik het heb gemaakt, lees dan hieronder verder.

Liefs,


Tutorial:

Ik begin met een schoteltje van ongeveer 1 cm doorsnee. Leg dit halverwege op een velletje papier. Je kan ook direct op het lapje stof aftekenen.


Trek er een potloodlijntje langs.


Knip dit uit.


Leg dit op een stukje stof en trek een lijntje.


Knip dit uit.


Langs de ronde rand plaats ik dunne sterke tape.


Daar langs plaats ik een stukje kant.


Ik vouw het geheel dubbel.


Langs de rechte zijde van het dubbel gevouwen geheel plaats ik sterke tape, zodat je onderstaande krijgt.


Dan lijm ik de rechte kant aan elkaar en er ontstaat een kegeltje. 


Dan neem ik een grote paperclip en buig het zoals hieronder. Heb je geen grote paperclip kan je ook een stuk ijzerdraad van +/-15cm nemen.


Ik maak het "handvat" iets kleiner door het af te knippen.


Op ongeveer 10.5cm knip ik het lange stuk af.


Ik plaats tape rondom de paperclip en wikkel daar bakerstwine omheen (het gouddraadje heb ik verwijderd)


Bij het handvat wikkel ik 2x het draadje zodat er een bolletje ontstaat, dit vind ik mooi maar hoef natuurlijk niet. De uiteindes voorzien van een druppel lijm zodat het goed blijft zitten.


Ik lijm de paperclip op de lijm rand van het kegeltje, even goed laten dragen


Dan vouw ik het kegeltje als een parasolletje of parapluutje en hou dat bij elkaar met een een stukje bakerstwine.


Op een stuk verpakking van bijvoorbeeld kattenvoer, teken ik enkele rondjes. Aantal is afhankelijk van het dikte van het gebruikte karton. Kijk gewoon wat jij mooi vind. Ik neem als maat een rolletje tape. Binnenzijde is ongeveer 2.5cm en de buitenzijde ongeveer 4.5cm. Knip enkele rondjes uit.


Ik lijm een groot rondje op een stukje stof met tape. Waarom tape... tape zie je niet door de stof heen.


Knip dit royaal uit:


Lijm dit goed vast, ik gebruik nu wel vloeibare lijm. De wasknijpers houden de stof op zijn plaats en kan het goed drogen.


Ik lijm enkele kleine rondjes op elkaar, net zoveel als ik zelf wil, je kan een hoge hoed maken of een lager zomer hoedje. Ook deze laat ik even met wasknijpers goed drogen.


Dit lijm ik met tape op een stukje stof en plaats rondom ook tape. 


Plak dit vast langs de rand.


Knip nu royaal de stof af en plaats genoeg vloeibare lijm:


Lijm dit weer met behulp van de wasknijper vast.


Uit een stukje designpapier haal ik een rondje van ongeveer 4.5cm.


Dit lijm ik op het grote rondje op de gelijmde zijde.


De rand van het kleine rondje voorzie ik van kant. 


Nu gaat het geheel op elkaar met vloeibare lijm.


Laat dit weer goed drogen met de wasknijpers


Ik wikkel er nog een touwtje omheen met een strikje.


Dit is het eindresultaat:


Je kan dit op van alles gebruiken, ook super leuk op doosjes enzo... Maar ik heb er deze keer een kaartje van gemaakt. Voor de liefhebber zal ik hieronder de opbouw vermelden:

Ik neem dubbelgevouwen basiskaart van ongeveer 15x15cm (iets kleiner omdat A4 net geen 3cm is)


Daarop designpapier 0.5cm kleiner en nog een stuk designpapier ook weer 0.5cm kleiner.


Dat laatste stuk designpapier scheur ik diagonaal door midden en scheur ook een stukje ribbelkarton.


Op het ribbelkarton plaats ik de parasol en het hoedje.


Dan ga ik alles opruwen en bewerken met inkt... 
Ooh ik mis nog een tekstje, dus even stempelen.


Ik scheur nog een hoekje van het designpapier en daarop komt de tekst met 3d tape.


Nog enkele parels erbij.


En dan is dit het eindresultaat:


Gebruikte materialen Craft Sensations:

Designpapier




Kraft



Deco Fabrics (stofjes)


Bakers twine


Parels


Overige materialen:

  • Grote paperclip of ijzerdraad +/- 15cm
  • Kant
 

8 opmerkingen:

  1. Wauw.... supergaaf... ook goed uitgelegd en in beeld gebracht. Je hebt er een toffe 'workshop' van gemaakt! Dankjewel.

    Hartelijke groeten,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo leuk, Bianca, bedankt voor de uitleg.
    gr. Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een pracht kaart en laat duidelijk zien dat je met weinig zoiets moois kan maken.
    Dikke pluim voor de uitleg.
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat superleuk gedaan en zo duidelijk uitgelegd, deze staat op mijn to do lijstje......

    BeantwoordenVerwijderen