Pagina's

woensdag 21 juli 2021

Envelopkaart


Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar hier is dan eindelijk de beloofde verwerking van de envelopkaart die ik op 14 mei op onze facebook pagina geplaatst heb. Om aan te geven dat het even leuk blijft in verschillende maten heb ik nog een paar voorbeelden extra gemaakt. Het is een idee dat ik op het internet gezien heb en er mijn draai aan gegeven heb.  De eerste kaart heeft een magneet sluiting onder de klep, de tweede kaart heeft een sluiting van een touwtje dat om twee splitpennetjes heen draait en het kleine kaartje heeft een banderol met magneet sluiting.




Hieronder volgt nu de beschrijving van de drie basis kaartjes.... Ik heb de aankleding eenvoudig gehouden maar je kan ze natuurlijk net zo fraai aankleden als dat je zelf leuk vind natuurlijk. En in de envelop passen bij voorbeeld nog leuke labels of een lief kaartje, wat je maar leuk vind.....


Op deze twee foto's staan de maten van de basiskaarten beschreven, de foto boven met de ril vouw in het midden en op de foto hieronder zijn de kaarten gevouwen.
Voor de duidelijkheid nog even de maten: De grote kaart is 18 cm hoog en 21 cm breed en wordt gerild op 10.5 cm op de lange kant. De middelste kaart is 15 cm hoog en 21 cm breed en wordt ook op 10.5 cm gerild. Het kleine kaartje is 11.5 cm hoog en 15.2 cm breed en wordt gerild op 7.6 cm op de lange kant!


Nu gaan we beginnen met het maken van de envelop en de klep (het is leuk om hier een andere kleur cardstock voor te nemen dan de basis). Op de volgende 3 foto's staan de maten van respectievelijk de kleinste, de middelste en de grote kaart. 
 Misschien een beetje verwarrend, in omgekeerde volgorde, maar ik had alles al geknipt voor de grote kaart toen ik ontdekte dat ik er geen foto van had gemaakt! Nu is wel gelijk duidelijk hoe alles geknipt moet worden....


Het kleine kaartje: cardstock 11.5 cm hoog en 15 cm breed rillen op de lange kant op 1 en 8 cm en op de korte kant op 1 cm. Voor de klep een stukje cardstock van 6 cm hoog en 7 cm breed, dit ril je op de korte kant op 1 cm. Verder zet je een puntje op 2.5 cm aan de linkerkant vanaf de rillijn gemeten en op 1.5 cm aan de rechterkant vanaf de rillijn gemeten. Aan de bovenkant vanaf de linkerkant gemeten op 3 cm ook een markeerpunt. Trek nu lijntjes vanaf de markerkeerpuntjes aan de zijkanten naar boven zoals op de foto is aangegeven.  Waar de ringels op de foto staan wordt alles weggeknipt.


Hierboven zie je het voorbeeld met maten van het middelste kaartje ook deze bewerk je op dezelfde manier als het kleine kaartje. De maten van de envelop zijn: hoog 15.2 cm, breed 21 cm en ril deze op de lange kant op 1 en 11 cm en op de korte kant op 1 cm . Het flapje is hoog 7.5 cm en breed 10 cm ril deze ook weer op 1 cm en vanaf de rillijn links op 4 cm een stip en rechts op 2 cm en bovenaan op3.5 cm vanaf de linkerkant.


De maten van de grote envelop: hoog 18.5 cm, breed 21 cm gerild op de lange kant op 1 en 11 cm en op de korte kant op 1 cm.  De flap is 10 - 10 cm en wordt aan één kant gerild op 1 cm. Links vanaf de rillijn een punt op 5 cm en recht op 3 cm. Op de boven lijn op ongeveer 4cm en daar weer lijnen naar trekken en daarlangs wegknippen. Heb je het goed gedaan dan ziet het er bij alle drie de enveloppen en flapjes uit zoals hierboven op de foto.
 

Voor alle drie de voorbeelden geld nu dat ik op het flapje dubbelzijdig tape op de rillijn aan de binnenkant van de flap heb geplakt en van het grote deel het dubbelzijdig tape aan de buitenkant van de ril randen. Plak het nog niet dicht want er komt aan de bovenkant van het andere deel nog een kleine opening om straks je label makkelijk uit de pocket te kunnen halen.
Voor diegene die in het bezit zijn van een zo genaamde Notch zal ik op de volgende foto's laten zien hoe je hiermee een mooie rand in je pocket kan maken.


Met de Notch pons (dit is een pons om ronde hoeken en zelf doosjes of enveloppen te maken) heb ik een soort van opening geponst. Dit gaat als volgt... je legt de bovenrand van het rechterdeel van je cardstock (dit is het gedeelte zonder de tape) met de buitenhoek/zijkant tegen de buitenhoek van de pons (zie de potloodpunt) en dan pons je.
Daarna leg je de Notch langs de bovenrand maar nu tegen de vouwlijn van de envelop zodanig dat de vouwlijn weer tegen de hoek van de notch ligt ( zie de potloodpunt) en nu pons je weer...


Het ziet er dan zo uit als op de foto hieronder. Vervolgens trek je een lijntje tussen de twee 'dalletjes' en dit stukje knip je weg. 


Je hebt nu een mooie rand voor je envelop pocket geponst.


Heb je nu geen Notch, geen nood, het kan natuurlijk ook op de bekende manier met een cirkelpons of met een ander rond voorwerpje wat je tot de helft op de bovenrand legt en er zo een half maantje uithaalt.


Op de foto hieronder zie je dat ik alles weer omgekeerd heb en het flapje tot de 1 cm rilvouw achter de bovenkant gelegd heb om dat zo vast te plakken.


Hierna de rest van de tape verwijderen en het geheel op elkaar plakken

  
Voor de volgende stap keren we het geheel om en voorzien we de achterkant van dubbelzijdig tape of een stevige lijm


om het daarna op de basiskaart te plakken.


Als alles goed gegaan is ziet het er dan zo uit en kan het versieren beginnen!


Voor het kleinste kaartje heb ik nog een soort open banderol gemaakt. Hiervoor heb ik een stukje cardstock in de kleur van de basiskaart genomen van 3.4 cm hoog en 20 cm lang en dit heb ik dubbel gevouwen. Hier bovenop heb ik een stukje cardstock van 3 cm hoog en 7 cm breed (van de andere kleur) geplakt.


vervolgens heb ik aan de binnenkant van het uitstekende deel een magneetje geplakt zodat de banderol goed op zijn plaats blijft zitten. Hiervoor kan je natuurlijk ook een stukje klittenband nemen.


Hieronder is te zien hoe ik de magneetjes bij de andere kaarten heb verwerkt. Ook hiervoor geld natuurlijk dat het ook met klittenband gesloten kan worden.


Als extra laat ik nog even zien hoe ik de sluiting met de splitpennen en de rondjes gemaakt heb.  Let op: deze sluiting moet je maken vóór je het envelop gedeelte dichtplakt. Het flapje moet al wel geplakt zijn.


Het gaat als volgt, je vouwt alles dicht zoals je het later gaat plakken en leg dan je liniaal aan de bovenkant  in het midden op je envelop. Op de foto hierboven zie je dat ik een potloodpuntje bij de 0 en 5 cm gezet heb en dat is op ongeveer 8.5 cm van bovenaf gemeten.  Let op: dit is hier bij de middelste kaart gemeten! Vervolgens heb ik hier een klein gaatje in gemaakt zodat er een splitpennetje doorheen past.
 Het ziet er dan uit zoals op de foto hieronder.


Vervolgens heb ik op de buitenkant van mijn flapje eerst designpapier geplakt en vanaf de onderkant van de flap ook daar een gaatje ingeprikt. Hierna van een ander stukje stevig designpapier (plak er anders een stukje karton achter) 2 cirkels gestanst of geponst. Ook hier in het midden een gaatje gemaakt. Voor de flap: de splitpen door de cirkel, nu een touwtje aan de splitpen knopen en dan door het gaatje van de flap heen steken en de splitpen open vouwen. Doe dit niet te strak want anders kan je er geen touwtje meer omheen krijgen. Aan de binnen kant van de flap heb ik nog een cirkel van cardstock geplakt om de splitpen weg te werken.


Vervolgens doe je precies het zelfde bij de voorkant van de envelop, eerst designpapier en daarna het rondje met de splitpen maar nu zonder het touwtje dus let er dan wel goed op dat je de pennetjes niet te strak aandrukt aan de binnenkant, want anders past er geen touwtje tussen!
Ook hier plakken we een rondje ter bescherming aan de binnenkant over de pennetjes heen. Zie de extra foto hieronder.


Als dit allemaal gelukt is (en je hebt de sluiting even getest dat het niet te strak is) kan je de envelop dichtplakken en het geheel op je basiskaart plakken
 Ik heb aan het eind van mijn touwtje nog een leuk bedeltje gehangen, dit kan natuurlijk ook een kraal o.i.d. zijn, wat je maar leuk vindt.


Nou dit is het dan. Het is een heel verhaal geworden waar ik met veel plezier aan gewerkt heb en ik hoop dat ik ook jullie met deze uitwerking een plezier gedaan heb. Mochten jullie ze ook gaan maken, wat wij natuurlijk hopen, deel dan je resultaat met ons op de facebook groep! Voor nu creatieve groetjes en tot mijn volgende blog maar weer, Sonja



Hieronder volgen nog wat foto's van de producten die ik o.a. gebruikt heb:






















4 opmerkingen:

  1. Onwijs gaaf en dank je wel,ga meteen aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reactie Coby!
      Je snapt natuurlijk dat ik dan wel heel
      nieuwsgierig ben naar het resultaat hè!
      Ik hoop dan ook dat je dat met ons gaat delen in de FB groep!
      Veel plezier met het maken van deze envelopkaart.
      Groetjes Sonja.

      Verwijderen
  2. Goede tip met die pons. Je kaarten zijn erg leuk geworden. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga hem ook maken met het zwart / witte blok met dat leuke meisje, dank je wel voor deze duidelijke uitleg

    BeantwoordenVerwijderen