Pagina's

maandag 31 mei 2021

Trekkaartjes voor de geboorte van een broertje of zusje

Hoi allemaal! 

Er zijn weer baby's geboren onder de collega's, yay!! Een meisje en een jongen, en dat verdient natuurlijk een leuke kaart. Ik houd erg van fun fold kaarten en interactieve kaarten, zeker als het gaat om geboortekaartjes of kinderkaartjes. Op sociale media kwam ik een soort van 'trekkaart' tegen, die super eenvoudig te maken is, en toch dat 'wauw' effect geeft dat ik graag wil voor mijn kaartjes. Hieronder zie je de kaartjes waarom het draait. 


Baby-kaartjes zijn (samen met condoleance kaarten!) mijn favoriete kaartjes om te maken. Zeg nou zelf, het is toch een feestje om met die lieve stempeltjes en zachte kleurtjes te werken? Ik vond ze heel leuk om te maken. 


Het design van de kaartjes is eenvoudig. Op het vierkante paneeltje heb ik grote broer gestempeld. Beide collegaatjes hebben al een zoontje, en een van de dames kreeg er een dochter bij en de ander een tweede zoontje. Vandaar dat de konijntjes in het blauw gekleurd zijn. Op de foto hieronder is het broertje nog alleen, maar...


...het interactieve element is het touwtje waar de ontvanger van de kaart aan kan trekken om het broertje of zusje tevoorschijn te toveren. Op het blauwe kaartje komt een broertje tevoorschijn, op het roze kaartje een zusje. Zo schattig!


Hieronder het jongenskaartje. De kaart bestaat uit een kaartbasis en een mat. De mat heb ik zelf gemaakt met een stencil en inkt, maar je kunt er ook heel goed desingerpapier voor nemen. Op het vierkante paneeltje stempelde ik 'grote broer', en de achtergrond van beide elementjes heb ik opgeleukt met een hartjes-stempeltje. Klein spreukje onderin en een paar plakpareltjes. Bovenin de kaartjes heb ik een ballon aangebracht met 3D foampads en die heb ik glanzend gemaakt door ze te bestrijken met 'glossy accents'. Aan de uiteinden van de touwtjes heb ik vlaggetjes geplakt die ik gemaakt heb van stukjes washitape. Heel eenvoudig. 





En dit is het meisjes-kaartje. Ook in dit geval heb ik de mat met inkt en een stencil gemaakt. De figuurtjes heb ik gekleurd met alcoholmarkers van CS die helaas niet in Nederland in de winkels liggen. Ik vind die baby zo olijk, word je toch blij van als je dat in de bus ontvangt? 




En hier de kaartjes nog een keer bij elkaar. Super eenvoudig en vreselijk leuk om te maken. Ook geschikt voor beginners, het enige waar je goed op moet letten is dat het elementje aan het touwtje goed moet kunnen bewegen en dat het nergens blijft haken. 







Ik hoop dat jullie mijn kaartjes leuk vinden. Mocht je ze ook willen maken, deel dan jouw project op onze facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Hieronder leg ik in een foto tutorial uit hoe je de kaartjes in elkaar zet. Helemaal onderaan zie je welke producten ik gebruikt heb. 

Veel plezier met het maken ervan!

Creatieve groetjes, 
Sandra



Foto tutorial

Op de foto hieronder zie je wat je nodig hebt om deze leuke trekkaart te maken: een kaartbasis, een oplegger, een elementje met een lief stempelafdrukje waarachter je het touwtje kunt laten lopen, touwtje en 2x een broertje of zusje (gestempeld ;-)). Het ene stempelafdrukje wordt ingekleurd, het andere afdrukje heb je nodig om de baby te bevestigen aan het touw.  


Mijn kaartoplegger heb ik gemaakt met behulp van een stencil en inkt, maar je kunt natuurlijk ook gewoon desingnerpapier nemen. 



Op de foto hieronder zie je al hoe het eruit moet komen te zien. 


Kies een elementje dat in ieder geval groot genoeg is om het bewegende elementje (de baby met het blauwe konijnenmutsje) achter langs te laten lopen. Ik koos voor een vierkant element met daarop een konijntje gestempeld. 


Op de achterkant van het vierkante elementje breng je een dubbele laag foampads aan. Alleen langs de bovenzijde en de onderzijde laten lopen, en zodanig dat het bewegende element er onder door kan. 



Voordat je het vierkante elementje aanbrengt pons je eerst twee gaatjes in de oplegger waardoor het touwtje moet lopen, zie foto hieronder. Dit is gewoon een kwestie van even goed meten waar je wat wilt hebben.


Het draad of touw rijg je er op de hieronder staande wijze door de gaatjes. Op de foto hieronder is ook al te zien dat ik het tweede stempelafdrukje van de baby niet gekleurd heb, omdat die achter het gekleurde afdrukje geplakt moet worden. Daartussen laat je het touw lopen. 


Als je goed kijkt zie je dat ik lijm heb aangebracht op de zijde waarop de afdruk is te zien. Doe dat niet andersom, want dan past de stempelafdruk niet achter de gekleurde stempelafdruk. Vraag me hoe ik daar achter ben gekomen...;-). Het touw gaat er boven langs en vervolgens plak je het gekleurde plaatje erop. 



Breng vervolgens ook het vierkante paneeltje aan en check steeds goed of de baby goed achter dat paneeltje langsloopt. 


Daarmee heb je de kaart in elkaar gezet. Wat je vervolgens nog even moet doen is goed meten hoeveel touw nodig is om de baby helemaal achter het paneel te laten schuiven en tevoorschijn kan komen. Aan beide zijden van het touw breng je een knoop aan, om het af te werken. 

Gebruikte producten


























 

3 opmerkingen:

  1. Leuk, dit ken ik nog niet.
    Ga het eens proberen.
    Heb een binnenkort jarige kleinzoon, en die wil altijd iets met autootjes.
    Bedankt voor de duidelijke uitleg

    groetjes, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  2. superleuk, en met de babyboom van dit moment is zo'n kaartje altijd welkom.
    dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen