Pagina's

woensdag 26 mei 2021

Kaart met schuifsluiting.

 


Hallo allemaal,

Op de introductie foto zien jullie 2 kaarten van verschillend formaat en ook ieder met een andere sluiting. Ik heb dit bewust gedaan om te laten zien dat je niet aan één bepaalde lengte of breedte vastzit om een kaart met dit sluit systeem te maken. De binnenkant van de beide kaarten heb ik voorzien van een bandje waarachter een tag, label of zelfs een klein boekje gestoken kan worden.


Deze beide kaarten hebben een schuin gesneden "over flap" maar dit kan natuurlijk ook een gewone rechte flap zijn.


De basis is 14 - 21 cm en deze wordt gerild, op de lange kant, op 7.5 cm en op 16 cm.


Vervolgens meet je aan de bovenkant van de rechter flap vanaf de rillijn 2 cm en van daaruit trek je een potloodstreep schuin  naar beneden naar de rechter onderkant. Dit gedeelte knip of snij je weg.


Hierna voorzie je beide zijflappen, aan de buitenkant, van designpapier. Zoals op de foto hieronder te zien is. Ik heb hier ook alle randen alvast beïnkt van zowel de kaart als het designpapier maar dat is een keuze.


Aan de binnenkant heb ik ook alvast in het midden design papier geplakt.


Vervolgens ben ik aan de binnenkant van de linker flap zowel aan de boven- als onderkant gemeten op 6.5 cm een markeer streepje gaan zetten. (op de foto is het hele rechthoekje al te zien )


Vervolgens meet je vanaf de linker zijkant 2.5 cm en dat doe je ook vanaf de eerste rillijn naar links, daar zet je ook een streepje.


Op de foto hieronder zie je hoe het er dan uit komt te zien en vervolgens snij je dit rechthoekje eruit.


Dit is het resultaat en daarom is het ook belangrijk dat je eerst het designpapier aan de voorkant plakt.


Vervolgens heb ik drie cirkels van 5 cm doorsnee gesneden, een strook van 14 - 2 cm en twee kleine strookjes van 3 cm lang en 1 cm hoog.


De lange strook en 1 cirkel heb ik vervolgens voorzien van designpapier.


Hierna heb ik de twee kleine strookjes dubbelgevouwen en met de 'ruggen' tegen elkaar in het midden van één van de over gebleven cirkels geplakt.


De twee flapjes van de strookjes heb ik vervolgens van binnen naar buiten door het gaatje van de kaart heen gestoken zoals je op de foto kan zien.


Hierna heb ik de kaart even dicht gevouwen en de kleine strookjes zoveel mogelijk naar rechts geschoven en op de bovenkant wat lijm gesmeerd. (zie foto)


Hier bovenop heb ik de laatste cirkel geplakt. Mochten jullie het ook gaan maken, wat ik natuurlijk wel hoop, let er dan goed op dat de cirkel wel zo'n beetje in het het midden van de kaart ligt.


Vervolgens heb ik de strook, met het designpapier, in het midden van de cirkel geplakt. Op de foto hieronder zie ik dat het een beetje scheef zit, dat is in het echt niet zo maar er is wat ruimte door het rechthoekje tussen de cirkels in waardoor je het strookje iets heen en weer kan halen. Ik heb eerst de cirkel helemaal naar rechts geduwd en daarna pas de strook erop geplakt zodat het uiteinde links niet buiten de kaart steekt. Denk erom dat je alleen dat deel van lijm voorziet wat op de cirkel komt.


Als laatste heb ik de cirkel met het designpapier hier weer bovenop geplakt. Door aan het schuifje te trekken kan nu de kaart weer open.


Aan de binnenkant is het rechthoekje ook netjes weggewerkt d.m.v. de cirkel. Vindt je dit nu geen mooi gezicht dan zou je hierboven op ook nog een cirkel van design papier kunnen plakken.


Ik vond het leuk om in het midden van de kaart nog een bandje te plakken met daar achter gestoken een tag.


Als laatste heb ik nog wat sequins her en der geplakt en onder het plaatje op de voorkant een beetje sisal gestopt om zo het voorjaar nog een beetje te symboliseren.


Op het andere kaartje heb ik wat roze pareltjes geplakt en op het bandje aan de binnenkant wat stempeltjes gedrukt. Voor de sluiting van die voorkant heb ik een vierkantje gesneden en die als een 'ruit' op de cirkel geplakt en daarboven op een grote bloem. Zo zie je dat je met deze basis vele varianten kan verzinnen. Ik hoop dat jullie dit ook een leuke basis vinden en het ook gaan proberen. Ik vond het weer leuk om te doen en zeg graag tot de volgende keer. Groetjes, Sonja


Hier nog een aantal product foto's van wat ik o.a. gebruikt heb:





















4 opmerkingen:

  1. heel mooi, het ziet er ingewikkeld uit, maar ik denk dat als je eenmaal bezig bent, dat het zich vanzelf wijst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Lia,
      Ik hoop dat je er inderdaad goed uitkomt wanneer je er
      mee aan de slag gaat! Zo niet, schroom niet
      om er dan naar te vragen hoor!
      H.groet, Sonja

      Verwijderen
    2. Super leuk heb hem na gemaakt

      Verwijderen
  2. Wát één prachtige mooie kaarten, ga ze zeker uit proberen ( heb HÉÉL weinig zelfvertrouwen) máár mét déze uitleg erbij moet t lukken. Ga nóg wel verder zoeken naar voorbeelden van jóu, of heb je een eigen site

    BeantwoordenVerwijderen