Pagina's

vrijdag 25 november 2022

Achtergronden met stencils

 

Hi allemaal,

Vandaag weer eens een keer een blog waar ik de stencils gebruik om leuke achtergronden te maken. Ik gebruik 1 stencil op 2 verschillende manieren, de één is wat cleaner en de ander een beetje grungy. Ik zal hier onder een kleine tutorial plaatsen als je ook aan de slag wil met de stencils.

De eerste is dus wat cleaner, het stencil wordt gewoon op het papier gelegd en dan ga je met een sponsje met inkt 3 kleuren aanbrengen. Op deze achtergrond plaats ik 3 kaartjes met katten stempeltjes, de kaartjes heb ik bewerkt met dezelfde inkt.


De tweede kaart is dus wat meer grungy, hiervoor kan je dus het stencil hierboven gebruikt nat sprayen en andersom op een stuk papier drukken. Ik heb dat niet gedaan, maar heb extra inkt hiervoor gebruikt, die ik rechtstreeks op het stencil aanbreng. Net even wat meer kleur, maar meer hierover in de tutorial. De veertjes heb ik ingekleurd met dezelfde inkt als de achtergrond, en een mooie grote tekst stempel erbij. Natuurlijk vergeet ik geen strass bij beide kaartjes te plaatsen... kan altijd!


Mocht je geïnspireerd zijn, deel dan vooral je creaties op de Facebook pagina!

Liefs,


Tutorial:

Ik begin met de achtergronden en neem hiervoor 2 stukken cardstock van 10.5x15. Deze zijn bewust te groot zodat je dit later op maat kunt snijden


Leg het stencil over het stuk cardstock, ik gebruik Washi tape op het stencil en het cardstock aan mijn snijmat vast te zetten. Washi tape is gemakkelijk te verwijderen en het schuift niet. Dan breng ik inkt (ik gebruikt distress inkt, maar probeer het gerust uit met inkt die je hebt.) met een sponsje in draaiende beweging aan. Ik gebruik 3 kleuren en verdeel dit een beetje over het cardstock, je mag best de de naastliggende kleur raken. Je mag best een paar lagen aanbrengen.


Wanneer je het stencil nu van het cardstock afhaalt is dit je resultaat. Je kunt nu het stencil nat sprayen met water en op het andere stuk cardstock leggen. Ik vond dat er bij mij te weinig inkt op zat dus doe dit nog niet, hier kom ik straks op terug.


Ik wil geen wit zien, dus ga met dezelfde kleur inkt een dun laagje over de vlakken aanbrengen, zodat het witte eraf is. Dit hoef natuurlijk niet, maar ik vind dat mooier. Ook afhankelijk van de kaart die je gaat maken.


Dan ga ik verder met de volgende achtergrond:
Zoals ik al vertelde, ik vond dat er bij de vorige achtergrond te weinig inkt op het stencil achterbleef. Ik stempel dus wat extra inkt op het stencil en spray er een beetje water over.


Ik draai het geheel om en leg het op het 2e stuk cardstock, beetje aandrukken. 


Laten drogen en dan heb je dit.


Ook hier wil ik geen wit zien en ga dus lichtjes en met draaiende beweging met dezelfde kleuren eroverheen.


De beide achtergrondjes zijn klaar, nu ga ik er een kaartjes van maken.


De basis is wit cardstock van 21x15cm dubbelgevouwen.


Hierop komt een stuk zwarte kraft van 10x14.5cm


Dan snij ik de achtergrondjes op 9.5x14cm, de randjes waar washi tape heeft gezeten zijn nu weg.


Voor de grungy achtergrond stempel ik 3 veertjes met embossing poeder.


Deze kleur ik in met dezelfde inkt, beetje water erbij. Dan knip ik ze uit, laat een randje wit zitten.


Ik stempel een grote tekst met embossing poeder en knip deze rondom uit.


Ik bewerk de randen met zwarte inkt, zet rondom de achtergrond nog een doodle lijntje en lijm de tekst met 3d tape, zodat deze iets omhoog komt


Nog wat zwarte strass erbij en deze kaart is klaar.



Voor de 2e kaart stempel ik drie poesjes op vierkante witte cardstock van 5x5cm. En stempel ze ook nog op een ander stuk cardstock.



Ik knip de extra poesjes netjes uit.


En plaats deze met washi tape op het vierkant kaartje, precies over elkaar.


Dan ga ik met een draaiende beweging dezelfde kleur inkt aanbrengen.


Wanneer ik nu het uitgeknipte poesje weghaal, zie je een mooi gekleurde achtergrond en is de poes nog steeds wit.


Beetje doodlen rondom de afbeelding vind ik altijd wel leuk om te doen.


Dit doe ik voor elk vierkantje en dan mat ik ze op wit cardstock van 5.5x5.5cm.


Tekstje erbij en dan kan alles worden bewerkt met zwarte inkt en vastgelijmd.


De tekst en het middelste vierkantje lijm ik met 3d tape, zodat er iets meer diepte ontstaat.


Nog enkel strass steentjes erbij en ook deze is klaar.


Ondanks dat er dezelfde kleuren en stencil is gebruikt zijn het toch 2 heel verschillende kaartjes geworden...


Gebruikte materialen van Art en Craft Sensations

Handlettering set


Stempels





Strass


Stencils



6 opmerkingen: