Pagina's

maandag 19 september 2022

Regenboog Vlinder



Deze mooie regenboogvlinder is gestempeld met meerdere kleuren inkt tegelijkertijd. Hoe? Dat ga ik je hieronder uitleggen.

Voor deze kaart heb je de volgende materialen nodig:
- 1,5 vel A4 vellen wit cardstock
- vel designpapier basic helder blauw
- stukje zwart papier
- 6 x stempelinkt in de kleuren geel, oranje, rood, blauw, groen en zwart
- stempelhulp of acrylblok
- basismaterialen: (snij)liniaal, mes, schaar, lijm en/of tissuetape en 3D tape

Snij uit wit cardstock een stuk van 27 cm bij 13,5 cm en vouw dit dubbel. Dit is je basiskaart en kun je eerst even aan de kant leggen. 
Snij dan uit wit cardstock een vierkant van 11 cm x 11 cm. Snij ook uit het blauwe en zwarte papier een vierkant van 11 cm x 11 cm.

Omdat ik bang was een stukje stempel over te slaan met het beïnkten, gebruikte ik mijn stempelhulp, zodat ik eventueel nog een keer de afdruk zeker weten op dezelfde plaats kon maken, maar je kunt ook een acrylblok gebruiken. Ik ga in deze beschrijving uit van een stempelhulp en laat dan ook meteen zien hoe zo'n stempelhulp werkt. De werkwijze om de stempel te beïnkten is met een acrylblok is hetzelfde. 

stap 1: Leg het vierkante cardstock van 11 cm x 11 cm op de niet doorzichtige kant van de stempelhulp en zet het vast met de magneetjes.
Leg de stempel van de vlinder ongeveer 3 cm vanaf de onderkant van het vierkant op het cardstock. Doe de doorzichtige plaat van de stempelhulp dicht, druk deze aan op de stempel en doe hem weer open. De stempel blijft nu aan het doorzichtige deel kleven. Zie onderstaande foto's.




stap 2: Zet je kleuren inkt in de goede volgorde, zodat je je niet kan vergissen.


stap 3: Beïnkt de punten van de  bovenste vleugels met gele stempelinkt. Daaronder beïnkt je een stukje met oranje stempelinkt, daaronder een stukje met rood en verder zo verder met blauw en groen. Laat elke kleur een heel klein beetje overlappen, zodat de kleuren bij het afdrukken mooi in elkaar overlopen. Zie onderstaande foto's.




stap 4: Druk het deel met de vlinderstempel nu weer dicht op het witte cardstock en wrijf stevig over de plaat op de plek van stempel. Als je de stempelhulp nu weer open doet, zie je de afdruk van de vlinder. Als je een stukje van de stempel niet goed hebt beïnkt, kun je dat nu alsnog een keer doen door de goede kleur inkt op de juiste plek aan te brengen en de stempelhulp nog een keer te sluiten.
Als de stempel goed is beïnkt, ziet je afdruk er zo uit:


De opbouw van de kaart laat ik hieronder in grote lijnen zien, want die spreekt eigenlijk voor zich als je de bovenste foto goed bekijkt. Daarop kun je zien dat ik het blauwe papier iets uit de hoek op het zwarte papier heb geplakt en het witte cardstock met de vlinderafdruk heb ik op dezelfde manier op het blauwe papier geplakt. Het geheel heb ik iets gedraaid op de basiskaart geplakt. Op een strookje wit cardstock van 1,5 cm x 13 cm heb ik de tekst gestempeld. 


Om 1 kant van het tekststrookje heb ik een heel dun strookje (ongeveer 1 mm breed, zodat het net een touwtje lijkt) van het blauwe designpapier gewikkeld. Dit heb ik aan de achterkant vastgeplakt. Het tekststrookje heb ik met 3D tape op de kaart geplakt.


Op het andere uiteinde van het tekststrookje heb ik een witte plakparel geplakt.


In de linkerbovenhoek van de afdruk heb ik een zilverkleurige plakparel geplakt.


Het eindresultaat is deze vrolijke nazomerkaart:


Ik hoop je weer wat inspiratie te hebben gegeven voor de stempels van Craft Sensations.

Creatieve groetjes van



Voor deze kaart heb ik de volgende materialen van Craft Sensations gebruikt:



















 

2 opmerkingen: