Pagina's

maandag 18 februari 2019

Achtergrond maken met 3D paint - unicorns!

Hoi hoi!

Een heel aantal van jullie is geïnteresseerd in 3D paint van Craft Sensations en hoe je deze kunt gebruiken. Zelf mag ik graag experimenteren met deze paint, en wil ik je laten zien hoe je leuke achtergronden kunt maken met de paint. Dus zocht ik verschillende vrolijke kleurtjes uit mijn voorraad 3D paints en maakte ik twee verschillende achtergronden met verschillende technieken. Ik maakte deze kaartjes...


3D paint is eigenlijk een hele bijzondere substantie. Je kunt 'm onverdund aanbrengen voor een dekkend resultaat, maar het laat zich ook heel goed met water vermengen om een 'watercolor' effect te creëren. Je kunt 'm aanbrengen met een kwastje of penseel, met een sponsje of gewoon met je vingers. Maar net voor welk effect je wilt gaan. 



Op de foto hierboven zie je met welke kleuren ik aan de slag gegaan ben om de achtergrond van mijn shaker-kaartje te maken. Ik zocht simpelweg alle kleurtjes van de regenboog uit en heb deze diagonaal op mijn kaart aangebracht. De verf is wat verdund met water aangebracht en ik heb daarvoor een wat groter penseel gebruikt. Het resultaat is wat 'streperig' en omdat ik eigenlijk voor een 'gladder' effect ging, heb ik met vellum op mijn kaartje gewerkt. Vellum heeft de prettige eigenschap om al hetgeen erachter schuil gaat 'zachter' te maken, en ik gebruik het graag voor mijn kaarten. Bovendien kon ik daarmee mijn shaker maken.


Het eerste kaartje dat ik maakte is een vierkant 'shaker'-kaatje geworden. De levendige kleurtjes van de 3D paints riepen om een unicorn, en daarom gebruikte ik het stempelsetje met de eenhoorns. Overigens is het wel aan te raden om te werken met watercolor-cardstock of aquarelpapier. Dat kan nu eenmaal meer hebben dan gewoon cardstock. 


Bij Action kun je rollen 3D foam tape kopen. Dit tape gebruik ik meestal om mijn shakers mee te maken. Met twee vierkante stansen heb ik een 'raam' gestanst dat ik op een wat groter, vierkant stukje vellum heb aangebracht. Vervolgens bracht ik achter het raam en het vellum het 3D foam aan. Het foam moet je wel dubbel aanbrengen, een enkele laag is onvoldoende om de pailletten in je shaker te laten schudden. 


Om de shaker te vullen is het handig om dat te doen op de kaart waarop je je shaker aanbrengt (dus niet in je shaker). In dit geval dus op het met 3D paint geverfde kaartje. Plaats ze in het midden van de kaart, en in het midden van waar het raam van je shaker komt. Vervolgens breng je je shaker aan. Op die manier heb je je pailletten als het ware gevangen in je shaker. Ik koos voor pailletten in de kleur van de regenboog, zodat ze mooi passen bij mijn achtergrond. 


Het spreukje komt uit een wat nieuwer stempelsetje. Ik bracht 'm aan op wit cardstock dat ik met een cirkelpunch uit stanste. Daarna kleurde ik de achtergrond zachtroze en bracht ik de spreuk aan op een stukje roze spiegelkarton. Uiteindelijk belandde mijn spreukje linksonder op de kaart. 

De eenhoorn heb ik gestempeld, gekleurd met markers en uitgeknipt. Ik bracht haar aan op het midden van mijn shaker en mijn shaker-kaart is klaar. Wel bracht ik nog een paar pailletten op de voorkant van de kaart aan, om deze op te sieren, en ook heb ik met mijn glimmerpen het randje vellum dat achter de shaker vandaan komt bewerkt. Op deze foto's komt het niet goed uit, maar glimmerpennen en vellum geven samen een prachtig resultaat. 


Voor het tweede kaartje wilde ik met wat minder kleuren werken en koos ik voor roze, paars en blauw 3D paint om mijn achtergrond te maken. Ik wilde een 'water-achtig' effect op mijn achtergrond, en dus heb de verf zeer met water verdund aangebracht op aquarelpapier. 

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met een ander stukje watercolor papier en daar heb ik de verf minder verdund op aangebracht. Dit paneeltje heb ik met een mooie sierstans uit gestanst. Ik stanste met een kleinere sierstans een stukje vellum en tenslotte met een nog kleinere stans een wit stukje cardstock. Op dat laatste bracht ik ook het portret van de eenhoorn aan. 


De kaartjes schitteren en schijnen, maar dat is zo moeilijk om vast te leggen op de foto! Op de foto hieronder kun je goed zien dat ik het vellum, maar ook het paardje, bewerkt heb met een glitterpen. Daarna heb er wat glitters uit een craft bottle bovenop gestrooid, in een roze-paarse kleur. En het bleef nog plakken ook ;-)


Ook is goed te zien hoe mooi de 3D paint een parelmoer-effect heeft. Dit kaartje heb ik een zwarte banner meegeven, waarop ik de spreuk aangebracht heb. De verschillende lagen zijn goed te zien. De achtergrond heeft echt dat 'waterachtige' effect. Op het kaartje dat er bovenop komt heb ik de kleuren veel minder verdund aangebracht. Dat geeft een veel 'dekkender' effect en op die manier contrastreert het mooi met de achtergrond. Met een witte gelpen bracht ik stik-lijntjes aan op het kaartje. De banner heb ik met splitpennen vastgezet. 



Eigenlijk kun je niet 'fout' gaan met 3D paint. Pak je favoriete kleurtjes en klieder! ;-) Pak wel kleurtjes die goed samen gaan (voorkom 'modder') en bewerk je cardstock niet te lang, omdat daar het papier van stuk gaat. 

Ik hoop dat jullie mijn kaartjes leuk vinden en dat het jullie inspireert om je 3D paint te gebruiken. Houd ons blog in de gaten, want er komen vast nog meer technieken met 3D paint ;-) En deel je eigen creaties vooral met ons op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations'. En tenslotte: hieronder vind je als gebruikelijk de gebruikte producten. 

Creatieve groetjes! 
Sandra 












8 opmerkingen: