Pagina's

maandag 22 februari 2021

Hexagon-kaartjes, leef je uit met papierresten en stansen ;-)


Hoi allemaal! 

Mijn buurman is kort geleden 95 (ja, je leest het goed) geworden en woont nog zelfstandig. Naast mij dus. Maar vanwege corona kon hij geen bezoek ontvangen, behalve een van zijn dochters. En dus moest er een mooie, stoere kaart gemaakt worden. Want mijn buurman is wel oud, maar nog lang niet gek en heel modern. Hij leest wel zes kranten per dag en leest boeken in het Nederlands, Engels en Duits. Het lopen gaat niet meer zo vlotjes, maar hij vermaakt zich nog prima op zijn eigen manier. 
Omdat ik kennelijk nog steeds in mijn 'symmetrische periode' zit besloot hexagon-kaart voor hem te maken ;-). Ik maakte een tweede kaart met bijtjes, omdat het patroon me deed denken aan een honigraad...  


Hoewel de kaart voor mijn buurman er strak en eenvoudig uitziet, heb ik toch een aantal technieken kunnen toepassen. Het begint allemaal met het matten van de kaart. Ik koos voor een blauwe kaartbasis en daarop bracht ik een lichtblauwe mat aan, een patroon uit het blok. De basis waarop ik gewerkt heb is wit, en met inkt en stempels heb ik daar wat 'splodgy' hexagons in het geel op gestempeld. Een keer stempelen en dan zonder opnieuw te stempelen nog een keer. Om zo een verschillend effect te krijgen. 


Vervolgens zocht ik mijn basisstansen op. Ik raad jullie van harte aan om cirkels, vierkanten, rechthoeken, ovalen en eventueel dus ook hexagon-vormige stansen in jullie basis op te nemen. Die zijn super veelzijdig te gebruiken en een must voor iedereen die knutselt met papier. Ik koos een hexagon in blauw en wit, geel en wit en een heel donkere hexagon. Een van mijn stansen stanst ook een rand uit, die heb ik onderop de kaart aangebracht. Geeft een leuk effect, zo zie je wat meer van de gele hexagons die ik eronder gestempeld heb.  


Zoals je op de foto hierboven goed kunt zien heb ik ook weer met 3D foampads gewerkt. De bovenste hexagon heb ik verhoogd aangebracht, dat geeft diepte en is mooier dan wanneer je alles plat op de kaart plakt. 

Op de foto hieronder zie je de 'dames-variant' van mijn hexagon kaart. Het is maar een klein kaartje, ik heb een stukje rest cardstock genomen om daar mijn kaartbasis van te maken. 


Ook dit is een verjaardagskaart geworden. Het spreukje heb ik met zilver embossingpoeder aangebracht op het labeltje. Het label is gemat met blauw cardstock. Bovenlangs de kaart heb ik blauw bakerstwine aangebracht met een strikje en op de foto hieronder is mooi te zien dat ik verschillende stansdelen verhoogd heb aangebracht. Ook nu maakte ik gebruik van restjes. 


Zoals je op de kaart hierboven- en onder kunt zien heb ik allemaal kleine hexagons in hetzelfde formaat gestanst. Voor het contrast heb ik ze op blauw cardstock aangebracht, met een heel klein beetje ruimte er steeds tussen. De randen van de hexagons heb ik licht met inkt aangezet. De stansdelen moeten goed verspreid over de kaart worden aangebracht, het is net weer iets te symmetrisch om de hexagons met hetzelfe design naast elkaar aan te brengen. Variatie is beter. 


Omdat het papier en de hexagons me doen denken aan bijtjes en een honingraad ben ik er ook maar voor gegaan. Ik stempelde twee bijtjes, kleurde ze met alcohol markers en nadat ik ze had aangebracht op de kaart heb ik ze bewerkt met glossy accents. Dat geeft een mooi glimmend effect. 


Een paar plakpareltjes in het blauw maken het geheel af.
Hieronder de kaartjes nog eens naast elkaar. 


Ik hoop dat jullie mijn kaartjes leuk vinden! Ze zijn eenvoudig om te maken, maar vanwege het mooie sprekende papier en het ontwerp zijn het toch kaartjes met een 'wauw'- effect. Toch? ;-)

Haal je basis stansen uit de kast, en maak ook een hexagon-kaart. Je kunt er eindeloos mee variëren. En deel jouw projecten met ons op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra 



 






2 opmerkingen: