Pagina's

maandag 14 september 2020

Gevulde wenskaart


Deze 'gevulde wenskaart' heb ik gemaakt n.a.v. de sketch van juli 2020. Mijn voorbeeld voor die sketch zag er toen ongeveer zo uit als op onderstaande foto. Alleen de sluiting ontbrak toen nog.


De basis is gewoon een dubbele kaart. Van de oplegkaart heb ik een soort zakje gemaakt, zodat je er iets in kan doen. Ik heb er theezakjes in gedaan met een leuke tekst.


Hieronder volgen eerst een paar detail foto's. Daarna laat ik jullie zien hoe je deze 'gevulde wenskaart' maakt.






Om deze kaart te kunnen maken heb je de volgende materialen nodig:
- designpapapier in verschillende designs
- wit en rood cardstock
- bloemen-, blaadjes- en labelstansen
- knoop, kraal, en dun (gestoffeerd) elastiek
- lint
- basismaterialen als potlood, (snij)liniaal, mes, schaar, lijm, tissuetape

Ik moet jullie bekennen dat ik niet zeker weet of alle maten kloppen die ik hieronder noem, omdat deze kaart direct op de post is gegaan toen die klaar was en ik heb vergeten de maten te noteren tijdens het maken. Controleer dus elke keer even of het klopt wat je doet. Mijn excuses hiervoor.

De basiskaart is een dubbelgevouwen kaart van 13 cm x 16,5 cm. Ik heb hiervoor een vel designkarton van 30 cm x 30 cm gebruikt. De randen heb ik bewerkt met bruine stempelinkt voor een vintage look. Dit heb ik ook met alle andere onderdelen van de kaart gedaan.


Neem nu een stukje wit cardstock (ongeveer een halve centimeter kleiner dan de basiskaart) en beplak de randen met washi tape.


Plak dit op de basis kaart.


Neem een stukje designpapier net zo groot als het witte cardstock. Vouw aan beide lange zijden een halve centimeter om en aan de onderzijde een hele centimeter. Dit zijn plakstrookjes. Leg aan de bovenzijde een labelstans voor de helft op het designpapier, plak hem vast met een klein stukje tape en stans deze uit, zodat er een inham ontstaat (zie onderstaande foto). Als je geen stans(machine) hebt, kun je dit ook doen door een ronde of rechthoekige vorm af te tekenen en deze uit te knippen of uit te snijden.


Neem vervolgens een stukje dubbelgevouwen designpapier (hetzelfde als de basiskaart) van 11 cm x 10 cm. Gebruik ook hier een stans of  hoekpons (of teken zelf af) om een mooi afgewerkt flapje te krijgen.


Leg nu het designpapier met de omgevouwen randjes naar boven op het flapje.



Vouw de rest van de flap om het designpapier heen en plak vast op de plakstrookjes.


Als je het geheel nu omdraait, ziet het er zo uit:


Plak dit op de basiskaart. Gebruik hiervoor de plakstrookjes, zodat er een zakje ontstaat.


Maak het flapje nu nog een keer van een ander stukje designpapier, maar dan iets kleiner.


Plak het op het eerste flapje en maak er 2 kleine gaatjes in.


Plak een knoop op de gaatjes.


Neem nu 2 stukjes designpapier en maak hier een soort labels van m.b.v. een stans, hoekpons of potlood en schaar/mes.


Plak deze labels volgens onderstaande foto op elkaar en werk het af  met een plaatje en/of tekst naar eigen inzicht. Leg het geheel op de kaart en bepaal waar het gaatje voor het elastiek moet komen. Let op: plak het geheel nog niet vast op de kaart!


Neem een stukje gestoffeerd elastiek (dit zit vaak aan kledinglabels of in capuchons en bewaar ik altijd) en knoop er een lusje in. Schuif een kraal om het knoopje en laat er wat lijm in lopen, zodat de kraal op zijn plaats blijft zitten.


Zorg dat de het elastiek tussen het gaatje en de kraal lang genoeg is, zodat dat gedeelte om de knoop op het flapje past. Plak nu het elastiek aan de achterkant goed vast.


Plak de labels op de juiste plaats op de kaart. Rijg een lintje door de knoopgaatjes en trek het elastiek rond de knoop. De sluiting is nu klaar.


Stans uit designpapier 1 grote en 2 kleine bloemen. Stans uit groen cardstock de blaadjes.


Leg de bloemenstansen op rood cardstock en trek ze om met potlood. Knip deze bloemen uit (zie onderstaande foto's). Ze zijn nu heel iets groter dan de uitgestanste bloemen. Plak de uitgestanste bloemen op de rode, uitgeknipte bloemen, krul de puntjes wat op en werk ze af met een plakparel in het midden. Plak ze samen met de blaadjes op de kaart (zie bovenstaande foto).




Zoek nog een bijpassend stukje designpapier voor de inhoud van het zakje. Snij dit op ongeveer 
10 cm x 13 cm (controleer voor je verder gaat eerst even of deze insteekkaart ruim in het zakje past), rond de hoeken af en maak er een gaatje bovenin.


Knoop een stukje lint in het gaatje en plak in de rechter bovenhoek en in de linker onderhoek een uitgestanst blaadje.


Plak nu met een stukje tissue tape de theezakjes op de insteekkaart.


Schuif de insteekkaart in het zakje en maak de sluiting dicht.


Het eindresultaat ziet er dan zo uit:



Creatieve groeten van



Voor deze 'gevulde wenskaart' heb ik de volgende producten van Craft Sensetions gebruikt:






















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten