Pagina's

maandag 15 juli 2019

Telescoop kaarten, en 'how to'

Hoi allemaal!

Vandaag weer een bijzondere kaartvorm, de zogeheten 'telescoopkaart'. De kaart doet zijn naam eer aan, de afbeelding op de kaart vormt als het ware een telescoop. De afbeelding is opgebouwd uit allemaal laagjes, terwijl het er toch als een geheel uitziet. Helemaal aan het eind van dit blogbericht laat ik je stap voor stap zien hoe je de telescoop maakt.

Hieronder mijn voorbeeldkaartjes.


Voor beide kaarten koos ik dezelfde stempel. De stempel is al van een jaar of twee terug, en is een favoriet van mij. Je kunt er prachtige, zomerse kaarten mee maken, maar ik heb er ook al eens een rouwkaart mee gemaakt. Het is niet nodig om exact deze stempel te gebruiken, maar een wat grotere stempel met bijvoorbeeld bloemen doet het heel goed met deze techniek. 


Eerst maakte ik de kaart met blauwtinten. De stempelafdruk heb ik gekleurd met aquamarkers in blauw-, paars-, en groentinten.Vervolgens haalde ik de afdruk met verschillende ovalen stansen, van groot naar klein, door de stansmachine. De telescoop maakte ik volgens de techniek die je helemaal onderaan deze blogpost vindt.


Omdat de telescoop al aandacht genoeg vraagt, heb ik de kaartbasis simpel gehouden. Een witte kaartbasis, gemat met lichtblauw cardstock en wit cardstock. Het witte cardstock heb ik met een embossingmal door de stansmachine gedraaid. Daar heb ik mijn telescoop en een spreuk op bevestigd. De spreuk komt uit een nieuwe stempelset met snijmal, 'happy birthday'. Deze spreuk ga ik zeker nog vaak gebruiken, hij is niet alleen universeel, maar ook in prachtig fond geschreven.



 Niet onvermeld mag blijven dat ik veel plezier gehad heb met het doosje blingetjes dat Craft Sensations nog maar net heeft uitgebracht (foto vind je onderaan het blog). Het is een doosje vol met allemaal verschillende steentjes en dots. Ik heb alle blingetjes in een schaaltje gedaan, en die staat nu standaard naast me als ik aan het knutselen ben. Zodra ik toe ben aan steentjes plakken graai ik even flink in de schaal. Ik sta iedere keer weer versteld van wat ik er uit opduikel ;-)


Voor de tweede kaart koos ik dezelfde stempelset, maar kleurde de klaprozen ditmaal in wat meer levensechte kleuren. Hiervoor gebruikte ik het palletje waterverf van Art Sensations (onderdeel van CS) dat nu in de winkels ligt. De verf heeft lekker veel pigment en ik vind mijn afdrukje heel leuk geworden zo. De telescoop is per ongeluk een beetje scheef op de kaart gekomen, maar eigenlijk vind ik het een heel leuk effect geven. Er is ook net iets anders op de afbeelding te zien, omdat ik nu ronde mallen gebruikt heb en geen ovalen. Komt de afbeelding weer net wat anders uit. Ook heb ik de telescoop een beetje gespetterd met goudkleurige, metallic verf. 


Hoewel de telescoop zo gemaakt was, heeft het me flink wat moeite gekost om er een mooie kaart van te maken. Vooral vanwege de kleuren. Uiteindelijk koos ik voor een gele kaartbasis van 10,5 bij 10,5 cm (klein kaartje). Die matte ik met een wat kleiner stuk groen cardstock. En daar bracht ik de telescoop op aan. 


Natuurlijk dook ik ook in mijn schaal met blingetjes, en omdat het er toch zoveel zijn heb ik op dit kaartje wat meer steentjes aangebracht. Spreukje paste er niet meer op, maar binnen in de kaart heb ik een verjaardagswens geschreven. Voor mijn moeder, want ik gaf 'm haar voor haar verjaardag. Mijn moeder heeft een voorkeur voor wat meer moderne kaartjes. Hoewel dit kaartje eerder traditioneel is vanwege de bloemen en de kleuren, vindt ze 'm prachtig. Denk dat het komt door het grappige effect van de telescoop. 


Hierboven kun je mooi de opbouw van de telescoop zien. En tenslotte nog een laatste foto van beide kaarten naast elkaar. Vind het een heel veelzijdige techniek, en leuk om te doen! 



Wil je meer uit je snijmallen halen, en spreken de kaartjes je aan? Maak dan ook deze leuke telescoopkaartjes en vergeet ze vooral niet met ons te delen op onze groep 'Creatief met Craft Sensations'. Ik ben op voorhand alweer super-benieuwd naar jullie varianten gemaakt met deze leuke techniek.

Hieronder een stap voor stap tutorial waarin ik je uitleg hoe de techniek werkt. 
Helemaal onderaan vind je de lijst met gebruikte producten.

Creatieve groetjes,
Sandra 






Aan de hand van de onderstaande foto-tutorial laat ik je stap voor stap zien hoe je ze maakt...

1. Kies je favoriete afbeelding, stempel en kleur in. De stempelafdruk van het kleine kaartje heb ik  gekleurd met het palletje van Craft Sensations. 

2. Bepaal welke vorm je telescoop moet gaan krijgen. Ik koos in dit geval voor cirkels, maar zoals je hierboven gezien hebt doen ovalen het ook  heel goed. Je kunt ook voor vierkant of rechthoek kiezen, ook allerlei gevormde sierstansen zijn geschikt. De techniek is wat dat betreft onbegrensd. Het moeten wel stansen zijn die in elkaar nestelen, dus van klein naar groot / van groot naar klein. 

3. Plaats de stansen van jouw gekozen vorm op de afbeelding, zie foto hieronder. NB: ik raad aan om tenminste drie stansen te gebruiken. Ik koos voor zes stansen, maar dat betekent wel dat de telescoop vrij hoog wordt. Omdat ik het kaartje persoonlijk gegeven heb, en het niet met de post hoefde, vond ik dat geen probleem. Maar houd er rekening mee als jouw kaartje wel met de post mee moet.


4. Ik stanste vijf ringen en hield een kleine cirkel over. Op de foto hierboven zie je hoe ik de stansen in elkaar gelegd heb op mijn afbeelding. Met een klein stukje washi, waarvan ik de meeste lijm verwijderd had, hield ik de stansen op de plaats. Nog en tip: zorg ervoor dat je de stansen zo kiest dat er voldoende ruimte tussen gelaten wordt. Anders krijg je hele smalle ringen. Daar wordt het effect niet per se mooier van, en het is moeilijker ze te verwerken. Ik koos dus voor cirkelstans en sloeg steeds een cirkel over. 


5. Ruim de stansen nog niet weg, maar gebruik ze nogmaals, nu om cirkels te stansen. Deze cirkels ga je gebruiken om de ringen op te bevestigen.


6. Plak de ringen op de cirkels, zoals op de foto hieronder wordt bedoeld. 


7. Helaas ben ik vergeten er een foto te maken, maar de cirkels moeten natuurlijk voorzien worden van 3D foampads. Anders krijg je niet het effect van een telescoop.

8. Op de foto hieronder zie je hoe ik de cirkels met de ringen op elkaar gekleefd heb, en zie je ook de afstand tussen de ringen en de hoogte die mijn telescoop uiteindelijk heeft gekregen vanwege de 3D foampads. De telescoop bevestig je uiteindelijk geheel naar eigen ontwerp op een kaartbasis. 






Tenslotte de lijst met gebruikte producten: 









1 opmerking: